شناسهٔ خبر: 28828577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک قطعه پرنده بوتیمار در طبیعت نقده رها شد

ارومیه- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: یک قطعه پرنده بوتیمار پس از تیمار و حصول اطمینان از وضعیت سلامتی در دامان طبیعت این شهرستان رها شد.

صاحب‌خبر -

اکبرمحمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بوتیمار از گونه های ارزشمند است، افزود: این پرنده به علت ناتوانی در پرواز و به دلیل ضعف و بی حالی شدید قادر به پرواز نبود و توسط شهروندان به اداره حفاظت محیط زیست نقده تحویل داده شد.
وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت این اداره پس از تیمار و حصول اطمینان از وضعیت سلامتی پرنده، آن را در دامان طبیعت رها کردند.
وی بیان کرد: حفظ گونه های ارزشمند از جمله بوتیمار از مهمترین برنامه های ما بوده و در سال های اخیر موارد زیادی گونه های مختلف جانوری کمیاب و ارزشمند توسط ماموران حفاظت از محیط زیست این شهرستان نگهداری و تیمار شده است.
به گزارش ایرنا بوتیمار یا غم‌ خورک پرنده‌ای آبزی از خانواده حواصیلان با بدنی پر خط و خال دارد و هنگام احساس خطر بی‌ حرکت می‌ ایستد و به حالت قوز کرده در حالی که سر خود را پایین نگه داشته راه می ‌رود،این پرنده آهسته و به دشواری پرواز می‌کند و تک زیست بوده و خود را از انظار پنهان می‌کند.
نقده به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی دارای تالاب های بین المللی به ثبت رسیده بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر پناهگاهی برای آنان به شمار می رود؛ ماهیان نیز یکی از منابع تامین غذای اکثر پرندگان در این تالابهاست.
گونه هایی مانند اردک مرمری، غاز پیشانی سفید بزرگ، پرستوی دریایی کوچک، اردک سر حنایی، کاکایی سیاه، انواع مختلف آبچلیک، غاز پیشانی سفید کوچک، قوی فریادکش، باکلان، لک لک سفید، بوتیمار کوچک، کشیم کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ و کوچک، انواع حواصیل، فلامینگوی بزرگ، آنقوت، گیلار، ماهی خورک، دم جنبانک ابلق، انواع اردک، حواصیل ارغوانی عقاب طلایی و مرگوس بزرگ و کوچک از جمله گونه های دیگر موجود در زیستگاه های مختلف آذربایجان غربی هستند.
9918/2093

نظر شما