شناسهٔ خبر: 28830363 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌داری را برملا کرد

گردشگری > جهانگردی - باستان‌شناسان موفق شدند بقایای یک کشتی تجاری ۴۰۰ ساله را که در حال بازگشت از هند بوده و در نزدیکی لیسبون غرق شده‌ است را پیدا کنند. کشف این کشتی غرق شده به اندازه‌ای اهمیت داشت که به آن لقب «اکتشاف قرن» را دادند. کشتی در نزدیکی ساحل کشکایش (Cascais) پرتغال پیدا شد و پر از سرامیک‌های چینی بود که به خوبی حفظ شده بودند. آنچه که در این کشف جلب توجه می‌کند، سرامیک‌های چینی نیست، بلکه پوسته‌ی نوعی صدف است که در آن زمان، ارز رایج تجارت برده بوده است.

صاحب‌خبر -

بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌ داری را برملا کردمحققان نظرشان این است که این کشتی همانطورکه به تجارت ظروف چینی و انواع ادویه مشغول بوده است، برده‌ها را هم در سفرهای مختلفی که داشته منتقل می‌کرده. در داخل کشتی فلفل سیاه پیدا شد که یکی از اصلی‌ترین اقلام تجاری پرتغال محسوب می‌شد. سرامیک‌ها و ظروف چینی پیدا شده هم مربوط به دوران امپراطوری وان‌لی در قرن‌های ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ می‌باشد. همین ظروف باعث شد تا عمر کشتی به راحتی تخمین زده شود.

بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌ داری را برملا کردکشتی در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۱۸ و در طی یک همکاری مشترک باستان‌شناسی با مشارکت نیروی دریایی پرتغال، دانشگاه نوا لیسبون و شورای شهر کشکایش کشف شد. وزیر فرهنگ پرتغال درباره این کشف به رسانه‌ها گفت:

مدت زمان زیادی است که متخصصان باور داشتند که دهانه‌ی رود تاقوس (Tagus) یک منطقه‌ی بالقوه برای غرق شدن کشتی‌ها است و این کشف همان باور را تایید کرده است.



بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌ داری را برملا کرد

در سال ۱۹۹۴ هم یک کشتی پرتغالی به نام «Our Lady of the Martyrs» در نزدیکی قلعه‌ی سائو جولیانو (Fort of Sao Juliao da Barra) در نزدیکی کشایش کشف شد.


بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌ داری را برملا کرد

احتمال داده می‌شود که کشتی در بین‌ سال‌های ۱۵۷۵ تا ۱۶۲۵ غرق شده یعنی زمانی که تجارت ادویه بین هند و پرتغال رونق داشت. در سال ۱۴۹۸ کاپیتان Vasco da Gama توانست مسیر دریایی سفر به هند را با رسیدن به شهر کالیکوت کشف و مشخص کند و بعد از آن بود که تجارت ادویه به ویژه فلفل سیاه باعث رونق تجارت پرتغالی‌‌ها شد.


بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌ داری را برملا کرد

بعدها، اسپانیا توانست وارد بازار تجارت دریایی شود و تا دو قرن، شبکه‌های تجاری به اروپا، آسیا و آمریکا را در اختیار خود بگیرد. اما پرتغال اولین کشور اروپایی بود که وارد تجارت برده در آفریقا شد. در سال ۱۴۴۴، ۲۳۵ نفر از سواحل غربی آفریقا ربوده شدند و بعد از انتقال به پرتقال به فروش رسیدند. بعد از آن، تا حدود ۴۰۰ سال کشتی‌های پرتغالی نزدیک به ۵/۸ میلیون نفر آفریقایی را وارد بازار برده‌داری کردند.


بقایای یک کشتی چهارصد ساله، رازهای برده‌ داری را برملا کرد

پرتغال در دریانوردی پیشتاز بود و بسیاری از مناطق دورافتاده دنیا توسط پرتغالی‌ها کشف شد که منجر به تجارت مصنوعات و محصولات مختلف در دنیا گردید. تجارت برده‌ هم بخش سیاه و غیرقابل انکار آن دوران است.

منبع: لست سكند 

2121

برچسب‌ها:

نظر شما