شناسهٔ خبر: 28827047 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

نگاهی کامل به پرونده مالی باشگاه یوونتوس در فصل 2017/18؛ افزایش بدهی و کاهش درآمد

میلاد گودرزی

یوونتوس اگرچه افزایش بدهی و کاهش درآمد را تجربه کرده، اما از حیث‌های بسیاری در اروپا و ایتالیا رکوردهای خوبی از نظر مالی برجای گذاشته است.

صاحب‌خبر -

طرفداری- یوونتوس فصل ۲۰۱۷/۱۸ را با قهرمانی در سری‌آ و کوپا ایتالیا و حذف در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا توسط رئال مادرید به پایان رساند. در ادامه نگاهی کامل خواهیم داشت به پرونده مالی این باشگاه در فصل گذشته. 

  • یوونتوس از سود ۵۸ میلیون یورویی قبل از مالیات در فصل ۲۰۱۶/۱۷ به ضرر مالی ۱۰ میلیون یورویی قبل از مالیات (۱۹ میلیون یورو بعد از پرداخت مالیات) در فصل ۲۰۱۷/۱۸ رسیده است. این یعنی کاهش ۶۸ میلیون یورویی. این رقم به خاطر کاهش ۴۶ میلیون یورویی فروش بازیکنان در فصل گذشته رخ داده است. آن‌ها در فصل ۲۰۱۷/۱۸، ۹۴ میلیون یورو از این حیث درآمد داشتند و نسبت به فصل قبل که ۱۴۰ میلیون یورو بوده، ۴۶ میلیون یورو کاهش را تجربه کرده اند. طبق تعریف باشگاه یوونتوس، درآمد باشگاه از ۵۶۳ میلیون یورو به ۵۰۵ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است.

درآمد باشگاه یوونتوس

  • درآمد یوونتوس از حق پخش تلویزیونی در فصل گذشته ۳۳ میلیون یورو کاهش (تقریباً ۱۴ درصد) داشته و به رقم ۲۰۰ میلیون یورو رسیده است. این کاهش به دلیل حذف آن‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رخ داده است. از طرفی درآمد فروش بلیت‌ها هم به خاطر کم شدن تعداد بازی‌ها در لیگ قهرمانان ۱ میلیون یورو (تقریبا ۲ درصد) کاهش داشته است و به ۵۶ میلیون یورو رسیده است. اما درآمد تبلیغاتی باشگاه ۲۵ میلیون یورو (تقریباً ۲۰ درصد) افزایش داشته است و به ۱۴۶ میلیون یورو رسیده است. 

درآمدهای تبلیغاتی و حق پخش تلویزیونی

  • با نگاهی به دو فصل اخیر، نیمی از باشگاه‌های ایتالیایی سودآور بوده اند و ناپولی با ۱۰۱ میلیون یورو در فصل ۲۰۱۶/۱۷ از این حیث در صدرجدول سوددهی در سری‌آ بوده است. با این وجود، ۱۰ میلیون ضرر باشگاه یوونتوس آن‌ها را در انتهای لیست باشگاه‌های ضررده سری‌آ قرار داده است و میلان با ۱۲۱، رم با ۳۶ و اینتر با ۱۸ میلیون یورو ضررده ترین باشگاه‌های سری آ در فصل گذشته بوده اند. 
    به نوعی ضرر ۱۹ میلیون یورویی یوونتوس (احتساب پس از پرداخت مالیات) بهتر از ضرر ۱۲۶ میلیون یورویی میلان و ۳۶ میلیون یورویی آاس رم در فصل ۲۰۱۶/۱۷ بوده است. آندرآ آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس قبلاً نسبت به سیستم پرداخت مالیات در ایتالیا که آسیب زیادی به بخش فوتبال می‌زند، انتقاد کرده بود. 

  • ضرر باشگاه یوونتوس در صورت عدم فروش لئوناردو بونوچی به میلان، ماریو لمینا به ساوتهمپتون، رومانو به کالیاری، لیرولا و کاساتا به ساسولو (به ارزش ۹۴ میلیون یورو) بسیار بیشتر از این ها به ثبت می‌رسید. البته آن‌ها فصل گذشته به لطف فروش پل پوگبا به منچستریونایتد، ۱۴۰ میلیون یورو از حیث فروش بازیکنان سود کرده بودند

  • یوونتوس در چهار سال قبل از فصل گذشته، گزارش داده بود که سود خالص قبل از پرداخت مالیاتش مجموعاً ۸۱ میلیون یورو بوده است. یوونتوس طی سالیان اخیر با ضرر و زیان چندان ناآشنا نبوده و آن‌ها در مابین فصول ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، بیش از ۱۵۱ میلیون یورو ضرر داده بودند. باشگاه پیش بینی کرده که فصل ۲۰۱۸/۱۹ هم فصل ضرردهی برای این باشگاه باشد. 

  • سود حاصل از فروش بازیکنان برای یوونتوس به مسئله مهمی تبدیل شده است. از آن‌جا که در ۲ فصل اخیر، به طور میانگین آن‌ها ۱۱۷ میلیون یورو از این حیث سود دهی داشته اند، در حالی که در ۶ فصل قبل از آن، به طور میانگین این عدد ۲۲ میلیون یورو بوده است. اگر این فعالیت فروش بازیکنان را حذف کنیم، ضرر مالی باشگاه در فصل ۲۰۱۷/۱۸ بیش از ۱۰۴ میلیون یورو به ثبت می‌رسید. آن‌ها در فصل جاری تنها ۳۶ میلیون یورو فروش داشته اند. (کالدارا به میلان و ماندراگورا به اودینزه)

  • EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) در تحلیل سودآوری شرکت‌ها کاربرد زیادی دارد. این رقم از ۲۳ میلیون یورو به ۲۸ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است، اما همچنان با فصل ۲۰۱۵ که این عدد ۶۶ میلیون یورو بوده است، فاصله بسیاری دارد.

  • با این وجود، EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) باشگاه یوونتوس همچنان یکی از بهترین‌ها در سری‌آ است و تنها دو باشگاه ناپولی با ۷۴ میلیون یورو و اینتر با ۵۷ میلیون یورو از این حیث از یوونتوس بهتر بوده اند. برای برداشت بهتر، بدانید که  EBITDA باشگاه رئال مادرید ۹۴ میلیون یورو و منچستریونایتد ۲۰۰ میلیون یورو بوده است. 

  • جدای از درآمد فروش بازیکنان، درآمد باشگاه یوونتوس ۱۱ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است (تقریباً ۳ درصد) و از ۴۲۲ میلیون یورو به ۴۱۱ میلیون یورو رسیده است. امّا این را نباید فراموش کرد که درآمد باشگاه از زمان انتقال به استادیوم جدیدش در سپتامبر ۲۰۱۱، ۲۵۵ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است. ۱۱۱ میلیون یورو افزایش درآمد حق پخش تلویزیونی، ۹۳ میلیون یورو افزایش درآمد تبلیغاتی، ۴۵ میلیون یورو مربوط به فروش بلیت‌ها. 

  • درآمد 411 میلیون یورویی یوونتوس با اختلاف در ایتالیا بهترین درآمد است و تقریباً از نزدیک ترین تعقیب کننده اش که اینتر است، 130 میلیون یورو بیشتر است. اینتر 280 میلیون یورو درآمد داشته، میلان 214 میلیون یورو، ناپولی 204 میلیون یورو، رم 183 میلیون یورو و لاتزیو 129 میلیون یورو. سایر باشگاه‌های ایتالیایی کمتر از 100 میلیون یورو درآمد داشته اند. 

درآمد باشگاه های ایتالیایی

  • یوونتوس نه تنها بیشترین درآمد را در ایتالیا به نام خود ثبت کرده است، بلکه نمودار نشان می‌دهد آن‌ها رشد خوبی از لحاظ افزایش فاصله درآمدی با سایر تیم‌ها داشته اند. از سال ۲۰۱۱، تا کنون آن‌ها ۲۵۰ میلیون یورو افزایش درآمد داشته اند، در حالی که بیشترین افزایش درآمد در این بازه مربوط به ناپولی است که تنها ۸۶ میلیون یورو افزایش داشته است و درآمد میلان نیز حتی کاهش پیدا کرده است. 

  • یوونتوس دهمین درآمد بالا را در دنیا دارد. با ۴۰۶ میلیون یورو، طبق اعلام (سرمایه لیگ‌های فوتبالی Deloitte) یوونتوس در رده دهم درآمدی درمیان باشگاه‌های دنیا قرار دارد. اگرچه این رقم فوق العاده ای است، اما وقتی آن را با باشگاه های منچستریونایتد و رئال مادرید مقایسه می‌کنید، متوجه می‌شوید درآمد آن‌ها تقریباً ۷۰ درصد بیشتر از یوونتوس است. (تقریبا ۶۷۵ میلیون یورو) 

  • درآمد یوونتوس از حق پخش تلویزیونی ۳۳ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است و در سال ۲۰۱۷/۱۸ به ۲۰۰ میلیون یورو رسیده و تقریباً ۱۴ درصد کاهش داشته است. این کاهش بیشتر به خاطر کاهش درآمد در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا به خاطر حذف در یکچهارم نهایی بوده است. در سال ۲۰۱۶/۱۷ آن‌ها رقم ۲۳۳ میلیون یورو درآمد از حق پخش را به ثبت رسانده بودند که از جمله بیشترین درآمدها در اروپا بود. ۱۱۰ میلیون یورو از آن در لیگ قهرمانان به دست آمد که بیشترین درآمد تاریخ لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود و ۱۲۳ میلیون یورو از آن درآمد حق پخش داخلی بوده است که بسیار پایینتر از باشگاه های انگلیسی و اسپانیایی است. 

  • یوونتوس از سری‌آ ۱۱۷ میلیون یورو درآمد داشته است. ۴۰ درصد بابت سهم برابر، ۳۰ درصد بابت عملکرد (۵ درصد فصل گذشته، ۱۵ درصد ۵ سال اخیر و ۱۰ درصد بر مبنای تاریخ باشگاه) ۳۰ درصد شاخص باشگاه (۲۵ درصد هواداران، ۵ درصد جمعیت). قرارداد جدید در سال ۲۰۱۸/۱۹ با سری‌آ بیشتر از این‌ها است، اما با توجه به افزایشی سهم برابر ۵۰ درصدی، چندان مورد توجه یوونتوس قرار ندارد.

  • یوونتوس بابت رسیدن به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، ۷۸ میلیون یورو در فصل ۲۰۱۷/۱۸ دریافت کرد که نسبت به ۱۱۰ میلیون یورویی که در سال ۲۰۱۶/۱۷ به دست آورده بودند، ۳۲ میلیون یورو کاهش را نشان می‌دهد. اگرچه آن‌ها آن فصل در فینال حاضر شده بودند. رم با ۸۲ میلیون یورو در آمد در لیگ قهرمانان از این حیث بهترین تیم ایتالیایی بود و درآمد یوونتوس تقریباً دو برابر ۳۸ میلیون یورویی بود که ناپولی در مرحله گروهی دریافت کرده بود. 

  • درآمد یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا به لطف قهرمانی آن‌ها در سری‌آ بیشتر از سایر باشگاه‌ها است. نیمی از حق پخش تلویزیونی با توجه به جایگاه باشگاه در لیگ داخلی توزیع می‌شود و نیم دیگر آن با توجه به تعداد بازی‌های آن‌ها در لیگ قهرمانان اروپا پرداخت می‌شود.
  • لیگ قهرمانان اروپا اهمیت فوق العاده ای برای یوونتوس دارد، آن‌ها ۴۰۴ میلیون یورو در ۵ فصل اخیر از این رقابت‌ها درآمد داشته اند. نه تنها این رقم در میان باشگاه های ایتالیایی (رم ۲۲۵ میلیون یورو، ناپولی ۱۷۰ میلیون یورو، لاتزیو ۵۴ میلیون یورو) بیشترین درآمد محسوب می‌شود که بلکه بالاتر از رئال مادرید با ۳۵۸ میلیون یورو درآمد هم، بهترین درآمد در میان باشگاه های قاره اروپا محسوب می‌شود. 
    درآمدهای لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۸/۱۹ بیش از ۵۴ درصد افزایش خواهد داشت و بر اساس عملکرد تیم‌ها در ۱۰ سال اخیر این درآمد توزیع خواهد شد و یوونتوس از این حیث در رده ششم باشگاه های اروپایی قرار دارد و از هم اکنون ۳۰ میلیون یورو به طور قطعی از لیگ قهرمانان اروپا درآمد خواهد داشت (اینتر ۱۸ میلیون یورو، ناپولی ۱۳ میلیون یورو و آاس رم ۱۲ میلیون یورو) درآمد قطعی خواهند داشت. 

  • درآمد یوونتوس از فروش بلیت، ۱.۴ میلیون یورو (۲ درصد) کاهش داشته و از ۵۷.۸ میلیون یورو به ۵۶.۴ میلیون یورو رسیده است که تنها به خاطر یک بازی کمتر خانگی در لیگ قهرمانان اروپا بوده است، اگرچه همچنان درآمد آن‌ها از حیث بلیط فروشی در ایتالیا در جایگاه نخست قرار دارد و آن‌ها تقریباً ۲ برابر باشگاه اینتر با ۲۸ میلیون یورو درآمد از این حیث داشته اند که در جایگاه دوم قرار دارد. ساسولو و اودینزه در کنار یوونتوس تنها باشگاه های سری آ هستند که استادیوم اختصاصی خود را دارند. 

  • یوونتوس با میانگین ۳۸.۵۰۰ تماشاگر در هربازی، در ایتالیا پس از اینتر، میلان و ناپولی در جایگاه چهارم قرار دارد. با این وجود، در فصل ۲۰۱۸/۱۹ قیمت بلیت‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است و با فروش قطعی ۲۹ هزار و ۳۰۰ بلیت فصلی، یوونتوس احتمالاً حداقل ۴ میلیون یورو درآمد بیشتر از این حیث در فصل پیش رو داشته باشد. 
  • سود تجاری و تبلیغاتی یوونتوس ۲۵ میلیون یورو(۲۰ درصد) نسبت به فصل قبل افزایش داشته و به ۱۴۶ میلیون یورو رسیده است، که شامل ۸۷ میلیون یورو مربوط به اسپانسرینگ و تبلیغات است، ۲۸ میلیون یورو بازاریابی، ۳۱ میلیون یورو سایر نهادهای باشگاه (موزه، تور استادیوم و ..) این رقم در ایتالیا بالاترین درآمد تجاری است، اینتر با ۱۳۷ میلیون یورو، میلان با ۱۰۷ میلیون یورو در جایگاه های بعدی قرار دارند و ناپولی با فاصله بسیاری در رده چهارم قرار گرفته است.
  • با این وجود، درآمد یوونتوس از نظر تجاری و تبلیغاتی فاصله زیادی با باشگاه های بزرگ اروپایی دارد. بایرن مونیخ ۳۴۳ میلیون یورو، منچستریونایتد ۳۲۵ میلیون یورو و رئال مادرید ۳۰۱ میلیون یورو درآمد تجاری دارند. 

  • یوونتوس قرارداد بلند مدت اسپانسری با آدیداس  به ارزش ۲۳ میلیون یورو و با فیات (Jeep) به ارزش ۱۷ میلیون یورو دارد. اگرچه آن‌ها در حال مذاکره برای افزایش این قراردادها هستند  و باتوجه به جذب کریستیانو رونالدو، احتمالاً این دو قرارداد ارزش های نسبتاً بالاتری در سال پیش رو داشته باشند. یوونتوس از اعطای حق نام استادیوم (آلیانتس استادیوم)  نیز  ۶ میلیون یورو از این شرکت بیمه آلمانی دریافت می‌کند. 
    دستمزدها در یوونتوس ۳ میلیون یورو کاهش داشته است و از ۲۶۲ میلیون یورو به ۲۵۹ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. دستمزدها در باشگاه یوونتوس در ۴ سال اخیر ۷۵ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است(تقریبا ۴۱ درصد). دستمزد سالانه رونالدو، ۳۰ میلیون یورو به ثبت رسیده که با مالیات این عدد به ۶۰ میلیون یورو خواهد رسید. 

  • دستمزدها در یوونتوس نسبت به سال ۲۰۱۱، بیش از ۸۵ درصد افزایش داشته است. تقریبا ۱۱۹ میلیون یورو افزایش. یوونتوس از این حیث بیشترین رشد را در میان تیم های ایتالیایی داشته و تقریباً ۲ برابر ناپولی (۵۰ میلیون یورو) و سه برابر لاتزیو (با ۴۱ میلیون یورو) افزایش دستمزد داشته است. اینتر و میلان در این مدت مجبور به کاهش دستمزدهای خود شده اند.

  • در اروپا، یوونتوس هفتمین تیم از لحاظ پرداخت دستمزد می‌باشد. اگرچه آن‌ها نسبت به رئال مادرید که با ۳۷۷ میلیون یورو در صدرجدول این رده بندی قرار دارد، ۱۱۵ میلیون یورو دستمزد کمتری پرداخت می‌کنند. یوونتوس تقریباً مشابه با بایرن مونیخ با ۲۶۵ میلیون یورو در رده هفتم قرار گرفته است. 

  • بدهی خالص مالی یوونتوس از ۱۶۳ میلیون یورو به ۳۱۰ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است. بدهی ناخالص نیز از ۳۰۷ میلیون یورو به ۳۲۹ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است و نقدینگی از ۱۴۴ میلیون یورو به ۱۹ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. شامل ۱۸۲ میلیون یورو وام بانکی (مربوط به وام هایی که شرکت فیات دریافت کرده) ۱۱۰ میلیون یورو بدهی به شرکت‌های عامل و بدهی ۳۷ میلیون یورویی به بانک Istituto per il Credito Sportivo
    بیشتر بدهی باشگاه یوونتوس مربوط به پیداکردن سرمایه برای ساخت استادیوم بوده است و از حیث بدهی پرداخت‌ها این رقم ۹ میلیون یورو بوده که نسبت به سایر باشگاه های ایتالیایی از جمله اینتر با ۳۳ میلیون یورو و ۲۱ میلیون یورو رم، بسیار پایین تر بوده است. 
    در دهه اخیر، یوونتوس ۷۴۰ میلیون یورو نقدینگی خالص داشته است. شامل ۳۰۵ میلیون یورو از فعالیت‌های باشگاه، ۱۵۲ میلیون یورو از وام‌ها، ۱۱۹ میلیون یورو سهام و ۱۶۵ میلیون یورو به خاطر کاهشی که در تراز نقدینگی داشته اند. بیش از نیمی از آن ۳۹۹ میلیون یورو روی بازیکنان هزینه شده است، ۲۲۷ میلیون یورو  که بیشتر آن هزینه استادیوم شده، ۷۱ میلیون یورو مالیات و ۴۳ میلیون یورو روی فرعیات دیگر هزینه شده است. 

نقدینگی یوونتوس

نتیجه گیری:

مدل تجاری باشگاه یوونتوس نیازمند عملکرد خوب آن‌ها در لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود و یا در غیراینصورت فروش سودده بازیکنان. آن‌ها با انتقال رونالدو، قمار کرده اند، اگرچه درآمدهای تجاری بالا از این انتقال، می تواند تا حدی چشم‌اندازهای باشگاه را محقق کند. 

منبع: SwissRamble در توییتر

نظر شما