شناسهٔ خبر: 28828550 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

جدیدترین جزئیات ربوده شدن مرزبانان میرجاوه از زبان یکی از افراد حاضر در محل

ردپای پررنگ سعودی

گروهک تروریستی جیش‌العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسئولیت ربوده‌شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفت و نوشت: «افراد گروه ما بامداد سه‌شنبه یک پایگاه مراقبتی را در شهرستان میرجاوه خلع سلاح کرده‌اند.»

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، میرجاوه تنها مرز قانونی در جنوب‌شرق کشور است که رفت‌وآمد سیاحان خارجی و داخلی از این معبر صورت می‌گیرد و از طریق راه‌آهن، ایران را به شبه‌قاره هند متصل می‌کند؛ به همین دلیل میرجاوه، شرقی‌ترین و استراتژیک‌ترین دروازه ورودی ایران است. در این مرز هم مانند دیگر مرزهای ایران، سابقه درگیری گروهک‌های تروریستی بسیار است. این گروهک‌ها با هدف ناامن نشان دادن مرزهای ایران به نیروهای مرزبانی ما حمله می‌کنند و در برخی موارد هم تعدادی از نیروهای مرزبانی ایران را به شهادت می‌رسانند. از نمونه درگیری‌هایی که در این منطقه انجام شده است، می‌توان به در‌گیری‌ای که در شامگاه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در پی کمین گروهک تروریستی جیش‌العدل در هنگ مرزی میرجاوه و در نقطه صفر مرزی ایران با پاکستان اشاره کرد که در این درگیری، ۱۰ تن از مرزبانان پاسگاه «میل ۱۰۰» از گروهان «چاهندو» منطقه میرجاوه که مشغول  گشت‌زنی بودند، شهید شدند. همچنین در درگیری دیگری در شامگاه ۲۷ فروردین ۹۷، در بخش مرزی ریگ‌ملک شهرستان میرجاوه میل ۸۹، حد فاصل پاسگاه چاه‌لشکر، دو مرزبان و دو بسیجی شهید شدند.

صبح دیروز خبری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی مبنی‌بر ربوده شدن نیروهای مرزبانی میرجاوه منتشر شد. در جدیدترین جزئیات ربوده شدن ۱۱ نفر از هموطنان در جنوب‌شرق کشور که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، آمده است: «براساس تازه‌ترین اطلاعات به‌دست آمده مشخص شد عوامل گروهک تروریستی جیش‌العدل (جیش‌الظالم)، ۱۱ بسیجی و سرباز و یک نفر کادر مرزبانی را ربوده‌اند. تحقیقات تکمیلی حکایت از آن داشت که این اتفاق در حوالی برجک ۱۰۴ در دهنه تنگوک در منطقه لولکدان میرجاوه انجام شده است. براساس اعلام منابع رسمی، گروگان‌ها 6 نفر از بسیجیان، چهار نفر از سربازان وظیفه و یک کادر مرزبانی بودند. این درحالی است که احتمال داده می‌شود مرزبانان ما توسط این گروهک به داخل پاکستان منتقل شده‌اند.»

روابط‌عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از ربوده شدن تعدادی از بسیجیان بومی و مرزبانان در نقطه صفر مرزی در جنوب‌شرق کشور با خیانت عوامل نفوذی در این حادثه خبر داد. روابط‌عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «شامگاه گذشته (دوشنبه 23 مهرماه)، تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضدانقلاب ربوده شدند. عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه‌روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند. عملیات تعقیب اشرار، تروریست‌ها و عوامل نفوذی دشمن و نیز اقدامات لازم برای آزاد‌سازی ربوده‌شدگان با جدیت در دستور کار نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر درمناطق مرزی قرار گرفته است و از دولت پاکستان نیز انتظار می‌رود با اشرار و تروریست‌هایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریست‌پرور منطقه حمایت و به‌کار گرفته ‌می‌شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند.»

سردار پاکپور هم با بیان اینکه دولت پاکستان باید نسبت به مناطق مرزی خود مسئولیت‌پذیرتر باشد، گفت: «در 6 ‌ماهه اول امسال، تعداد زیادی از پاسگاه‌های مرزی ما از داخل خاک پاکستان مورد حمله قرار گرفتند. 12 روز پیش بود که در حمله به یکی از پاسگاه‌های مرزی ما، نفر دوم این گروهک یعنی هاشم نکوری کشته شد و عملیات مختلف دیگری هم از داخل خاک پاکستان علیه پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی ما صورت گرفته است.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: «از امروز صبح که خود من در منطقه حاضر بودم تماس‌های مختلفی از سوی مرزبانی و قرارگاه قدس نزسا با مرزبانی و ارتش پاکستان گرفته شد و از آنها خواستیم نسبت به تحویل اشرار و سلامتی ربوده‌شدگان تضمین بدهند.»

وی ادامه داد: «این تروریست‌ها داخل خاک پاکستان دارای مقر بوده‌ و در آنجا زندگی می‌کنند. جمهوری اسلامی آمادگی هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان برای دستگیری اشرار و آزادسازی گروگان‌ها دارد و ما این قضیه را پیگیری می‌کنیم تا افراد ربوده‌شده به‌سلامت نزد خانواده‌هایشان برگردند.»

درمورد سرنوشت نیروهای بسیجی هنگ مرزی میرجاوه هر چند تاکنون اطلاعات مشخص و مستندی منتشر نشده است، اما براساس اخبار غیررسمی این افراد توسط گروهک‌های تروریستی به کشور پاکستان منتقل شدند. گروهک تروریستی جیش‌العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسئولیت ربوده‌شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفت و نوشت: «افراد گروه ما بامداد سه‌شنبه یک پایگاه مراقبتی را در شهرستان میرجاوه (به‌صورت کامل) خلع سلاح کرده‌اند.»

به‌منظور بررسی ابعاد دقیق‌تری از این حمله تروریستی با منابع خبری حاضر در محل گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید جزئیات جدیدتری از چرایی این ماجرا بخوانید.

 

کار سرویس‌های اطلاعاتی منطقه است

 

یک منبع محلی آگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: اگر بخواهم در رابطه با این حادثه صحبت کنم باید به چند نکته اشاره کنم؛ نکته اول این است که آن طرف مرز یعنی دولت پاکستان باید پاسخ بدهد. برداشت بنده این است که آن طرف مرز آزادی عمل به ‌گروه‌های تروریستی داده می‌شود که یا عمدی یا سهوی است اما این مساله، مشکل ما را عوض نمی‌کند. مانور گروهک‌های تروریستی خصوصا جیش‌‌العدل در این نقطه از خاک پاکستان بیشتر است. نکته بعدی اینکه به هر شکلی میرجاوه نزدیکترین شهر به زاهدان است یعنی به مرکز استان نزدیک است. لذا جریان‌های گروهک‌های تروریستی بیشترین توان‌شان را در این منطقه می‌گذارند که بتوانند هم مرکز استان را هدف قرار دهند و هم به‌لحاظ جنگ روانی بیشتر مانور دهند. اینها می‌خواهند بگویند ما نزدیک‌ترین شهر به نقطه مذهبی شما را انتخاب کردیم!

به واسطه اینکه مرز میرجاوه، مرز بازی است و خیلی کشور همسایه به این مرز توجهی ندارد، این اتفاقات می‌افتد. اگر بخواهیم جانب انصاف را در این حادثه رعایت کنیم، به نظر می‌رسد سهل‌انگاری شده است.

نهایت زور جیش‌العدل و گروهک‌های تروریستی که تمام هیمنه‌شان و تمام سرویس‌های جاسوسی حتی آمریکاییان که پشت‌شان آمدند، این است که زخمی به ما بزنند. این گروهک مثل آدم زخم‌خورده‌ای است که دیگر توانی ندارد و فقط می‌تواند زخمی روی پیکره امنیتی ما وارد کند و برگردد.

درحال حاضر مشهورترین گروهک تروریستی که در مرز میرجاوه اقدام به خرابکاری می‌کند، جیش‌الظلم است. این گروهک بازمانده گروهک‌های عبدالمالک ریگی هستند؛ گروهکی که در مقطعی در عمق کشور ما حملاتی داشت اما الان ته زورش این است که پاسگاه ما را غافلگیر کند و برگردد ولی دیگر نمی‌تواند به عمق بیاید و عملیات گسترده‌‌ای انجام دهد. این یعنی دستگاه امنیتی ما با محوریت قرارگاه قدس توانسته به ماموریت خودش به درستی عمل کند اما برای اینکه کمترین آسیب هم نرسد، به نظرم هوشیاری‌ای را می‌طلبد که آنها در آنجا باشند. این 14 عزیزی که در آنجا حضور داشتند، حتما غفلت کرده‌اند. حتما یک آدمی بین آنها نفوذ کرده. اگر این نفوذ نبود، همین اتفاق را هم نداشتیم و دیگر قدرت رسانه‌ای نداشتند که بگویند ما یک پاسگاه را خلع سلاح کردیم.

 

نظر امامان جمعه اهل سنت سیستان‌وبلوچستان در رابطه با ادعای گروه جیش‌العدل

گروه جیش‌العدل تاکنون بارها با مرزبانان ایران در این استان درگیر شده، تعدادی از آنها را گروگان گرفته یا به شهادت رسانده است. این گروهک خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان‌و‌بلوچستان می‌داند. در همین راستا با مولوی محمدطیب‌ ملازهی و مولوی عبدالحمید از امامان جمعه اهل سنت استان سیستان‌وبلوچستان گفت‌وگو کردیم تا به صحت و سقم این ادعای گروه جیش‌العدل پی ببریم.

 

مولوی محمدطیب ملازهی

این گروهک ادعا دارد که با این اقدامات می‌خواهد از ما (اهالی اهل سنت استان سیستان‌وبلوچستان) دفاع کند.

ولی من به‌عنوان یکی از امامان جمعه اهل سنت می‌گویم نخیر این رفتارها هیچ‌وقت مورد تایید نه علما، نه عموم مردم، نه فرهیختگان و نه هیچ یک از قشرهای این استان نیست.

این گروهک رفتارهای افراط‌گرایانه‌ای به دنبال برخی اهداف خاص خود در مرزهای این کشور انجام می‌دهند ولی این رفتارهای پرخاشگرایانه و افراطی هرگز مورد تایید ما نیست.

از این دست کارها این گروهک و دیگر گروهک‌ها خیلی انجام داده‌اند. ولی مردم استان (اهل سنت و شیعه) چه در رسانه‌ها و چه در بین خودشان هیچ‌وقت از این رفتارها نه دفاع و نه آنها را تایید کردند.

 

مولوی عبدالحمید

https://fa.shafaqna.com/media/2017/11/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF.jpg

مردم استان سیستان‌وبلوچستان (شیعیان و اهل سنت) هرگونه خشونت را رد می‌کنند و اصلا اعتقادی به خشونت ندارند. مردم این استان بر این باور هستند که حق و حقوق‌شان را از طریق قانون و گفتمان و مذاکره پیگیری کنند. درست است که مردم استان گرفتار تبعیض شده‌اند ولی معتقدند تبعیض و هر نارسایی یا هر گرفتاری از طریق مذاکره و گفتمان باید پیگیری بشود، نه از طریق کشتن مردم (مردم‌کشی) و نه از طریق گروگان‌گیری. اینکه اهل سنت گرفتار تبعیض هستند را منکر نمی‌شویم ولی شیعه این استان هم گرفتار تبعیض هستند و این تبعیض را باید از طریق گفتمان پیگیری کرد و نه اغتشاش و جنگ‌افروزی. ما ادعای گروهک جیش‌العدل را به‌شدت رد می‌کنیم و معتقدیم هرکسی که به منافع مردم استان فکر می‌کند، باید از طریق مذاکره وارد شود، حرف بزند تا مشکلات حل شوند، نه اینکه وارد درگیری‌های فیزیکی شود و گروگان‌گیری کند.

 

* نویسنده : مهسا شمس‌کلائی روزنامه‌نگار

نظر شما