شناسهٔ خبر: 28828701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

کشف ژن موثر در سرطان خون حاد

عامل اصلی سرطان کشنده خون، تنها یک ژن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعات جدید نشان می دهد که تنها یک ژن مقصر ایجاد لوسمی میلوئید حاد یا همان سرطان خون و مغز استخوان است.

لوسمی میلوئیدی حاد (AML) بیماری هتروژنی است که با افزایش سلول های نابالغ میلوئیدی در مغز استخوان بروز پیدا می کند.

محققان معتقدند که این دستاورد بزرگ در نهایت می تواند منجر به درمان از طریق تکنیک هدف‌گیری ژنی شود و طول زنده ماندن افراد را افزایش دهد.

این ژن که به EVI1 معروف است، تمام سلول ها و بافت های خونی را با اتصال به مولکول های خاص DNA و صدمه زدن به مخرب ها، بازسازی می کند. دانستن این امر کهEVI1 کجا به ژنوم قفل می شود، به فهم دانشمندان در مورد سازوکاری که منجر به بیماری می شود، کمک می کند.

در حال حاضر دانشمندان می گویند که می توانند رویداد جدیدی را برای درمان AML تجسم کنند. آن ها نتایج تحقیقات خود را در مقاله Nature Communications منتشر کردند.

یکی از محققان به نام Archibald Perkins، استاد پاتولوژی و آزمایشگاه پزشکی دانشگاه راچستر، اظهار داشت که این کشف 100% موجب قطع روندی که منجر به سرطان خون و مغز استخوان می شود، نیست.

مطالعه ژن EVI1 در راس تحقیقات است، زیرا در زمان بیان بیش از حد ژن، تولید 10،000 تا 50،000 نسخه در مقایسه با افراد سالم دیده می شود، با بدخیم تر شدن این روند، متابولیسم سلول های خونی نابالغ تغییر می کند.

محققان با همکاری یکدیگر، اهمیت آنچه که بعد از بیان بیش از حد EVI1 اتفاق میفتد را یافتند.

این مطالعه نسبت به سایر مطالعات در این زمینه از آن جهت منحصر به فرد محسوب می شود که در وهله اول با جزئیات دقیق نشان می دهد که چگونه اختلال در سیستم خون منجر به گسترش سلول های میلوئیدی می شود. دوم این که از موش به عنوان نمونه آزمایشگاهی استفاده می شود چون که نزیکترین شباهت را به انسان دارد و سوم این که نشان می دهد چگونه و کجا ژن EVI1، به مولکول های خاص DNA متصل می شود و شروع به ایجاد این مشکلات می کند.

انتهای پیام/