شناسهٔ خبر: 28829512 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

با آب غوره چگونه بیماری ها را درمان کنیم؟

غوره همان انگور کال است که طعم آن ترش است. در واقع میوه‌ها هر چقدر بیشتر می‌رسند، قندشان بالاتر می‌رود. در واقع قند غوره کمتر از انگور رسیده است. البته این مساله دلیل بر آن نیست که بگوییم غوره هیچ قندی ندارد و نمی‌تواند سبب نوسان‌های قندخون شود. مصرف هرازگاه غوره مشکلی ایجاد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ غوره که بانگلیسی Un-ripe grape نامیده می شود از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است. غوره که میوه سبز رنگ و نارس انگور است که دارای طعم ترش می باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک Glucolique Acid ، قند و ویتامین ث می باشد.

خواص و فواید غوره

غوره همان انگور کال است که طعم آن ترش است. در واقع میوه‌ها هر چقدر بیشتر می‌رسند، قندشان بالاتر می‌رود. در واقع قند غوره کمتر از انگور رسیده است. البته این مساله دلیل بر آن نیست که بگوییم غوره هیچ قندی ندارد و نمی‌تواند سبب نوسان‌های قندخون شود. مصرف هرازگاه غوره مشکلی ایجاد نمی‌کند.

غوره معمولا به شکل آبغوره مصرف می‌شود. تمام خواص آبغوره فقط در صورتی موثر است که آبغوره تازه را مصرف کنیم!! چون آبغوره هایی که در دراز مدت نگهداری می شوند، شیشه های آنها جلوی آفتاب می‌ماند و حرارت می‌بیند، فاقد هر گونه ویتامین C بوده و تنها طعم‌دهنده است. به عبارت دیگر آبغوره ای که در دراز مدت نگهداری شود، هیچ خواصی برای بدن ندارد!

خواص غوره و آبغوره

افزایش اشتها و هضم غذا 

آبغوره، با افزایش ترشحات معده، اشتها را تحریک می کند و در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید است.

رفع عطش 

غوره به دلیلی داشتن اسیدهای فراوان طعم ترش و طبع سردی دارد و استفاده از آن در بعضی غذاها و سالادها، عطش را رفع کرده و از حرارت درون می کاهد.

جلوگیری از خونریزی لثه ها 

آبغوره تازه، به دلیل دارا بودن مقداری زیادی ویتامین ث، التهابات مخاط دهان را کاهش می دهد و از خونریزی لثه ها جلوگیری می کند. غرغره کردن با آبغوره تازه، در درمان ورم مخاط دهان و حلق و نرمی لثه ها موثر است.

ضد عفونی کننده 

مصرف آبغوره تازه، به دلیل داشتن ترکیبات ضدعفونی کننده، پاک کننده معده و روده است. 

آبغوره تازه از طریق کلیه ها به دفع سموم سموم از بدن کمک می کند.

درمان بیماری اسکوربوت 

بیماری “اسکوربوت” که به علت کمبود ویتامین C در بدن به وجود می آید، با مصرف آب غوره تازه درمان می شود، اما آبغوره مانده که در شیشه نگهداری شده و جلوی آفتاب رنگ آن عوض شده، فاقد ویتامین ث بوده و هیچ خاصیتی ندارد.

درمان سیاتیک و روماتیسم 

آبغوره تازه به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم دار، برای درمان سیاتیک و روماتیسم نافع است. آب غوره تازه، درمان کننده پادرد و کمردرد، روماتیسم و سیاتیک است. برای معالجه می توان به مدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود (البته از خوردن غذاهای سنگین در این مدت باید اجتناب کرد).

نافع برای کبد 

آبغوره تازه برای کبد مفید است و تا حدودی صفرابر است و در دفع زردی موثر است. لذا باید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آبغوره را بعد از هر غذا میل نمایند.

اگر سالادتان را با آبغوره تازه طعم دار کنید، به جذب مواد مغذی سالاد کمک می کند.

آبغوره چربی خون را پایین نمی آورد!!

عده ای با تصور اینکه آبغوره کاهش دهنده چربی خون است، آن را جایگزین داروهای کاهنده چربی خون می کنند و برخی دیگر به گمان اینکه آبغوره لاغر کننده است و از چربی دور شکمشان می کاهد، آن را ناشتا می نوشند. این تفکر به هیچ عنوان صحیح نبوده و آبغوره نمی‌تواند چربی و قندخون را پایین بیاورد.

آبغوره را جایگزین دارو نکنید! 

بنا به گفته متخصصان داخلی تا کنون هیج کشف یا فرضیه اثبات شده ای مبنی بر اینکه آبغوره چربی خون را کاهش می دهد، به دست نیامده است. متاسفانه در برخی موارد، افرادی آبغوره را جایگزین داروهای چربی خون کرده و مصرف داروها را به کل قطع می کنند. در مواردی که فشار خون و چربی خون بالا باشد، و پزشک برای کاهش چربی خون دارو تجویز کند، مصرف آبغوره کارساز نخواهد بود.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ بر روی اثر آبغوره در پایین آوردن چربی خون در بخش قلب و عروق در مرکز تحقیقات قلبی دانشگاه شیراز انجام شد، مصرف آبغوره هیچ تاثیری بر پایین آوردن چربیهای ال دی ال و تری گلیسیرید در سرم خون نداشته و فقط تا حد کمی به افزایش اچ دی ال یا کلسترول خوب و مفید سرم خون می افزاید. 

نتایج این تحقیقات در پایان نامه این گروه تحقیقاتی: Clinical Study The Effects of Unripe Grape Juice on Lipid Profile Improvement ۱Department of Cardiology, Cardiovascular Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran اعلام شده است.

آبغوره وزنتان را کم نمی کند!

آبغوره نه تنها وزنتان را کم نمی کند، بلکه مصرف مستمر و ناشتای آبغوره، مخاط دستگاه گوارش را تخریب کرده و مستعد ایجاد زخم می کند. 

متخصصان عقیده دارند چاقی و به طبع آن افزایش چربی های دور شکم به دلیل عدم فعالیت های فیزیکی و افراط در مصرف غذاهای پرچرب است و هیچ راهی جز بالا بردن فعالیت های فیزیکی بدن و پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب، برای از بین بردن چربی های اضافی بدن وجود ندارد.

مضرات مصرف آبغوره

خانم های باردار از خوردن غوره زیاد خودداری کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود . 

آبغوره برای افراد سرد مزاج و کسانی که دچار ضعف اعصاب هستند، توصیه نمی شود. 

آبغوره به دلیل داشتن ترشیهای زیاد، مقداری از املاح بدن را حل کرده و برای افراد سالمند و بیمار، محدودیت مصرف دارد. 

نظر به اینکه برای طعم دار کردن و جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک می زنند، مصرف آن برای افراد با فشار خون بالا مناسب نیست.

نگهداری از آبغوره

نکته قابل توجه آنکه هنگام تهیه آبغوره خانگی، پس از اینکه آنرا داخل شیشه ریختید، شیشه را داخل آبجوش قرار دهید. با اینکار از رشد باکتریها و کپکها، در طول مدت زمان جلوگیری می شود. برای خروج هوا نیز تا حد ممکن شیشه را با آبغوره پر کنید و در آن را محکم ببندید. 

برای تهیه آبغوره و گرد غوره بهتر است از غوره عسگری استفاده کنید. غوره هایی که هسته درشتی دارد، آبغوره را تلخ و گس می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما