شناسهٔ خبر: 28830321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون تربیت‌بدنی آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد

رفع مشکلات ساختاری و مالی؛ اولویت توسعه ورزش دانش‌آموزی/ سرانه مالی متمرکز و ناچیز است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی معتقد است ورزش دانش‌آموزی مشکل ساختاری و کمبود تجهیزات دارد که باید برای رفع این کمبودها تلاش کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سال تحصیلی جدید آغاز شده و سال‌هاست که در مورد ورزش مدارس گفته می‌شود ورزش مانند سایر دروس است، اما در عمل و در بعضی مدارس هنوز به آن به عنوان یک درس واقعی نگاه نمی‌شود و اولیا نیز توقع نمره عالی در این رشته درسی را دارند و از سوی دیگر فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموز به صورت چراغ خاموش انجام می‌شود.

سؤال این است چرا با توجه به داشتن نزدیک به ۳۰ هزار دانش‌آموز رابطه‌ای با رسانه‌ها برای انعکاس فعالیت‌ها ندارد، آیا تدوین کتب آموزشی پایه‌های تحصیلی برای معلمین ورزش می‌تواند در ورزش دانش‌آموزی تحول ایجاد کنند برای پاسخ به این سوال خبرگزاری فارس تصمیم گرفت با توجه به شروع سال تحصیلی با مهدی دمنه معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در رابطه مسائل و مشکلات ورزشی دانش‌آموزی به گفت‌وگو بپردازد.

فارس: در حال حاضر وضعیت ورزش در مدارس چگونه است؟

دمنه: ورزش در سطح مدارس از سال ۱۳۰۶ آغاز شده و فعالیت ورزشی در مدارس حدود ۹۱ سال قدمت دارد، ولی ساختار مدیریت آن تاکنون بارها و بارها تغییر کرده است.

نزدیک به هشت سال است که ساختار معاونت تربیت‌بدنی و سلامت در سطح وزارت آموزش و پرورش با جدا شدن از معاونت پرورشی شکل گرفته و به صورت برنامه‌مداتر در حال فعالیت است.

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که ساحت شش‌گانه را تعریف کرده است  یکی از این ساحت‌ها زیست و بدنی است که بحث حوزه تربیت‌بدنی و سلامت به صورت مستقیم با این ساعت در ارتباط می‌باشد و در جای دیگر مثل ساعت اجتماعی نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

در سطح استان مرکزی هم عوامل تأثیرگذار در درس تربیت‌بدنی و اولویت‌های مکملش مانند مسابقات، المپیادهای ورزشی، اردوهای ورزشی مدرسه‌ای و جشنواره‌ها است، از عوامل تأثیرگذار می‌توان نیروی انسانی، فضا و امکانات و تجهیزات ورزشی، محتوای آموزشی و دانش‌آموز را نام برد، این 5 عاملی هستند که بیشترین تأثیر را دارند.

فارس: وضعیت نیروی انسانی در این رشته چگونه است؟

دمنه: در بحث نیروی انسانی در سال‌های اخیر وضعیت به نسبت بهتر شده است، حدود ۵۰۰ مربی تربیت‌بدنی داریم که مدرک تحصیلی آنها لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا است، ولی آنچه باید توجه کرد این است که تحصیلات و آموزه‌های این عزیزان باید در کنار تجربه قرار گیرد. بدنه نیروی انسانی ما جوان است که باید سعی شود از تجربه بزرگ‌ترها و پیشکسوتان و افرادی که در مهارت‌های عملی توانمندی خیلی شاخص و بسزایی در سنوات گذشته داشتند استفاده کرد، تلفیق دانش و عمل می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

در بحث فضاهای ورزشی و امکانات تقریباً نزدیک به یک متر سرانه ورزشی مدارس در مجموع روباز و سرپوشیده است که بیش از ۱۲۰ سالن در اختیار ورزش دانش‌آموزی قرار دارد.

نقطه قوت در این حوزه این است که خوب توسعه داده‌ایم و از استان‌هایی هستیم که نزدیک به یک متر که استاندارد است، رسیده است. نقطه‌ضعف برای فضاها و امکانات را اگر بخواهیم در نظر بگیریم به بحث توسعه آن خیلی توجه شده است اما در تجهیزات یک مقدار ضعف داریم که باید بیشتر به آن توجه کرد، تا امکانات بهتری را در تجهیز فضاهای ورزشی به کار ببریم تا بهره‌وری بهتری داشته باشیم.

ضعف دیگر همگن نبودن توزیع این امکانات است، یعنی ما یک شهرستانی را داریم که امکانات بسیار خوبی دارد که شاید سرانه آن به دو مترمربع می‌رسد و شهرستانی هم داریم که سرانه آن به بیست صدم مترمربع هم نمی‌رسد، عیب آن‌هم این بوده که در سنوات گذشته هر جا مدرسه‌ای را برای نوسازی خراب می‌کردند اگر بالای 6 کلاس بوده یک سالن ورزش هم در کنار آن احداث می‌کردند روی این اصل مناطق آموزشی که بیشتر بازسازی داشتند فضای ورزشی بیشتری نیز دارند.

فارس: وضعیت تجهیزات ورزشی در مدارس چگونه است؟

دمنه:‌ بحث تجهیزات ورزشی دو سال است که وزارت آموزش و پرورش روی آن تمرکز کرده است و قانونی هم در مجلس مصوب شد که 27 صدم درصد از محل مالیات بر ارزش‌افزوده برای فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفته شود که از این ۲۷ صدم درصد ۱۵ درصد سهم آموزش و پرورش است که سهم استان مرکزی نزدیک به 1.5 میلیارد تومان است که باید صرف تکمیل فضاهای ورزشی شود.

عدد دیگری را نیز برای تجهیزات در نظر گرفته‌اند که دو سال است این عدد ابلاغ می‌شود که ما تا الآن ۴ کاروان تجهیزات ورزشی را به مدارس فرستاده‌ایم که برای سال جدید تحصیلی کاروان تجهیزات ورزشی به طور همزمان به ۱۵ منطقه استان اعزام شد و بیش از ۱۴ هزار قلم وسیله ورزشی مصرفی را شامل شده است که شامل توپ و تور و راکت بود؛ با نوسازی مدارس نیز هماهنگ کرده‌ایم تا قسمت دیگری تجهیزات غیرمصرفی که شامل میز تنیس روی میز، میله والیبال، دروازه فوتسال و دستگاه بسکتبال می‌باشد تهیه شود تا برای مدارس ارسال کنیم.

فارس: محتوای آموزشی چه تأثیری در ورزش دانش‌آموزی دارد؟

دمنه: بحث محتوای آموزشی یکی از عوامل تأثیرگذار در ورزش دانش‌آموزی است که همان بحث کیفیت‌بخشی می‌باشد خوشحالم امروز کتاب کار معلم تربیت‌بدنی از پایه اول تا دوازدهم تدوین شده و در اختیار معلمین ورزش قرار گرفته است.

سرفصل‌های آموزشی و طرح درس حتی به صورت روزانه به تفکیک پایه‌های تحصیلی در اختیار معلمین ورزش قرار گرفته است یعنی معلم ما می‌داند امروز در درس تربیت‌بدنی چه محتوایی را به دانش‌آموز آموزش دهد و با توجه به اینکه دوره‌های آموزشی ضمن خدمت هم انجام شده است امیدواریم همکاران ما از آن بهره لازم را ببرند لازم به یادآوری است که متوسط دوم در همین سال تحصیلی انجام خواهد شد.

در بحث دانش‌آموز هم یکی از استان‌های هستیم که سهم کوچکی از جمعیت بزرگ دانش‌آموزی را داریم، نزدیک به ۲۰ یا ۳۰ هزار دانش‌آموز در سطح استان در دامنه درس تربیت‌بدنی قرار می‌گیرند چون دانش‌آموز شاید بیشتر باشد اما درس تربیت‌بدنی را نداشته باشد مثل پیش‌دبستانی بزرگسالان و آموزش از راه دور.

فارس: وضعیت اعتبارات حوزه ورزش استان چگونه است؟

دمنه: در سال تحصیلی ۹۵ -۹۶ از محل اعتبارات تجهیزاتی سه مرحله تجهیزات طی یک سال گذشته به مدارس ارسال شده مرحله اول ۱۵۰ میلیون تومان بود، اول تابستان نیز 4 هزار قلم تجهیزات نزدیک به ۸۰ میلیون تومان برای کلاس‌های تابستانی اوقات فراغت توزیع شد و آخرین مرحله هم ۱۴۰۰۰ قلم تجهیزات ورزشی که بیشتر مصرفی بوده توزیع شد البته یک تعداد میز تنیس خریداری و با این تجهیزات در سطح استان توزیع شد.

برای سال ۹۷ یک و نیم میلیارد تومان سهمیه‌ هم در سطح ملی برای استان در نظر گرفته‌اند که تاکنون بالای ۸۰۰ میلیون آن تخصیص داده شده است؛ برای سال ۹۷ هم موافقت‌نامه 1.5  میلیارد تومانی آن در سطح استان امضا شده و از طرف سازمان برنامه و بودجه هرچه بیشتر تخصیص پیدا کند ما هم امکانات بیشتری را می‌توانیم فراهم کنیم.

در سال ۹۷ اعتبار تهیه کیف کار معلمین ورزش به تربیت‌بدنی ابلاغ شده است، در سال گذشته برای معلمین ورزش کیف کار تهیه شده بود و در هفته تربیت‌بدنی به آنها اهدا شد که شامل کوله‌پشتی، کفش ورزشی، گرم‌کن، کلاه، سوت و کرنومتر بود؛ رقم امسال نیز برابر سال گذشته می‌باشد که با توجه به تورم موجود باید ببینیم چه چیزی می‌توانیم تهیه کنیم.

فارس: اولویت توزیع تجهیزات ورزشی در استان چگونه است؟

دمنه: توزیع تجهیزات ورزشی اولویت‌بندی دارند، اولویت اول با مدارس کم برخوردار، اولویت دوم مدارس ابتدایی و سوم هم مدارس دخترانه است.

فارس: سرانه مالی ورزشی دانش‌آموزان چگونه است؟

دمنه: در گذشته تفکیکی بود ولی در حال حاضر سرانه متمرکز می‌باشد که آن‌قدر ناچیز است که نمی‌توان درباره آن چیزی گفت.

فارس: تعداد معلمین ورزش و کمبود آن چقدر است؟

دمنه: نزدیک به 500 معلم ورزش در بدنه تربیت‌بدنی آموزش و پرورش مشغول به کار هستند که اگر بخواهیم درصد بگیریم ۵۰ درصد در دوره ابتدایی و ۵۰ درصد در دوره متوسطه هستند، اگر بخواهیم کلاس‌های مستقل را در نظر بگیریم حدود ۷۰ تا ۸۰ معلم ورزش کمبود داریم.

اگر مدارس روستایی و مدارسی که آمار دانش‌آموزی کمتری دارند را هم در نظر بگیریم کمبودها دو برابر خواهد شد، برای جذب کمبودها باید از طریق دانشگاه فرهنگیان که در رشته تربیت‌بدنی دانشجو می‌گیرد و استخدام از طریق ماده ۲۸ که مخصوص جذب نیرو است این کمبودها جبران شود.

 

در سال ۹۷ در این ماده اقدام خوبی صورت گرفت و با توجه به جمعیت آماری استان مرکزی بیشترین جذب نیرو انجام شد، سهمیه استان ۴۸ نفر بود که در سال ۹۷ در بین استان‌ها  فقط خوزستان از مرکزی بیشتر بود.

سعی خواهیم کرد با توجه به این‌که یک موج بازنشستگی در سال‌های نه‌چندان دور خواهیم داشت کمبودها را جبران کنیم، کمبودی که در نظر گرفته شده مربوط به دوره دوم ابتدایی است، اگر بخواهیم دوره اول ابتدایی را نیز در نظر بگیریم عدد کمبودها خیلی بیشتر از آن خواهد شد.

در سال گذشته تا جایی که توانستیم با حق‌التدریس و اضافه‌کاری کمبود را در مدارس جبران کردیم.

فارس: شما فکر می‌کنید وقتی با اضافه‌کار ساعت را پر می‌کنید جلوی فعالیت خارج از مدرسه مربی گرفته نمی‌شود؟

دمنه: یک مقدار شناخت مردم نسبت به فعالیت‌های ورزشی بیشتر شده است و از نظر درآمدی نباید خیلی فاصله بین موظفی و غیرموظفی باشد اما از سوی دیگر معلمی که ۲۴ ساعت فعالیت رسمی دارد و ۱۲ ساعت هم در هفته اضافه‌کار می‌کند دیگر توان کار کردن در خارج از مدرسه مثل کانون‌ها و تیم‌ها را ندارد و قطعاً روی کار ما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

فارس: آیا بر ورزش مدارس غیرانتفاعی نظارت دارید؟

دمنه: مدارس غیرانتفاعی فعالیتشان باید منطبق بر ضوابط آموزش و پرورش باشد آنها شورایی دارند که بر فعالیت آنها نظارت می‌کنند ما از این مدارس بازدید می‌کنیم و مغایرت‌ها را به شورای نظارت اعلام می‌کنیم.

سال گذشته به این مدارس اعلام کردیم که شما باید از معلم ورزش استفاده کنید که حداقل فوق‌دیپلم یا لیسانس تربیت‌بدنی باشد حال می‌خواهد در سن کار یا بازنشستگی باشد باید این شرط را داشته باشد و از قدیم جا افتاده که در بحث ورزش مدارس غیرانتفاعی کمتر توجه شده است، ما بخشنامه کرده‌ایم و بازدید هم خواهیم کرد ولی آنچه باید نظم بدهد مطالبه عمومی است، یعنی اولیا ما وقتی فلان قدر به مدرسه غیرانتفاعی شهریه پرداخت می‌کنند باید خواسته‌اش این باشد که مدرسه ‌ایمنی داشته باشد، حیاط مناسب فعالیت، معلم ورزشی تخصصی داشته باشد اگر حیاط مدرسه کوچک است حتماً باید سالن کرایه کنند

فارس: چرا مسابقات مدارس نسبت به گذشته کم رونق شده است؟

دمنه: مسابقات ورزشی کم رونق نشده است بلکه یک مقدار شاید قسمت‌های دیگری که در مسابقات کار می‌کردند، در کنار آموزش و پرورش قرار می‌گیرند که باعث می‌شود کمتر دیده شود.

 

یک زمانی تربیت‌بدنی هم زیر نظر آموزش و پرورش بود اما تفکیک ساختار  شده است. قبلاً گفته می‌شد که فلان شخص از آموزشگاه‌ها به تیم‌های ملی راه پیدا می‌کند چرا؟ چون ساختار ورزش ما در دل آموزش و پرورش تعریف شده بود و اولویت اول ما رقابت‌های آموزشگاهی بود، مسابقات متوسطه اول را انجام می‌دهیم و هیئت‌ها هم مسابقات نونهالان را برگزار می‌کنند، بسیج مسابقات خودش را دارد، نهادهای دیگر نیز همچنین، این سبب می‌شود که تعداد مسابقات زیاد شود شاید مسابقات مدارس کمتر دیده شود ما در سال گذشته در سطح استان مرکزی مسابقات مدارس را در تمام رشته‌های مجاز آموزش و پرورش در 3 مقطع تحصیلی برگزار کردیم و ۵۰ تیم را هم به مسابقات کشوری اعزام کردیم.

مشکل دیگر هم این است که ما همیشه حرف زدیم و گفتیم باید هم‌افزایی کنیم، اما در عمل کار دیگری انجام دادیم. هیات بیاید و در کنار آموزشگاه‌ها قرار بگیرد شاید این مشکل قسمتی هم به آموزش و پرورش برگردد، موازی کاری نکنیم؛ ولی وقتی به عمل می‌رسد هر کس دنبال کار خودش و مسابقات خودش می‌باشد.

اخیراً فدراسیون کشتی با آموزش و پرورش توافقنامه امضا کردند که مسابقات نوجوانان با آموزشگاه‌ها مشترک برگزار شود ما هم در استان مرکزی با توافقی که با هیات کشتی داشتیم مسابقات استانی را مشترک برگزار کردیم و نفرات برتر انتخاب و به مسابقات کشوری اعزام شدند، اما چندی بعد دوباره فدراسیون مسابقات نوجوانان را برگزار کرد ما باید با فدراسیون‌ها در سطح کلان و ملی و در سطح استان هم با هیات‌های ورزشی به هم نزدیک شویم.

دو سال گذشته وزارت آموزش و پرورش با وزارت ورزش و جوانان توافق‌نامه‌ای نوشتند که قرار شد مسئولین انجمن‌های ورزشی آموزشگاه‌ها در سطح کشور با فدراسیون‌های ورزشی و در سطح استان‌ها با هیات‌های ورزشی به عنوان دبیر یا نایب‌رئیس یا مسئول کمیته جوانان منصوب شوند این اتفاق نیفتاد که اگر این اتفاق افتاده بود این‌ها خیلی به هم نزدیک می‌شدند.

فارس: گفته شده است برای اعزام به مسابقات کشوری با توجه به مدرسه قهرمانی از دانش‌آموزان هزینه شده است آیا این صحت دارد؟

دمنه: هدف مدرسه قهرمان مشارکت اولیا دانش‌آموزان می‌باشد که دو سال است برگزار می‌شود در مسابقات استانی ۴۰۰۰ شرکت‌کننده داشتیم حدود ۲ هزار البسه ورزشی خریداری و به مناطق آموزشی برای حضور در مسابقات استانی ارسال شد، ما در مسابقات مدرسه قهرمان از اندوخته‌ای که داشتیم هر دانش‌آموز بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه دادیم، هزینه بین‌راهی همه تیم‌ها را تربیت‌بدنی آموزش و پرورش استان پرداخت کرد.

همچنین نزدیک به ۴۰ میلیون تومان هم ماشین از بخش خصوصی کرایه کردیم تا تیم‌ها را اعزام کنیم این‌که پول گرفته شده در ۵۰ تیمی که اعزام کردیم هنوز گزارش‌ها به دست ما نرسیده است شاید یک مدرسه غیرانتفاعی بوده چون ما نمی‌توانیم از اعتبارات دولتی پولی به آنها پرداخت کنیم ممکن است مدیر مدرسه‌ای این کار را کرده باشد ولی نمی‌توانست الزام و اجبار کند ولی چون غیردولتی از کمک‌های ما نمی‌تواند استفاده کند از طریق اولیا اقدام کرده باشد که آن‌طور که به ما گفته‌شده نفری 100 هزار تومان بوده است که وقتی متوجه شدیم ورود کردیم و گفتیم حتی‌المقدور سعی شود این اتفاق نیفتد.

فارس: مشکلات ورزشی دانش‌آموزی در سطح استان چیست؟

دمنه: اولین مشکل ما ساختاری است، چون ما در مناطق آموزشی استان مثل گذشته کارشناسی مستقل تربیت‌بدنی نداریم البته به‌جز شهرهای بزرگ؛ چون در حوزه معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل اداره تربیت‌بدنی، سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار دارد که این سه پست در بیشتر مناطق آموزشی ما به یک پست تبدیل شده است که هر سه کار توسط یک نفر انجام می‌شود.

به دلیل اینکه انگیزشی از نظر مالی و ساعت کاری برای ورود به بدنه اداره آموزش و پرورش وجود ندارد مجبور هستیم از افراد جوان و کم‌تجربه که در اولویت ما نبوده است استفاده کنیم چون نیروی انسانی تربیت‌بدنی آموزش و پرورش استان نیروی جوانی است از یک‌طرف می‌تواند یک قوت باشد و از طرف دیگر این کم‌تجربگی ممکن است آسیبی هم برای ما داشته باشد که باید تلاش کنیم با بازآموزی و دوره‌های مختلف آنها را آموزش دهیم.

با تشکیل کلاس‌های مربیگری و داوری اطلاعات آنها را بالا ببریم و به روز کنیم و سعی کنیم بزرگ‌ترها را در کنارشان قرار دهیم تا آنها تجربه لازم را کسب کند.

مشکل بعدی کمبود تجهیزات ورزشی است و هرچقدر این وسایل را تهیه کنیم و به مدارس بدهیم باز کم است ما در سال گذشته سرجمع تجهیزاتی که به مدارس داده‌ایم به ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌رسد، در شهریور سال گذشته برآورد کردیم و با توجه به قیمت‌های آن زمان چیزی حدود ۲ میلیارد تومان باید تجهیزات تهیه و به مدارس تهیه توزیع می‌شد تا کف استاندارد رعایت شود تا ایده‌آل باشد و امسال هم برای اولین بار است که قبل از بازگشایی مدارس 14 هزار قلم تجهیزات ورزشی در مدارس استان توزیع شد.

فارس: ارتباط شما با رسانه‌ها چگونه است؟

دمنه: نداشتن ارتباط مناسب با رسانه‌ها نقطه‌ضعف ما است که من قول می‌دهم که در سال تحصیلی جدید این نقطه‌ضعف را برطرف کنیم.

فارس: سخن پایانی...

دمنه: تشکر می‌کنم که مرا دعوت کردید از اینکه به ورزش آموزش و پرورش توجه کردید و اهمیت قائل شدید سپاسگزارم. ان‌شاءالله در سال تحصیلی جدید سعی می‌کنیم به اداره ورزش و جوانان نزدیک‌تر شویم، همچنین با هیات‌های ورزشی نیز هماهنگ‌تر شویم چون آموزش و پرورش بستر مناسبی است برای استعدادیابی ورزشی قهرمانی و استعدادهای نابی که درون مدارس داریم همچنین مانند گذشته ما در سال آینده المپیادهای درون مدرسه را برگزار خواهیم کرد و ان‌شاءالله که بتوانیم در سال آینده با رسانه ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری داشته باشیم.

آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی قطعاً می‌تواند در نهادینه کردن ورزش در بین اولیا و دانش‌آموزان مثمر ثمر باشد نزدیک به ۱۰۰ هزار بروشور برای دانش‌آموزان امسال تهیه شده است که تمام فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزی در آنجا به چاپ رسیده شده است.

انتهای پیام/ن

نظر شما