شناسهٔ خبر: 28827417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهدویت در هفته جاری

اعزام تجهیزات موکب جمکران به کربلا/تجهیز مساجد به قرارگاه انتظار/میزبانی روزانه از ۵۰ هزار زائر اربعین در موکب «مع امامٍ منصور»

برگزاری سومین جلسه کارگروه ارشاد و امور خانواده اجلاسیه اعتاب جهان اسلام، اعزام تجهیزات موکب مسجد مقدس به کربلای معلی و خیز بنیاد مهدی موعود(عج) تهران برای استقرار قرارگاه فرهنگی انتظار در مساجد از مهمترین اخبار مهدوی در هفته جاری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: هفته جاری با فعالیت ها و اخبار متعددی در حوزه مهدویت همراه بوده و است که نشان از حلاوت و شور مهدی باوران دارد و در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

 

بررسی طرح «شبکه مردمی خادم یاران خانواده» با حضور نمایندگان اعتاب ایران

 

حجت الاسلام «یاسین حسین آبادی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به شکل گیری اجلاسیه  اعتاب جهان اسلام از سه سال پیش، اظهار کرد: این اجلاسیه با هدف هم افزایی اعتاب ایران، سوریه و عراق تشکیل شده و چند وقت یک بار جلسات آن برگزار می شود.

 

مدیر مسجد مقام و مراسم مسجد مقدس جمکران با اشاره به برگزاری سه اجلاسیه تا کنون، بیان کرد: کمیته نمایندگان اعتاب جهان اسلام زیر نظر این اجلاسیه فعال شده و در آخرین جلسه آن که نوروز 97 به میزبانی کاظمین و عتبه موسی بن جعفر(ع) برگزار شد تشکیل کارگروه های هفت گانه آستان ها که هر یک از اعتاب در آن عضوی دارند، با محور تبادل تجربیات و حل مسائل اعتاب در حوزه های هفتگانه مصوب شد.

 

 

حسین آبادی اضافه کرد: این کارگروه ها عبارتند از: «توسعه آموزش و پژوهش»، «ارشاد و امور خانواده»، «اوقاف»، «عمرانی و فنی»، «قرآنی و فرهنگی» و «فضای مجازی»؛ این کارگروه ها برای تبادل تجربیات و هم افزایی هر کدام دو یا سه جلسه برگزار کرده اند.

 

وی با بیان اینکه مدیریت کارگروه ارشاد و امور خانواده اجلاسیه اعتاب جهان اسلام با مسجد مقدس جمکران است، ابراز کرد: این کارگروه تا کنون دو جلسه برگزار کرده و جلسه سوم آن با دستور «بررسی طرح شبکه مردمی خادم یاران خانواده» ذیل طرح اقدام مشترک اعتاب، پنجشنبه و جمعه، 25 و 26 مهرماه در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می شود.

 

مدیر مسجد مقام و مراسم مسجد مقدس جمکران تاکید کرد: در این نشست نمایندگان همه اعتاب ایرانی حضور دارند همچون آستان های مقدس شاهچراغ(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س)، قدس رضوی، مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف و بعثه مقام معظم رهبری.

 

وی درباره دستاوردهای جلسات پیشین کارگروه ارشاد و امور خانواده، ابراز کرد: جلسه نخست به معارفه و آشنایی اختصاص داشت، اما در جلسه دوم نقشه حرکت و چشم انداز کارگروه با عنوان «زندگی به سبک اهل بیت علیهم السلام» مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نتیجه آن نقشه حرکت آینده و نیز آیین نامه حرکت کارگروه تنظیم و تدوین شد.

 

حسین آبادی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه سوم کارگروه ارشاد و امور خانواده بحث بازدید از مراکز امور بانوان و خانواده آستان قدس با عنوان تبادل تجارب را هم مدنظر داریم.

 

انتشار مجموعه هشت جلدی «یاران آفتاب» ویژه پیش دبستانی

 

حجت الاسلام «مهدوی نیا» با اشاره به انتشار مجموعه 8 جلدی كتاب كار مهدویت ویژه پیش دبستانی ها، اظهار كرد: تربیت نسل منتظر و زمینه سازی برای ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در نگاه دین، دارای جایگاه و اهمیت والایی است.

 

مدیر مهد و پیش دبستان مهدوی افزود: اگر این امر طبق فرمایش امیرالمومنین علیه السلام كه فرمودند: «قلب كودك مانند زمین خالی است و آمادگی پذیرش هر چیزی را دارد» در سنین كودكی انجام گیرد، تاثیر فراوانی در تربیت دارد.

 

مدیر مهد و پیش دبستان مهدوی واحد كودك و نوجوان مركز تخصصی مهدویت تصریح کرد: چنانچه این تربیت با روش های جذاب و شاد در قالب های بازی، شعر، داستان، رنگ آمیزی نمایش و ... صورت گیرد، همراهی نونهالان را غیر قابل وصف می کند.

 

 وی اضافه كرد: هر جلد شامل 4 تا 5 حرف از حروف الفبا و صداهای بلند و كوتاه است كه در حیطه های ریاضی، هوش، علوم، بهداشت و ایمنی، اجتماعی، دینی و مذهبی، مهدویت، زبان آموزی و خلاقیت با طراحی و نقاشی های جذاب و زیبا به چاپ رسیده است.

 

گفتنی است، علاقه مندان جهت تهیه این كتاب می توانند به نشانی قم، خیابان شهدا(صفائیه)، كوچه 22(آمار)، بن بست شهید علیان، انتشارات مركز تخصصی مهدویت مراجعه و یا با شماره تلفن 37737801 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.

 

میزبانی جمکران از منتظران امام زمان(عج)

مسجد مقدس جمکران در روزهای پایانی هفته جاری همچون گذشته با تدارک ویژه برنامه های متنوع پذیرای منتظران و محبان حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) می شود.

 

بنابر این گزارش، برنامه های این هفته از امشب (سه شنبه، 24 مهرماه) با جلسه آموزش عمومی قرآن از ساعت ۱۹ آغاز شده و در ادامه با سخنرانی حجت‌الاسلام «حسینی قمی» از ساعت ۲۰:۱۵ پذیرای محبان امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) می شود.

قرائت دعای پرفیض توسل از ساعت ۲۱ با نوای «حاج ابوالفضل بختیاری» پایان بخش برنامه های امشب جمکران است.

 

 

همچنین، میعادگاه منتظران پنج‌شنبه، 26 مهرماه از ساعت ۱۹ و با جلسه آموزش عمومی قرآن برنامه های خود را آغاز کرده و در ادامه از ساعت ۲۰:۱۵ با سخنرانی «حجت‌الاسلام یزدی» و سپس قرائت دعای کمیل با نوای «علی حبیب زاده» از ساعت ۲۱ پذیرای دلدادگان حضرت حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه می شود.

 

علاوه بر این، برنامه های روز جمعه، 27 مهرماه مسجد مقدس جمکران از ساعت ۵:۱۵ با قرائت دعای عهد آغاز شده و سپس با سخنرانی «حجت‌الاسلام ضیایی» در ساعت ۵:۳۰ ادامه می یابد.

 

قرائت دعای پرفیض ندبه توسط «جواد برزگر» از ساعت شش صبح و قرائت زیارت شریف آل یس در ساعت ۱۷ از دیگر برنامه های میعادگاه منتظران در روز جمعه، 27 مهرماه است.

 

مساجد قرارگاه فرهنگی انتظار می شوند

 

حجت الاسلام «مرتضی عباسیان» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان درباره برنامه های در دست انجام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج)تهران، اظهار کرد: عمده فعالیت و تمرکز کاری بنیاد بر مدار تبلیغ و ترویجِ عالمانه معارف مهدویت است، از این رو و با توجه به پراکندگی مناطق شهر تهران، در مناطق و محلات مختلف دوره های مهدوی را برگزار می کنیم.

 

 مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) تهران با بیان اینکه برگزاری این دوره ها از سال گذشته و بعد از اربعین حسینی آغاز شده است، گفت: تا کنون 20 مسجد و حسینیه ذیل قرارگاه فرهنگی انتظار بنیاد به صورت هفتگی دوره های معارف مهدوی مقدماتی یک و دو را ویژه بانوان برگزار می کنند.

 

Image result for ‫مرتضی عباسیان بنیاد مهدی موعود تهران‬‎

وی اضافه کرد: این کلاس ها درپی تفاهم با امام جماعت مسجد و از طریق اعزام یک مربی به عنوان رابط بین بنیاد و مسجد برگزار می شود؛ این مربیان مجری برنامه های فرهنگی نیز در دوره ها می شوند. علاوه بر این، گروه کودک بنیاد نیز در دو محله فعال شده است.

 

حجت الاسلام عباسیان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به توجه به نفوذ فرهنگی، ابراز کرد: از این رو، بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان تهران برای مبارزه با این نفوذ درصدد راه اندازی این قرارگاه برآمد تا با تقویت باورهای مهدوی مذهبی، مخاطبان خود را مصون کند و در این راستا کلاس های آموزشی برگزار می شود، چنان که اخیرا دوره ای در تهران با همکاری جنبش مصاف برگزار شد که در آن هزار نفر شرکت داشتند و مخاطبان تداوم کلاس ها را خواستارند.

 

بنابر گفته وی 20 مسجد و حسینیه کافی نیست و این تعداد باید حداقل به یکصد مسجد افزایش بیابد و بتوان روزهای بیشتری از هفته را به فعالیت های مهدوی اختصاص داد.

 

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم در دو جا قرارگاه فرهنگی انتظار فعال شود یکی در دانشگاه با همکاری بسیج دانشجویی و دیگری در مدارس از طریق بسیج دانش آموزی؛ ما از جایی بودجه دولتی دریافت نمی کنیم و بودجه مان جزء ردیف 17 بود که در بودجه سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی حذف شد.

 

میزبانی روزانه جمکران از ۵۰ هزار زائر اربعین حسینی

 

موکب مسجد مقدس جمکران امسال نیز در کنار عمود ۱۰۷۰ در مسیر نجف اشرف به کربلای معلی برپاست و در پنجمین سال فعالیت خود بار دیگر نام و یاد حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را بیش از پیش در بین راهپیمایان اربعین احیاء و پرآوازه می کند.

بنابر این گزارش، امسال نیز بانیان و گروه های مردمی هدایا و نذورات نقدی و غیرنقدی خود را برای پذیرایی و خدمات دهی هر چه باشکوهتر این موکب به زائران حسینی تقدیم می کنند.

 

 

گروه های مردمی طبخ و توزیع روزانه آش برای پنج هزار نفر، حلیم برای پنج هزار نفر حلیم، شله زرد برای ۳ هزار نفر و قرص نان برای سه هزار و 500 نفر را در موکب مسجد مقدس جمکران انجام می دهند.

 

 در مجموع روزانه ۵۰ هزار نفر در وعده های صبحانه، ناهار و شام در این موکب پذیرایی می شوند.

 

گفتنی است، شماره حساب ۲۵۵۵۵۵۵۵۰۱ بانک ملت و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۸۷۴۹۸۶۱۸۳ به نام مسجد مقدس جمکران آماده دریافت نذورات نقدی برای خدمات دهی به زائران اربعین حسینی در موکب مسجد مقدس جمکران فعال است.

 

اعزام کاروان تجهیزات موکب جمکران به کربلای معلی

 

کاروان تجهیزات مسجد مقدس جمکران با بدرقه خادمان این مکان مقدس عازم کربلای معلی شد.

 

این کاروان متشکل از ۱۴ دستگاه کامیون و تریلی است که رانندگان آنها به صورت افتخاری اقدام به انتقال تجهیزات، کالاها و ملزومات برپایی موکب و پذیرایی از زائران مسجد مقدس جمکران کردند.

 

 

گفتنی است، موکب مسجد مقدس جمکران در پنجمین سال فعالیت خود در عمود ۱۰۷۰ مسیر نجف اشرف به کربلای معلی خدمات مختلف رفاهی و فرهنگی را به عاشقان حسینی ارائه می کند.

نظر شما