شناسهٔ خبر: 28828679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برایم نوشتی - برایت نوشتم

خودمان بسازیم

صاحب‌خبر -
هوا کم کم رو به سردی می‌رود. خیلی جاها حتی سرد شده است و چه بسا بخاری روشن کرده باشند.
در هوای سرد، مدل بسیاری خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، پوشیدنی‌ها و تفریحات تغییر می‌کند.
لباس‌ها و کفش‌هایی که پارسال توی چمدان یا گوشه انباری جمع شدند دوباره بیرون می‌آیند. چترها باز می‌شوند و کلاه‌ها و دستکش‌ها‌ و شال گردن‌ها مثل پرندگانی که روی شاخه‌ها می‌نشینند، روی همه لباس‌ها قرار
می‌گیرند.خانواده‌ها آماده استقبال از دو فصل سرد می‌شوند. بعضی‌ها تهیه خیارشور، ترشی، رب، سبزی‌ خشک، لحاف کرسی، تعمیر پوشش سقف خانه و انباری، تغییر پرده‌ها، درزگیری شیشه‌ها، دوختن و بافتن لباس گرم و بسیاری کارهای دیگر را آغاز می‌کنند که باعث برپایی دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی بسیار می‌شود که هم پر از خنده و همکاری و مهربانی‌اند هم اسباب تفریح و بازی دسته جمعی کودکان خانواده.
شما چه می‌کنید؟ آیا می‌توانید ساختن و تهیه کردن بعضی چیزها را تمرین کنید؟ آیا می‌توانید راهی برای استفاده از لباس‌ها و وسایلی که سایز شما نیستند پیدا کنید یا برای تهیه برخی وسایل که برای سال تحصیلی جدید به آنها نیاز دارید، راه‌حلی غیر از خریدکردن پیشنهاد بدهید؟
خوب بگردیم
یکی از تفریحات نسل قدیم، ساختن بود. تزیین کلاس‌ها برای جشن‌ها، با ریسه‌ها و شرشره‌هایی بود که خود بچه‌ها می‌ساختند. بادبادک و فرفره و اسب چوبی و کلاه تابستانی و مترسک و عروسک وکارت‌های بازی و حتی برخی ظروف را خود دختران و پسران می‌ساختند و از این کار لذت می‌بردند.
در سنین بالاتر، کاردستی‌های جدی‌تری تهیه می‌‌شدند و نجاری و خیاطی و تعمیرات فنی هم می‌کردند.
الان هم بسیاری مسابقات علمی و هنری مبتنی بر خلاقیت و طراحی و ساخت و ساز هستند و کسانی در این برنامه‌ها مشارکت می‌کنند که ذهن خلاق و برنامه‌ریز دارند.
طراحان و برنامه‌نویسان و مخترعان و سازندگان، در هرشرایطی، به امکانات موجود به شکل ابزاری برای حل مسأله نگاه می‌کنند. این افراد می‌توانند در سفر وقتی هیچ وسیله تفریحی ندارند، بازی طراحی کنند و لذت ببرند. می‌توانند خیلی از وسایل مورد نیاز خودشان را با همان کاغذ و پارچه و چسب و چوب و قطعاتی که دارند بسازند و خرید کردن وسایل حاضر و آماده که دیگران ساخته‌اند، آخرین اتفاقی است که به آن فکر می‌کنند. بیایید ببینیم ما هم می‌توانیم وقتی به چیزی نیاز داریم، از میان همین وسایلی که گوشه اتاق، کنار انباری و کنج قفسه و کمدمان تنها مانده‌اند بیرون بیاوریم یا بسازیم؟ مگر ادیسون و گوتنبرگ و برادران رایت و رازی و سایر مکتشفان و مخترعان کاری غیر از این کردند؟
مبادله کنیم
اگر در اتاق شما یا میان وسایل شما چیزهایی هستند که دیگر به کارتان نمی آیند، کتاب‌هایی هستند که چند بار خوانده‌اید، جامدادی و کیف و کفش و کاپشن و اسباب‌بازی‌هایی هستند که یا دیگر به رده سنی شما نمی‌خورند یا دوست دارید برای تنوع یک مدل دیگر جایگزین آن‌ها کنید، باز هم نیازی نیست به بازار بروید یا پول توجیبی‌ها و پس انداز قلک‌هایتان را خرج کنید.
می‌توانید با خانواده‌ها و مسوولان مدرسه‌تان صحبت کنید و یک روز تعطیل، نمایشگاهی از این وسایل برپا کنید. دوستانتان هم همین طور غرفه داشته باشند و شما در این نمایشگاه، وسایلتان را با هم مبادله کنید‌. خیلی لذت‌بخش است قصه‌ای که بارها با لذت خوانده‌اید، حالا دوستتان را سرگرم کند، دستکشی که با آن گرم شده‌اید دستان دوستتان را گرم کند و شما هم جامدادی یا کتاب یا شال‌گردن او را استفاده کنید و هربار به یادش باشید.
این نمایشگاه‌های بده و بستان خیلی مفرح و مفید هستند.
حتما امتحان کنید.

code

نظر شما