شناسهٔ خبر: 28831392 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 با قيمت پايه 79.15 دلار؛

نفت خام ايران از 6 آبان به بورس مي آيد

عرضه نفت خام سبک ايران در بورس انرژي به قيمت پايه هر بشکه 79 دلار و 15 سنت در ششم آبان‌ماه 1397 آغاز مي شود.به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم عرضه نفت در بورس يک ميليون بشکه در روز است و همه خريداران نفت مي‌توانند در دادوستد طلاي سياه مشارکت کنند.نحوه فروش نفت در بورس انرژي 20 درصد ريالي و 80 درصد ارزي است. تسويه بخش ريالي (بر اساس نرخ تسعير) به صورت نقدي پيش از تحويل محموله و تسويه بخش ارزي به صورت اعتباري، با ارائه ضمانت‌نامه بانکي تعهد پرداخت ريالي معتبر از بانک‌هاي مورد قبول شرکت ملي نفت ايران، پس از تحويل محموله انجام مي شود.

خريدار بايد بخش ارزي را در مدت زمان مشخص شده بعد از بارگيري، به ترتيب مورد تائيد شرکت ملي نفت که در اطلاعيه عرضه اعلام خواهد شد، واريز و تسويه کند.

تحويل نفت‌خام به خريداران در محموله‌هاي حداقل پنج هزار تني (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته، خريداران مي توانند با تجميع قراردادهاي خريد، نسبت به خريد محموله‌هاي بزرگتر اقدام کنند.خريداران براساس قيمت پايه اعلامي شرکت ملي نفت ايران که طبق قيمت‌هاي معاملاتي امور بين‌الملل اين شرکت خواهد بود، روي قيمت نفت‌خام رقابت مي کنند که انتظار مي‌رود ايجاد چنين فضاي رقابتي منجر به کشف قيمت مناسب و شفاف شود.عرضه نفت در بورس انرژي که از 6 آبان ماه آغاز مي شود تا 13 آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندي و ارزيابي دوباره، تصميم نهايي اعلام مي شود.

جايگاه دوم پاسخگوترين دستگاه اجرايي به وزارت نفت رسيد

وزارت نفت در شهريورماه امسال، در حوزه پاسخگويي سريع، صريح و اقناعي به شائبه‎ها و انتقادهاي رسانه‌اي در جايگاه دوم قرار گرفت.به گزارش شانا، پيرو آيين‌نامه روشنگري رسانه‌اي و مصوبه شوراي اطلاع‌رساني دولت مبني بر پاسخگويي سريع، صريح و اقناعي به شائبه‌ها و انتقادهاي رسانه‌اي و براساس ارسال نتايج اقدام‌هاي پاسخگويي و روشنگري به دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت، وزارت نفت در شهريورماه امسال، رتبه دوم فعال‌ترين دستگاه اجرايي را به خود اختصاص داد.

وزارتخانه‌هاي امور خارجه، امور اقتصاد و دارايي، جهاد کشاورزي، بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به ترتيب پس از وزارت نفت در جايگاه بعدي قرار گرفتند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز توانست در جايگاه نخست فعال‌ترين دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر پاسخگويي سريع، صريح و اقناعي به شائبه‌ها و انتقادهاي رسانه‌اي قرار گيرد.

دبيرکل پيشين مجمع کشورهاي صادرکننده گاز:

گاز در آينده زمينه رسيدن به قدرت‌هاي راهبردي را براي ايران فراهم مي‌کند

دبيرکل پيشين مجمع کشورهاي صادرکننده گاز گفت: گاز در آينده به بازيگر بزرگ دنياي انرژي بدل مي‌شود و مي‌تواند زمينه قدرت‌هاي راهبردي را براي ايران فراهم کند.

به گزارش شرکت ملي گاز، محمدحسين عادلي در حاشيه آيين گشايش رسمي چهارمين کنگره راهبردي نفت و نيرو که امروز (سه‌شنبه، 24 مهرماه) گفت: زمان آن رسيده که به صادرات گاز و به‌ويژه LNG، نگاهي نو بيندازيم و سرمايه‌گذاري لازم را در اين زمينه داشته باشيم.

دبيرکل سابق مجمع کشورهاي صادرکننده گاز (GECF) با بيان اين‌که گاز در آينده به اندازه نفت و شايد بيشتر از آن زمينه قدرت‌هاي راهبردي را براي کشور فراهم مي‌کند، اظهار کرد: همان‌طور که نفت کالايي مرغوب در حوزه انرژي است، گاز و به‌ويژه ال‌ان‌جي نيز به بازيگران بزرگ دنياي انرژي تبديل خواهند شد.

وي با تاکيد بر اين‌که ايران مي‌تواند با توجه به ذخاير گازي اثبات شده خود، به توليدکننده بزرگ گاز طبيعي مايع شده (ال‌ان‌جي) در دنيا تبديل شود، تصريح کرد: معتقدم بدون اين‌که نفت را کنار بگذاريم، به موازات آن بايد با توجه به شرايط بازار جهاني گاز، هرچه بيشتر به مبحث گاز طبيعي و ال‌ان‌جي بپردازيم.

عادلي با اشاره به اين‌‌که گازرساني به روستاها و شهرها، اقدامي مهم و ارزشمند است، اظهار کرد: اين نکته را نبايد فراموش کنيم که براي حضور گاز در بازارهاي جهاني به توجه بيشتري نياز است.

ايران گام‌هاي مفيدي در زمينه افزايش توليد نفت برداشته است

معاون مديرعامل شرکت زاروبژ نفت با تاکيد بر لزوم تسهيل قوانين سختگيرانه و به‌کارگيري الگو‌هاي قراردادي جذاب، گفت: ايران گام‌هاي مفيدي در زمينه افزايش توليد نفت برداشته است.به گزارش شانا، ازامات ايسماگيلوف، در نشست تخصصي «بررسي پارادايم‌هاي جديد در بالادستي صنعت نفت و گاز» در حاشيه چهارمين کنگره راهبردي نفت و نيرو با اشاره به اين‌که ايران گام‌هاي مفيدي در زمينه افزايش توليد نفت برداشته است، گفت: براي جذب سرمايه‌‌گذار در صنايع نفت و گاز، بايد مسئله ماليات‌ها، برخي تصميم‌گيري‌ها و قوانين تغيير کنند.وي با اشاره به به روند تاريخي توليد نفت در روسيه و افت‌وخيزهاي آن گفت: امروز زمان حياتي براي صنعت نفت و گاز است، همچنين براي استخراج نفت و گاز بايد هزينه‌ها تغيير يابد.

وي تصريح کرد: چالش‌هاي مربوط به جذب سرمايه‌ در کوتاه مدت است و بايد راهکارهايي براي برطرف کردن آن يافت.در همين حال، محمد ايرواني، رئيس هيئت مديره و مديرعامل گروه انرژي دانا نيز در اين نشست گفت: بايد ظرفيت‌ها در حوزه توليد و اکتشاف نفت و گاز افزايش يابد، انرژي دانا نيز داراي چنين ظرفيتي است.وي تاکيد کرد: با سرمايه‌گذاري‌هاي مناسب مي‌توانيم ظرفيت توليد نفت خود را بهبود و سهم خود را در سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) افزايش دهيم.در ادامه اين نشست تخصصي، بهزاد محمدي، مديرعامل شرکت مهندسي و ساختمان نفت (اويک)، عنوان کرد: شرکت‌هاي داخلي فعال در صنايع نفت و گاز بايد توانايي‌هاي خود را در همه زمينه‌ها و به ويژه مديريت پروژه تقويت کنند.

افزود: در شرکت‌هاي ايراني بحث فناوري‌سازي به‌ويژه در حوزه ديجيتال آغاز شده است که بايد براي تقويت آن تلاش کرد.

نظر شما