شناسهٔ خبر: 28830710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

یادداشت/ حجت شعبانی

ظرفیت معنوی و جهادی «هیئت‌های فامیلی»

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، هیئت متوسلین به قرآن و اهل بیت (ع) الگو و نمونه‌ای از هیئت‌های فامیلی ــ خانوادگی در شهر مقدس قم بوده که امسال به لطف خدا و مدد اهل بیت (ع) ۲۰ ساله شد. این هیئت که از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است با برگزاری برنامه‌های مختلف در ایام سال میزبان اعضای فامیل است؛ البته در این هیئت به روی همه باز است و هیئت خصوصی نیست.
«هیئت‌های فامیلی یا خانوادگی» از هیئت‌هایی هستند که جنس آن با سایر هیئت‌های معمولی فرق می‌کند. در آن‌ها علاوه بر استفاده‌های معنوی، فرصت‌ها و اتفاقات مثبت بسیاری رخ می‌دهد، برای مثال صله‌رحم که از مستحبات مؤکد و فراموش‌شده عصر حاضر است در آن به راحتی اتفاق می‌افتد. افراد این هیئت‌ها هیچ‌وقت از حال هم بی‌خبر نیستند و فراتر از رابطه فامیلی، رابطه دوستانه با هم دارند و همین رفاقت‌ها ارتباط فامیلی آن‌ها را هر روز بیشتر از دیروز محکم‌تر می‌کند؛ هیئت‌هایی که فقط اعضایش در آن عزاداری نمی‌کنند، بلکه زندگی می‌کنند. بزرگ‌تر‌ها همیشه حساسیت خاصی روی این‌گونه هیئت‌ها داشته و دارند.
هیئت متوسلین به قرآن و اهل بیت (ع) الگو و نمونه‌ای از این هیئت‌های فامیلی‌ــ خانوادگی در شهر مقدس قم بوده و امسال به لطف خدا و مدد اهل بیت (ع) ۲۰ ساله شد. این هیئت که از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است و به صورت خودکفا از نعمت واعظ و منبری و حجج اسلام محمدتقی محمدی، حسن محمدی، علی محمدی، مهدی زینلی و مولایی و مداحان اهل بیت (ع) حاج مهدی شعبانی، محمد محمدی‌زاده، سعید شعبانی و علی شعبانی برخوردار است که فی‌سبیل‌الله و بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت به عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) مخلصانه نوکری می‌کنند. اعضای این هیئت بیشتر از جمع خانواده‌های محمدی، محمدی‌زاده، شعبانی و نوری هستند؛ البته در این هیئت به روی همه باز است و هیئت خصوصی نیست.
این هیئت به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود که اعضای آن ترکیبی از بزرگ‌تر‌ها و جوانان نسل دومی هیئت هستند. تقویم جلسات را هیئت امنا تنظیم می‌کنند و در این تقویم مشخص می‌شود که هر خانواده‌ای در چه روزی از سال در خانه‌اش مراسم برگزار کند و برنامه‌هایی همچون مراسم عزاداری ایام محرم چند روز باشد، چند شب نذری داده شود، سخنران و مداحان چه کسانی باشند یا موارد دیگری در این جلسه مشخص می‌شود.
برگزاری کلاس‌های قرآن به صورت هفتگی، تفسیر و قرائت زیارت عاشورا، بیان مسائل شرعی و معارف اهل بیت (ع)، برپایی یادواره برای شهدای فامیل، دیدار با خانواده محترم شهدا و حضور بر سر مزار شهدای فامیل «داود تقی‌زاده و علی‌اصغر قدیمی»، اردوی‌های زیارتی، سیاحتی و تفریحی و ارائه فایل سخنرانی‌ها و مداحی‌ها و تصاویر هیئت در کانال سروش به آدرس @quran_va_ahlebeit از جمله برنامه‌های فرهنگی این هیئت مذهبی به شمار می‌رود.
در پایان ویژه برنامه امسال عزاداران هیئت متوسلین به قرآن و اهل بیت (ع) قم در حرکتی نو و مبتکرانه، پس از عزاداری و سینه‌زنی سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، ختم کامل قرآن کریم را به روح منور حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش هدیه کردند. در این مراسم هر یک از عزاداران یک حزب از قرآن را به نیت هدیه به روح شهدای کربلا و مدافعان حرم اهل بیت (ع) قرائت کردند.
امید است این حرکت جدید از سوی هیئت متوسلین به قرآن و اهل بیت (ع) بابی جدید و فراگیر در رفع مهجوریت قرآن عزیز بین شیعیان و محبان اهل بیت (ع) باشد.
انتهای پیام/

نظر شما