شناسهٔ خبر: 28830193 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام:

تصویب FATF بهانه را از آمریکا نمی گیرد/ دولت باید بدنبال اصلاح مشکلات اقتصادی باشد

رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام گفت: دولت چشم خود بر همه ریسک‌های امنیتی و اقتصادی FATF بسته و تنها برای حفظ توافق نیم بندی که با اروپا کرده بسرعت به دنبال تکمیل برنامه اقدام در ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، "یوسف امیدی"، رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام، در خصوص تصویب لایحه  fatf و ارسال آن به شورای نگهبان، ضمن تشریح این لایحه در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید که اصلاح طلبان آنرا رحم اجاره‌ای خود می دانند ، در راستای عمل به ایده مذاکره با کدخدا، رفع بهانه‌ها و نگرانی‌های آمریکا را یکی از ماموریت‌های خود تعریف کرده است، بر این قرار شد تا با برجام، بهانه هسته‌ای از واشنگتن گرفته شود و اکنون قرار است باCTF  بهانه‌ی عدم حمایت از پولشویی و حمایت ایران از تروریسم، مرتفع شود.

وی با بیان اینکه رفع این بهانه‌ها، خود به بهانه‌ای برای دولت تبدیل شده است تا کارهای اقتصادی را تعطیل نماید، افزود: دولت می گوید برای رفع مشکلات اقتصادی ابتدا باید این مسائل را حل کرد با این روند باید پرسید بهانه بعدی غرب چیست و دولت تا کجا می خواهد بهانه‌های بنی اسرائیلی آمریکا را مرتفع کند ؟ جهان در حال تغییر است، و این شاید مهم‌ترین واقعیتی است که حسن روحانی طی سال‌ها حضور خود در مرکز بررسی‌های استراتژیک از آن به‌کلی غفلت داشته است.

امیدی تصریح کرد: 5 سال گذشته نشان می‌دهد محمدجواد ظریف هم هنوز تحت تاثیر دوره تحصیلش در آمریکاست کنار هم قرار گرفتن چنین مجموعه‌ای از اشتباهات راهبردی، منجر به استفاده از لفظ کدخدا برای توصیف آمریکا در قرن 21 و در نهایت تولد برجام شد. ظریف با همین دیدگاه، در جلسه اخیر مجلس پیرامون لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم می‌گوید: ما با برجام توانستیم یک رشته بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم لوایح فعلی، بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد! اینکه با وجود خروج آمریکا از برجام، ما هنوز هم به فکر تامین خواسته‌ها و رفع بهانه‌های آن باشیم، حتما از اقبال بلند آمریکایی‌هاست.

رئیس دفتر نظارت استان ایلام، اضافه کرد: واقعیت این است که دنیای امروز با آنچه در ذهن محمدجواد ظریف و حسن روحانی می‌گذرد، بسیار تفاوت دارد دولت آمریکا حتی اگر مجددا به دست دموکرات‌های که مورد علاقه آقایان ظریف و روحانی بیفتد، هم دیگر کدخدای دنیا نیست و نخواهد بود. اما وزیر خارجه ما اینجا برای ترساندن نمایندگان ملت از قدرت موهوم آمریکا می‌گوید: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد! آقای ظریف در حالی در دنیای آمریکایی خود، تنها به فکر گرفتن بهانه‌ها از دست کدخداست که جهان در ساحت واقعی خود، هر روز از ساخت تک‌قطبی بیشتر فاصله می‌گیرد.

امیدی خاطرنشان کرد: اخیراٌ وزارت خزانه‌داری آمریکا در توصیه‌نامه خود، ایران را به پولشویی و تأمین مالی تروریسم متهم کرده است این در حالی است که هنوز جوهر امضای نمایندگان پای لایحه CFT خشک نشده است. همان‌طور که منتقدان نیز پیش از این به درستی ‌اشاره کرده بودند، پیوستن به سازمان‌های مافیایی از جمله FATF و اجرای دستورات آن، هیچ‌گاه بهانه را از آمریکا نخواهد گرفت.

ماجرای اجرائی کردن مخفیانه و محرمانه توصیه های fatf  درکشور

رئیس دفتر نظارت استان با اشاره به چگونگی مطرح شدن این لایحه بیان داشت: ماجرای CFT ، از خرداد 1395 آغاز شد زمانی که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت به صورت مخفیانه و بدون اطلاع مجلس و دیگر ارکان نظام، از طرف دولت تدبیر و امید، تعهد کرد که 41 توصیه گروه ویژه اقدام مالی را اجرایی نماید، عمل به توصیه‌های FATF هم محرمانه و مخفیانه انجام گرفت، مواردی از قبیل ارائه اطلاعات صرافی‌ها در همین راستا انجام شد . به جز چهار مورد ، به همه توصیه‌های تحمیلی این نهاد عمل شد . آن چهار مورد به مجلس آمد و در نهایت سه تای آنها به تصویب رسید و مورد چهارم ، یعنی لایحهCFT ، یا به عبارتی لایحه مقابله با منابع مالی تروریسم، محل بحث شد سؤالی که پیش می آید این است که چرا مجلس شورای اسلامی، در مقابل اجرای بدون اطلاع توصیه‌های FATF از طرف دولت، هیچ اقدامی صورت نداد؟ چرا نهادهای نظارتی مسؤلین اجرای مخفیانه‌ی توصیه‌ها FATF را مورد بازخواست قرار نمی دهند.

امیدی در ادامه تشریح کرد: توصیه‌های FATF به اسب تروا شباهت دارد آمریکا و غرب، با وجود تمام توطئه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تحریم‌های فلج کننده اقتصادی که با هدف براندازی علیه نظام اسلامی اجرا کردند، به هدف شوم خود نرسیدند تهدیدهای نظامی و ادعای روی میز بودن طرح حمله نظامی نیز تغییری در مسیر حرکت انقلاب اسلامی بوجود نیاورد بنابراین می خواهند از تجربه‌ی خود در بازرسی‌های عراق زمان صدام و لیبی زمان قذافی استفاده ببرند و پس از کسب اطلاعات اقتصادی لازم، از طریق واحد اطلاعات مالی ایران (FIU) وزارت اقتصاد و دارایی و اطمینان از تأثیر حملات، طرح حمله نظامی را اجرا نمایند.

تنها تدبیر دولت به حاشیه کشاندن مشکلات کشوراست

وی اظهار داشت: ظاهرا دولت قصد اصلاح مشکلات اقتصادی را ندارد و تنها تدبیر خود را به حاشیه کشاندن مشکلات اصلی کشور و وقت گذرانی می دانند، تا دوره‌ی ریاست جمهوری تمام شود و پاسخگو نباشند.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان ایلام گفت: پیش‌بینی می شود که در صورت مخالفت شورای نگهبان و یا محمع تشخیص مصلحت نظام، با این معاهده‌ی استعماری، دولت داد بزند که نمی گذارند کار کنیم و خواهند گفت که می خواستیم موانع خارجی برای مبادلات مالی از سر راه برداریم، ولی نگذاشتند.

امتیاز نقد خواهیم داد، اما به طور نسیه هم چیزی نصیب کشور نمی شود

امیدی بیان کرد: نمایندگان مخالف تصویب CFT در مجلس هنگام تصویب CFT ، ضمن یادآوری وعده‌‌های چند سال قبل مقامات دولتی، مبنی بر حل مشکلات کشور با تصویب برجام، خواستار تضمین کتبی آقای روحانی در قبال وعده حل مشکلات بانکی با تصویب CFT شدند در همین راستا، سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصویب لایحه CFT گفت : آقای رئیس‌جمهور دستخطی بنویسد و بگوید اگر ما عضو این کنوانسیون شدیم و مشکلات حل نشد، بنده را استیضاح کنید. آنها می گویند که اگر آقای رئیس جمهور این تعهد را به ما بدهد، آنگاه بدون چون و چرا رای خواهیم داد، اما آقای ظریف می گوید : نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم، مشکلات ما حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که در صورت نپیوستن به این معاهده آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

امیدی در ادامه بیان کرد: از عجایب روزگار ما است که نمایندگان‌مان طرحی را تصویب می‌کنند که دولتمردان اطمینانی به راهگشایی آن ندارند و در مقابل ایراداتی که به آن وارد است، جز فرافکنی، پاسخی ندارند و ضمانت هم نمی دهند، آقای ظریف سعی کرده تا اشتباه برجام را تکرار نکند وعده غیرقابل دستیابی به مردم ندهد و به این خاطر، آب پاکی را روی دست کشور ریخته و می‌گوید، امتیاز نقد خواهیم داد، اما اینکه حتی به طور نسیه چیزی به دست بیاوریم، روشن نیست.

وی بااشاره به تصویب برجام و نافرجامی آن گفت: وقتی برجام که تضمین شده به امضای کری بود، نتیجه‌ای تحقیقا صفر و بدتر از آن به بار آورد، تکلیف CFT که تضمینی نیز پشت آن نیست، کاملا مشخص است.

رهبری صریحا مخالفت خود را با پیوستن به FATF ابراز کردند

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان ایلام، با اشاره به نظر رهبری در این خصوص اضافه کرد: درباره اینگونه لوایح، رهبری نظر خود را به صراحت اعلام کرده است آنجا که می فرماید : همانگونه که درباره برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی اخیراً مطرح شده در مجلس، گفتیم؛ مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد، اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم مشکلاتی دارند، ایشان معاهدات و کنوانسیون‌‌های بین‌المللی را  پخت‌وپز شده در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ برای تأمین منافع و مصالح آنها توصیف کردند، در واقع رهبر انقلاب مخالفتی با بررسی این لوایح در مجلس ندارند، اما هرگز موافقت خود را با تصویب آنها اعلام نکردند و مهم‌‌‌‌‌‌تر اینکه صریحا مخالفت خود را با پیوستن به FATF ابراز کردند.

  امیدی تصریح کرد: مجلس بخوبی می داند که شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام، به احتمال زیاد با تصویب CFT مخالف هستند، اما با اقدام خود هزینه‌ برگزاری جلسات بررسی و زمان گذاشتن را به این 2 نهاد تحمیل کرده و مهم‌‌‌‌‌‌تر اینکه مخالفت احتمالی این نهادها سرپوشی می‌شود برای نمایندگان موافق تا ناکارآمدی دولت و بی‌تدبیری مجلس را زیر آن پنهان کنند، باید منتظر عملیات روانی همچون زمان تصویب برجام باشیم، تا CFT هم همچون برجام، به عنوان باغ سیب و گلابی به مردم معرفی شود و اگر شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام از سر دلسوزی برای منافع کشور، این مصوبه مجلس را رد کردند، چنان القا شود که باغ امید را آتش زده‌اند ! فاجعه‌بار‌‌‌‌‌‌تر اینکه بعد از مخالفت با آن، ایجاد هر مشکلی از سر ناتوانی و انفعال مدیران، به پای رد CFT توسط این نهادها نوشته می شود.

رئیس دفتر نظارت استان یادآور شد: در واقع بسته شدن پرونده CFT برای دولتمردان و نمایندگان حامی‌شان در مجلس، به دولت قبلی تبدیل خواهد شد که هر ضعفی را به پای خلأ آن بنویسند.

امیدی در بخشی دیگر از سخنان خود چنین اظهار داشت: آزاردهنده‌ترین نکته درباره تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس و توجیهات دولت در این باره، این است که در اجرای قولی که به یک طرف خارجی داده شده، عمدا حرف‌های عجیب و غریب به مردم تحویل داده می‌شود اکنون این مساله‌ی پنهانی نیست و محمدجواد ظریف هم آن را تایید کرد که راز اصلی اصرار دولت بر کامل شدن برنامه اقدام FATF ، فشار اروپاست دولت می گوید که اگر اجرای استانداردهای FATF در ایران کامل نشود، توافق نصفه و نیمه فعلی با اروپا درباره ایجاد یک مکانیسم تعامل اقتصادی با ایران اجرا نخواهد شد.

وی افزود: در واقع دولت چشم خود بر همه ریسک‌های امنیتی و اقتصادی FATF بسته و تنها برای حفظ توافق نیم بندی که با اروپا کرده (و هیچ کس لااقل در داخل نمی‌داند چیست و بناست چه معجزه‌ای کند) بسرعت به دنبال تکمیل برنامه اقدام در ایران است، در این حالت ساده‌ترین سوالی که باید  پرسید این است که آیا چیزی که به دست می‌آورد، ارزش هزینه‌ای که می‌پردازد را دارد یا نه ؟ آیا بهتر نبود آقایان که خود را علامه دهر و مذاکره‌کنندگانی چیره‌دست می دانند، برگ FATF را در دست نگه می‌داشتند، تا حداقل پس از مطمئن شدن از کارآمدی مکانیسم پیشنهادی اروپا، به آن ملحق می شدند ؟ .

وی در پایان اضافه کرد: برای اینکه ایران از لیست سیاه خارج شود ، باید همه 35 عضو شورای عمومی FATF اجماعا به بازگشت ایران به لیست سیاه رای بدهند و تنها اگر یک عضو با این کار مخالفت کند، ایران همچنان در فهرست سیاه CTF باقی خواهد ماند. و باید پرسید که آیا رژیم غاصب اسرائیل و عربستان به ایران برای خروج از فهرست سیاه رای مثبت خواهند داد ؟

انتهای پیام/

نظر شما