شناسهٔ خبر: 28832832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مرز خسروی امسال بازگشایی نخواهد شد

مشاور عالی استاندار و جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین اعلام کرد: مرز خسروی قصرشیرین امسال با وجود تلاش مسئولان کشوری و استانی بازگشایی نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، روابط عمومی استانداری کرمانشاه روز چهارشنبه به نقل از جعفر همتی در ستاد اربعین افزود: با وجود تلاشها و رایزنیهای گسترده رحمانی فضلی وزیر کشور، ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور، حیدری دبیر ستاد اربعین کشور و پیگیریهای مجدانه استاندار کرمانشاه و پیگیریهای مستمر مسجدی سفیر ایران در عراق و مسئولان قرارگاه رمضان، امروز و در جلسه ستاد اربعین کشور عنوان شد که متاسفانه دولت عراق آمادگی لازم را برای بازگشایی مرز خسروی ندارد.

با شکست داعش و بازگشت امنیت نسبی به عراق، مرز خسروی کرمانشاه در 28 اسفند 93 به صورت رسمی بازگشایی شد. اما عبور مسافر و زائر از آن به صورت کاروانی همچنان ممنوع است و زائران عتبات مجبورند با زحمت و صرف زمان بیشتری از مرزهای ایلام و خوزستان راهی نجف و کربلا شوند.

البته تردد انفرادی زائران و مسافران ایرانی و عراقی، مبادلات تجاری، ترانزیت کالا و صادرات از مرز خسروی طی چهار سال اخیر تقریبا بدون وقفه جریان داشته به طوری که در نیمه نخست 97 بیش از 37 هزار نفر از این مسیر تردد کرده اند.

مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین و 196 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد و از ده ها سال پیش گذرگاه و دروازه عبور زائران عتبات عالیات بوده است.

در هر یک از سال های 95 و 96 بیش از 700 هزار زائر اربعین حسینی به کرمانشاه آمدند اما به درِ بسته خسروی خوردند و لاجرم راهی مرز مهران در ایلام شدند.

دسترسی مناسب و راحت کرمانشاه به مرکز، شمال و شمالغرب کشور سبب شد که طی این 2 سال حدود 800 هزار زائر در مسیر بازگشت، کرمانشاه را برای رسیدن به خانه انتخاب کنند.

یک ماه پیش از اربعین 96 و در پی وعده های مکرر مسئولان، باز شدن مرز خسروی به روی زائران قطعی تلقی می شد اما در نهایت دولت عراق امنیت زائران را تضمین نکرد تا بسیاری از محاسبات مردم به هم بریزد.

نظر شما