شناسهٔ خبر: 28826936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بررسی شناخت صفات خداوندی در قرآن کریم

گروه جامعه ــ نشست «شناخت صفات خداوندی در قرآن کریم» در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «شناخت صفات خداوندی در قرآن کریم» روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد. در این نشست سعیده سادات باقری مدرس علوم قرآنی گفت: خداوند همان طور که اسامی مختلفی دارد، صفاتی هم دارد که همه این اسامی و صفات در قرآن آمده و باید اینها را بشناسیم.

وی در ابتدا تعریفی از صفت ارائه کرد و گفت: آیا می‌شود برای خداوند صفاتی قائل شویم یا نه؟ در خطبه اول نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید خدا را نباید با صفتی همراه کنیم و بخوانیم و گفته شده هر کسی تو را با صفت خواند برای تو شریک قائل شده است. برای مثال اگر خداوند را با صفت رحیمیت بخوانیم، می‌گوییم خداوند رحیم است. این یک صفت است.

باقری اضافه کرد: اگر بگوییم خداوند رحیم است، کجایش اشکال دارد؟ امیرالمؤمنین علی (ع) با بیانی نغز و دقیق به بازگویی این علت پرداخته است. وقتی صفتی را برای خدا قائل شویم، یعنی برای او این صفت را حمل می‌کنیم. در این صورت می‌بایست محدوده‌ای خارج از ذات خدا برای آن متصور شویم که آن خارج از این صفت باشد و این میسر نیست؛ چرا که در این صورت مجبور هستیم برای خدا شریک قائل شده و جهانی را هم خارج از آفریده‌های خدا تصور کنیم.

وی تصریح کرد: اولین معنایی که ما از صفات خدا می‌شناسیم، عبارت لا اله الا الله است. صفات الهی از ناحیه انتصاب به خداوند الهی‌اند و از ناحیه شناخت مصادیق و از نظر معرفت‌شناسی انسانی‌اند. صفات الهی‌اند و منتسب به خدا هستند و از حیث معرفت‌شناسی و سطح شناخت، صفات انسانی هستند. همه چیز در عالم فهم انسانی‌اند. عالم صفات خداوند لایتعین است، یعنی عالمی که هیچ چیز در آن عینیت ندارد و انتزاعی‌اند و شیء در آنجا متعین نیست و واژه‌ای برای تعیین صفت و بیان وجود ندارد. اگر بخواهیم آن را بشناسیم، یک نوع تعامل با عالم ذات خداوند با عالم ناسوتی انسانی لازم است.

این کارشناس علوم قرآنی عنوان کرد: عالم انسانی عالم اعیان است و واژه‌ها حکم‌فرما هستند. ما صفتی را بیان می‌کنیم، واژه‌ها مقصود ما را به گوینده می‌رسانند و وقتی رحیم می‌بینیم، رحیم بودن را در نمونه‌های انسانی آن می‌شناسانیم و چون مهربانی مادر را با فرزند دیده‌ایم و این را به عنوان یک فضیلت اخلاقی می‌دانیم، صفتی از این انتزاع می‌کنیم به نام رحیمیت و این را به خدا نسبت می‌دهیم.

وی ادامه داد: رزاقیت و خلاقیت خداوند مرتبتی است از بالا به پایین، اما شناخت اینها به این صفت و بیان این صفت و به این عنوان رتبه‌ای است از پایین به بالا و ما با ظرفیت‌های ذهنی‌مان خدا را می‌شناسیم و چیزی بالاتر از ظرفیت‌های خودمان را نمی‌فهمیم.

همچنین، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از برنامه‌های فرهنگ‌سرای کار و تعاون می‌توانند به نشانی: بزرگراه یادگار امام جنوب (ره)، تقاطع خیابان هاشمی، پلاک ۷۶ مراجعه کنند یا با شماره تلفن: ۶۶۰۴۴۸۸۷ تماس بگیرند.

انتهای پیام

نظر شما