شناسهٔ خبر: 28831376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تریبون اصلاح‌طلبان به عدم خروج ایران از لیست سیاه FATF اعتراف کرد؛

ایران امن ولی تحریم!

موافقان FATF علت رأی مثبت‌شان به CFT را خروج از لیست سیاه عنوان کرده‌اند و حال مقامات این کارگروه می‌گویند ایران از لیست سیاه خارج نمی‌شود و تحریم‌ها حتی در صورت پذیرش FATF به قوت خود باقیست!

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج : ایران حتی در صورت پذیرش FATF از لیست سیاه خارج نمی‌شود. این تیتری است که روزنامه‌ی اصلاح‌طلب آفتاب یزد به‌نقل از دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی زده و عنوان کرده است هیچ تضمینی برای بهبود شرایط ایران بعد از الحاق به FATF وجود ندارد.

حتی اصلاح‌طلبان نیز به سرنوشت مبهم لوایح مصوب مجلس اذعان دارند اما علی‌رغم آگاهی از ممانعت آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌عنوان دو عضو اصلی و ناظر موثر در کارگروه ویژه‌ی اقدام مالی به آینده دل بسته‌اند و امیدوارند در آینده مشکلات مرتفع گردد و تحریم‌ها پایان یابد.

با اینکه موافقان FATF همچون معصومه‌ آقاپور، نماینده شبستر و شهاب‌الدین بیمقدار نماینده‌ی تبریز حل مشکلات اقتصادی و حتی نوسانات ارز و سکه را در گِرو پذیرش FATF می‌دیدند اما بعد از رد این ادعا توسط وزیر امور خارجه، مسئولان کارگروه ویژه اقدام مالی به حداقل‌ترین انتظار ایران، یعنی خروج از لیست سیاه FATF روی خوشی نشان نمی‌دهند.

با این اوصاف سوال حادث می‌شود که چه عوایدی در ازایِ پذیرش FATF علی‌رغم نکات منفی متعدد آن نصیب ایران می‌شود؟ بر اساس نوشته‌ی روزنامه آفتاب یزد پاسخ مسئولان گروه اقدام مالی جهانی به این سوال واضح اما تا حدی مبهم است. آنها می‌گویند: "این اقدام مثبت از سوی تهران می‌تواند شرایطی را برای آنها فراهم کند تا وارد داد و ستد با سایر کشورها شوند؛ چرا که می‌تواند نشان دهد که این کشورها محل‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند."

هرچند روزنامه‌ی آفتاب چنین پاسخی را مبهم توصیف می‌کند اما آنچه مسئولان این کارگروه می‌گویند کاملاً روشن است! تنها عاید ایران از پذیرش FATF معرفی آن به‌عنوان کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است، اما کدام سرمایه‌گذاری؟!

بعد از خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکت‌ها از ترس تحریم‌های این کشور ایران را ترک کرده‌اند اما آیا FATF می‌تواند آنان را ملزم به بازگشت کند و یا مانع از خروج سایر شرکت‌ها از ایران شود؟! قطعاً پاسخ منفی است چراکه FATF ایران را از لیست سیاه خود خارج نمی‌کند و نه‌تنها تحریم‌های بانکی به‌قوتِ خود باقیست هیچ تضمینی نیز برای بهبود شرایط اقتصادی وجود ندارد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما