شناسهٔ خبر: 28827208 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

سوشا: از بالا دستور دادند در تيم‌ملي نباشم!

دروازه‌بان ايراني تيم ميوندالن مي‌گويد آنهايي که زيرآبش را زده‌اند را به خدا واگذار کرده است.

صاحب‌خبر -

ماه‌ها از سوشا مکاني خبري نبود تا اينکه ديروز ماجراي پارگي رباط صليبي او در ليگ نروژ همه را شوکه کرد؛ دروازه‌بان باتجربه و البته خبرساز فوتبال ايران در شرايطي اين مصدوميت سخت را پشت سر خواهد گذاشت که در فاصله 4 هفته تا پايان ليگ برتر نروژ تيمش در صدرجدول قرار دارد و مدعي قهرماني است. از اين رو مکاني تاکنون بيشترين تعداد کلين‌شيت را ثبت کرده و اميدوار بود اين روند خوب را ادامه دهد.


مکاني بعد از ماه‌ها سکوت در گفت و گو با خبرنگار "روزنامه نود" درباره پارگي رباط صليبي‌اش، حاشيه‌هاي موجود، شايعه دلخوري‌اش از کارلوس کي‌روش و برخي موضوعات ديگر صحبت‌هايي را انجام داد که ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد:

 


در برخورد با مهاجم تيم مصدوم شدم


دو روز پيش در تمرين تيم ميوندالن سر يک صحنه با مهاجم تيم‌مان تک به تک شدم و چون تکنيک او بالا است من جا ماندم و وقتي خواستم برگردم اين اتفاق افتاد. در همان لحظه اول فهميدم که اتفاق بدي براي زانويم افتاده اما با توجه به شرايط حساس تيم به کسي نگفتم تا نگراني پيش نيايد. ما براي قهرماني مي‌جنگيم و درست نبود آن لحظه اين شوک را وارد کنم. طي دو روز گذشته درگير ام آر آي و مسائل پزشکي بودم و خوش‌بين به اينکه اتفاق بزرگي رخ نداده باشد اما متاسفانه رباطم آسيب ديده و نياز به جراحي دارد.

 


دوست دارم در ايران جراحي کنم، باشگاه مخالف است


در نروژ پزشکاني هستند که ورزشکاران المپيکي اين کشور را جراحي مي‌کنند اما با توجه به اينکه شناخت خوبي از استاد خودم دکتر سهراب کيهاني دارم، دوست دارم در ايران اين جراحي را انجام دهم. با اين حال باشگاه ميوندالن علاقه‌مند هستند با توجه به بحث‌هاي تبليغاتي و مطبوعاتي اينجا در کشور خودشان جراحي کنم. به هر حال بايد ببينم طي روزهاي آينده چه اتفاقاتي در اين خصوص رخ مي‌دهد.

 


به ايران برگشتم تا به جام جهاني بروم


من 3 نيم فصل براي تيم ميوندالن بازي کردم. در ابتداي فصل ليگ نروژ با توجه به اينکه قبل از رقابت‌هاي جام جهاني بود و با صحبت‌هايي که با آقاي کمالوند انجام دادم، ترجيح دادم به ايران بيايم و پيراهن صنعت نفت را بپوشم. اميدوار بودم به جام جهاني بروم اما اين اتفاق رخ نداد و به نروژ برگشتم. من با ميوندالن قرارداد داشتم و بايد برمي‌گشتم و در ماه‌هاي گذشته سعي کردم با تمرکز بالا و در سکوت کارم را انجام دهم و خوشبختانه از وقتي به تيم اضافه شدم جزو مدعيان هستيم. نه اينکه به خاطر وجود من بوده باشد،‌ قطعا کار گروهي و تيمي شرايط را به اينجا رسانده است. تيم ما پتانسيل بالايي دارد و اميدوارم در 4 هفته آينده نيز بتوانيم براي قهرماني بجنگيم و جام را بگيريم.

 


رسانه‌هاي نروژ از من تمجيد کردند، ايران نه


متاسفانه برخي افراد در ايران هرگز پيگير من نشدند. در اين مدت احساس مي‌کنم برخي از روي عمد و يا اينکه از کسي دستور گرفته بودند، اخبار مربوط به من را پوشش ندادند. اين در حالي است که اگر در رسانه‌هاي نروژ جست و جو کنيد مي‌بينيد که آنها بارها نوشته‌اند تيم ما با 18 گل خورده بهترين خط دفاع را دارد و از کلين‌شيت‌هايم تمجيد کرده‌اند. همين امر براي من قوت قلبي است. الان هم عيبي ندارد، اين مصدوميت را به فال نيک مي‌گيرم و مي‌دانم آسيب ديدگي جزئي از فوتبال است.  

 


روحيه خوبي براي بازگشت دارم


هيچ فوتباليستي دوست ندارد مصدوم شود؛ اما من اولين بازيکني نيستم که مصدوم مي‌شوم و آخرينش هم نخواهم بود. آرزو مي‌کنم اين مصدوميت‌ها براي هيچ فوتباليستي پيش نيايد. در اين شرايط دوست دارم با ريکاوري مناسب به شرايط خوب گذشته برگردم. روحيه خيلي خوبي هم دارم و فکر مي‌کنم طي ماه‌هاي گذشته شرايطم خوب شود و بتوانم از نيم فصل رقابت‌هاي ليگ نروژ برگردم و فوتبالم را با اقتدار ادامه دهم.

 


سخت بود با پاسپورت ايراني در نروژ بهترين باشم


اگر از ايراني‌هاي مقيم نروژ سوال کنيد مي‌فهميد که من در اين چند ماه گذشته چه کارهايي در اين کشور انجام دادم. وقتي يک بازيکن ايراني با پاسپورت آسيايي وارد اروپا مي‌شود شرايط سختي دارد و اصطلاحا 5 بر صفر عقب است؛ چون شما جزو بازيکنان خارجي محسوب مي‌شوي و سهميه را پر مي‌کني. به همين خاطر اولويت باشگاه‌هاي اروپايي بازيکناني ايراني نيست. شما اگر مي‌خواهي در اين فضا بماني بايد شرايط خوبي داشته باشي و در تيم ملي هم خوب کار کني. من با همه مشکلات توانستم با پاسپورت ايراني کار بزرگي انجام بدهم. قطعا اينکه تيم ما با 18 گل خورده بهترين خط دفاع را دارد، اتفاقي نيست و نمي شود بي‌اهميت باشد. با اين حال گله‌اي از آنهايي که نگذاشتند به من توجه شود، ندارم. همين که مديريت باشگاه و مربيان و هواداران از عملکردم رضايت دارند، خوشحال‌کننده است.

 


در اروپا قهرمان کشي وجود ندارد


اينکه مي‌گويند فوتبال سوشا مکاني با اين مصدوميت تمام شد، ديدگاه آدمهايي است که از کنار موفقيت‌ها ساده مي‌گذرند. اين ديدگاه در زندگي ورزشي من تاثيري ندارد. شايد مصدوميت در ايران پايان راه فوتباليست‌ها باشد اما در اروپا اينطور نيست. اينجا اولين گام اين است که از نظر روحي و رواني، شرايط مالي و بستن قرارداد جديد شما را حمايت مي‌کنند. خوشبختانه در اروپا قهرمان کشي وجود ندارد و قدر بازيکني که برايشان زحمت کشيده و از جان مايه گذاشته را مي‌دانند.

 

 


کاري مي‌کنم ايراني‌هاي نروژ به کشورشان افتخار کنند


در کشور ما قهرمان کشي مد است و هر کسي بالا مي‌رود، به جاي اينکه کنارش قدم برداريم مي‌رويم زير پايش را خالي مي‌کنيم. شما اين را در ايران به وضوح مشاهده مي‌کنيد. من قبول ندارم که فوتبالم تمام شده است. با تمام قدرت و با توجه به زماني که در اختيار دارم، بدون فکر کردن به حرف‌هاي زده شده در ايران خودم را مهياي ليگ برتر نروژ مي‌کنم. هدفگذاري خودم را دارم و تلاش مي‌کنم تا روز به روز ايراني‌هايي که در کشورهاي اسکانديناوي و نروژ و اطراف هستند به ايراني بودنشان افتخار کنند. مي‌خواهم کاري کنم که ديگر وقتي نام بازيکن ايراني مي‌آيد تن و بدن مسئولان باشگاه‌ها نلرزد و با اعتماد به نفس کامل بدون توجه به پاسپورتي که دارند به سراغ نفرات ايراني بروند و به نوعي راه را براي بازيکنان و جوانان کشورم در نروژ و اروپا باز کنم.

 


اگر در کشور ديگري بودم 100 بازي ملي داشتم


در ماجراي خط خوردن از تيم ملي قبل از جام جهاني از هيچ‌کس ناراحت نيستم. به خودم افتخار مي‌کنم که ايراني‌ام اما بعضي اوقات وقتي تيم ملي کشور نروژ را نگاه مي‌کنم که با چه امکاناتي خود را مهياي مسابقات مي‌کنند، فقط حسرت مي‌خورم. نه اينکه ايراني نباشم، اما به اين فکر مي‌کنم اگر در کشور ديگري فقط زندگي کرده بودم الان بالاي 100 بازي ملي داشتم.

 


از کي‌روش ناراحت نيستم اما زيرآب زنان را به خدا واگذار مي‌کنم


من به شرايط موجود عادت دارم. به هر حال فرصت‌هاي من ناخواسته يا خواسته از دست رفت. از کي‌روش ناراحت نيستم اما کساني که زيرآبم را زدند به خدا واگذار مي‌کنم. اميدوارم آنها سرشان را راحت روي بالش بگذارند. من فکر مي‌کنم خارج از زمين فوتبال اتفاقاتي را برايم رقم زدند تا جايگاه من را کمرنگ کنند. البته اين اتفاقات هرگز به مسائل فوتبالي ربط نداشت. من از 4 دروازه‌بان کنوني تيم ملي با 3 نفرشان هم‌خانه و هم‌اتاق بودم و با آنها زندگي کردم.

 


از بالا دستور دادند در تيم ملي نباشم


قطعا خط خوردن من خارج از بحث فني و سرمربي تيم ملي بود و برخي افراد تصميم گيرنده دستوراتي دادند. از بالا گفته بودند که فلاني در پرسپوليس و تيم ملي نباشد. مي‌گويند دست روي دست زياد است. قطعا آن رييس و تصميم‌گيرنده بالاتر از خودش را هم مي‌بيند، اميدوارم يک دست بالاتر براي بچه‌هاي خودشان اين اتفاق را رقم نزند.

 


عادت دارم از صفر شروع کنم


من در طول دوران فوتبالم از هيچ‌کس انتظاري نداشتم. هميشه تنهايي کارم را دنبال کردم و الان هم با وجود مصدوميت با اعتماد به نفس بالا و قوي‌تر برمي‌گردم. من عادت کرده‌ام به دلايل غيرفوتبالي راهم را هميشه از ميانه مسير از صفر شروع کنم و فقط خداراشکر مي‌کنم که اينجا در نروژ به اعتباري رسيدم که همه درباره ام صحبت مي‌کنند. قطعا با کمک خداوند اين مشکل را هم پشت سر مي‌گذارم و اميدوارم به چيزهايي که مي‌خواهم برسم و راه را براي جوانان ايراني در نروژ باز کنم.

نظر شما