شناسهٔ خبر: 28830882 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راهپیمایی اربعین تجلّی مزد رسالت پیامبر (ص) است

R1410/P1011199/S4,37/CT11

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این سال‌ها در راهپیمایی اربعین حسینی شاهد تجلّی مزد رسالت پیامبر (ص) هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در دومین نشست «هم‌اندیشی اربعین تجلی‌گاه آموزه‌های قرآن» طی سخنانی گفت: راهپیمایی اربعین حسینی هیچ ارتباطی با واژۀ اربعین که در قرآن کریم بکار رفته است، ندارد.

وی افزود: در قرآن کریم واژۀ اربعین به معنای سن رشد آمده است. دربارۀ میقات حضرت موسی (ع) که قرار بود به مدت سی شب او در میقات باشد، 10 روز افزایش یافت و به چهل روز رسید «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً»؛ و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با 10 شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکتهای امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به حضور جابر بن عبدالله انصاری در اربعین و زیارت امام حسین (ع) گفت: تا قبل از امام حسین (ع) زیارت اربعین برای هیچ یک از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) وجود نداشته است و این مختص امام حسین (ع) است.

وی منشأ اصلی جریان راهپیمایی اربعین حسینی را حبّ و عشق مردم به امام حسین (ع) دانست و ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى». زمخشری می‌‌گوید وقتی این آیه نازل شد، فردی از پیامبر (ص) پرسید منظور از «ذی القربی» کیست که حضرت فرمود: علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع).

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی با بیان این مطلب که اهل‌سنّت نیز مورّت و محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را امری واجب می‌دانند نه مستحب گفت: مزد بید متناسب با عمل باشد، مگر پیامبر اکرم (ص) چکار کرده بودند؟ آن حضرت انسانیت و کرامت انسانی را زنده کرد، پس باید مودّت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به عنوان مزد رسالت، متناسب با رسالت باشد.

وی افزود: رسالت پیامبر اکرم (ص) در راستای تربیت انسان‌ها بود و مهم‌ترین عنصر تربیت انسان‌ها نیز عشق و محبت است. برای دستیابی به تربیت اسلامی باید از دریچۀ محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) وارد شد. این سال‌ها در راهپیمایی اربعین حسینی شاهد تجلّی حبّ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هستیم، به عبارت دیگر، راهپیمایی اربعین تجلّی پرداختن به مزد رسالت پیامبر (ص) است.

انتهای پیام/

نظر شما