شناسهٔ خبر: 28828170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کنترل بحران در نیم ساعت اول حوادث به وسیله آموزش صحیح

خبرگزاری صداوسیما

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: آموزش منجر به کنترل بحران در نیم ساعت اول می‌شود و اگر در نیم ساعت اول بتوانیم بحران را مدیریت کنیم میزان آسیب به‌مراتب پایین می آید.

صاحب‌خبر -
 
 
 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرتضی حیدری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان پیشوا افزود: تا اسم بحران می‌آید عموماً ذهنمان به بعد از بحران می‌رود و هر کس به‌نوعی سعی می‌کند در بحران ایجادشده نقشی را برای خود تعریف و حرکتی را انجام دهد.

وی گفت: اصل کار مدیریت بحران در مرحله قبل از بحران است و پیشگیری و آموزش در این زمینه بسیار حیاتی، ضروری و مهم است.

حیدری افزود: ما ناچاریم مردم را آموزش دهیم زیرا که هیچ‌یک از بلایای طبیعی و غیرطبیعی قابل پیش‌بینی نیست؛ علیرغم پیشرفت علم در راستای پیش‌بینی و جلوگیری از بحران هنوز به یک نتیجه قطعی برای پیش‌بینی زمان بحران نرسیده‌ایم و باید آمادگی داشته باشیم که در زمان بحران، امنیت و آرامش مردم را تأمین کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: مردم کشورمان مردمی دانا،  فهمیده و همنوع دوست بوده و با الهام از تعالیم دینی در زمان بحران‌ها برای کمک به همنوع پیشتاز هستند.

وی افزود: شرایط مناسبی در شهرستان پیشوا وجود دارد ولی با  ایده آل فاصله دارد که باید تلاش کنیم تا نیازمندی‌ها را بر اساس استانداردهای موجود تأمین کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با تأکید بر لزوم جدی گرفتن آموزش‌های مدیریت بحران گفت: آموزش نه به آن صورت هزینه دارد که ما منتظر بودجه و اعتبار و کمک بالادستی‌ها باشیم و نه یک امر غیرممکن است.

وی با اشاره به سطح بالای سواد، آگاهی و تحصیلات نیروهای شهرستانی افزود: هر شهرستانی به فراخور جمعیت خود افراد نخبه، توانمند و باانگیزه‌ای دارد که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم.

حیدری با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوانان هلال‌احمر، گفت: نیروهای مردمی پا به کاری در بسیج مستضعفین آماده هستند و باید به‌صورت ویژه برای مداخله آن‌ها در بحران، آموزش‌های لازم را با اطمینان و یقین در این حوزه به کار بگیریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: در نظرگیری مکان‌های بحران نیازمند مشخص کردن چند نیروی انسانی است تا با دریافت آخرین خبر از ستاد فرماندهی بحران در ساعات اولیه، اطلاع‌رسانی لازم انجام و مردم را به آرامش دعوت شوند. 

 

حیدری با اشاره به فرونشست زمین و استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و وجود چاه‌های غیرمجاز افزود: باید مردم به این باور برسند که این بحران جدی است؛ نمی‌توانیم برای اینکه در مقطعی زندگی راحتی داشته باشیم آب سفره‌های زیرزمینی را تخلیه و نسل‌های بعدی را با بحران روبرو کنیم.

وی گفت: تحقیقات و یافته‌های علمی زیادی در زمینه فرونشست‌ها صورت گرفته اما نتوانسته‌ایم آن را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنیم؛ وقتی افکار عمومی را آگاه کنیم خود مردم نیز همراهی خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان پیشوا خواست تا سالانه بودجه مشخصی را برای مدیریت بحران اختصاص دهند.

حیدری متذکر شد: دهیاران نیز باید آموزش‌های لازم برای مدیریت بحران را دیده و امکانات روستایی را بسنجند تا در زمان بحران بتوانند خدمات خوبی ارائه دهند.

نظر شما