شناسهٔ خبر: 28826822 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشست خبری هفته استاندارد در کرمانشاه برگزار شد

نشست خبری هفته استاندارد با حضور مسئولین اداره کل استاندارد و مسئولین معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نیازی مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه از انجام دو هزار مورد بازرسی از مصالح ساختمانی که در مناطق زلزله استان استفاده می‌شود، به منظور بررسی کیفیت این مصالح خبر داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۳۰ محصول در استان کرمانشاه پروانه استاندارد دارند، افزود: از این تعداد ۵۱۰ مورد مربوط به صنایع غذایی و مابقی مربوط به سایر صنایع شیمیایی، پتروشیمی، ساختمانی، سلولوزی، نساجی، چرم و ... است.

وی از انجام ۷۲۰۰ مورد بازرسی در سطح واحد‌های صنفی استان در شش ماهه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از چهار هزار بازرسی از صنایع غذایی، ۷۵۰ بازرسی مربوط به صنایع الکترونیکی و خودرو و مابقی در سایر بخش‌ها بوده است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه از جمع‌آوری ۲۲۳۰ قلم کالا در این مدت هم یاد کرد و ادامه داد: این کالا‌ها مشکلاتی از قبیل: نداشتن علامت استاندارد، جعل علامت استاندارد، جعل رتبه انرژی و ... داشتند.

نیازی تعداد بازرسی‌های صورت گرفته از سطح واحد‌های تولیدی را نیز ۷۵۰ مورد در شش ماهه امسال اعلام کرد و گفت: ۶۵۰ مورد نمونه‌برداری از خط تولید و انبار واحد‌های تولیدی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اداره کل استاندارد به صورت مستمر بر روی برخی از موارد نظارت دارد، یکی از این بخش‌ها را تاسیسات سلیندر پرکنی گار مایع دانست و خاطرنشان کرد: ۱۸ واحد شارژی سلیندر گاز در استان داریم که از ابتدای امسال بازرسی مستمر از آن‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه استاندارد تنها مرجع رسمی تعیین عیار فلزات گرانبها است، تاکید کرد: ۲۰۰ واحد صنفی عرضه طلا و جواهر در استان در رصد نظارت‌های استاندارد است.

نیازی با اشاره به ۱۲ کارگاه تولید مصنوعات طلا که در کرمانشاه مجوز دارند، یادآور شد: از این کارگاه‌ها فقط چهار مورد آن فعال است که از ابتدای سال ۳۰ مورد نظارت بر فعالیت این واحد‌ها صورت گرفته است.

وی از نظارت جدی بر آسانسور‌هایی که در استان داریم هم خبر داد و عنوان کرد: طی یکسال اخیر بیش از ۱۳۷۰ مورد بازرسی از آسانسور‌های استان صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه یادآور شد: از ۲۳۰ آسانسور دستگاه‌های دولتی هم بازرسی داشتیم که اکثر آن‌ها نواقص عمده داشتند و اخطار‌های لازم را دریافت کردند.

نیازی از پلمب تعدادی از آسانسور‌های واحد‌های مسکن مهر در استان هم یاد کرد و گفت: در استان ۲۵ منطقه مسکن مهر داریم که که ۱۴۳ گواهی ایمنی برای آسانسور‌های این مناطق صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه درباره نظارت بر وسایل سنجس و ترازو‌های سطح بازار نیز اظهار کرد: طی یکسال اخیر چهار هزار مورد بازرسی از این وسایل داشتیم که ترازو‌هایی که مغایرت داشتند اصلاح و کالیبره شدند.

نیازی با اشاره به وجود ۲۸۰ باسکول فعال در استان، افزود: باسکول‌ها نیز خصوصا در فصولی که کشاورزی رونق دارد به صورت مستمر بازرسی می‌شوند.

وی از وجود ۱۰۴ جایگاه سوخت در استان هم یاد کرد که بیش از ۱۰۰۴ نازل سوخت در این جایگاه‌ها فعال است و افزود: امسال ۱۱۶۸ بازرسی از این نازل‌های سوخت به عمل آمده است.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه درباره نظارت بر عرضه مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده استان نیز اظهار کرد: برای تعیین مرغوبیت مصالح ساختمانی طی یازده ماهی که از زلزله می‌گذرد بیش از دو هزار مورد بازرسی و ۲۰۰ مورد نمونه‌برداری از این مصالح صورت گرفته است.

نیازی بتن‌های آماده را در اولویت نظارت‌ها اعلام کرد و ادامه داد: ۱۰۰ مورد نمونه‌برداری از بتن‌های آماده داشتیم.

به گفته این مسئول، در این مدت ۳۴ واحد تولیدی مصالح ساختمانی پلمب شده که ۱۲ مورد آن‌ها موفق به فک پلمب شدند.

وی از نظارت جدی بر فوم‌های سقفی هم یاد کرد که برخی از انواع خطرناک و آتش‌زای آن در بازار وجود دارد و گفت:۶۵۰ مورد فوم سقفی غیراستاندارد را از چرخه مصرف خارج کردیم و از مردم تقاضا داریم صرفا از فوم‌های استاندارد استفاده کنند.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان ۱۶ کارخانه آرد نیز تحت نظارت اداره استاندارد است که برای محصولات آن‌ها ۵۲ پروانه کاربرد علامت استاندار صادر شده، افزود: از ابتدای امسال ۴۵ مورد بازرسی و ۸۰ مورد نمونه‌برداری از این واحد‌ها انجام دادیم.

نیازی از انجام ۲۸۰ مورد نظارت بر دستگاه‌های پخت نان در خبازی‌های استان هم خبر داد و تاکید کرد: اکثر این دستگاه‌ها نیازمند نوسازی هستند و از سیستم حرارت مستقیم استفاده می‌کنند.

وی از نظارت بر استاندارد‌ها اقلام صادراتی و وارداتی هم خبر داد و افزود: در شش ماهه امسال بر ۱۱۳ مورد اظهارنامه وارداتی و ۱۹۵۵ مورد اظهارنامه صادراتی نظارت داشتیم و ۱۴۷ پرونده را نیز در کارگروه تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی بررسی کردیم.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در پایان بر لزوم جا افتادن فرهنگ استاندارد بین مردم هم تاکید کرد و گفت: مردم می‌توانند با اداره کل استاندارد از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ و تلفن ۱۵۱۷ در ارتباط باشند و استعلام صحت استاندارد یک کالا را از طریق ارسال کد ۱۰ رقمی استاندارد کالا به سامانه پیامکی ما بررسی کنند

آغاز کار برچسب گذاری مواد تراریخته بر روی ۶۵ محصول تولیدی استان

مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کار برچسب گذاری مواد تراریخته بر روی ۶۵ محصول تولیدی استان آغاز شده است.

وی گفت : طبق آمار‌های فائو در حال حاضر دو میلیارد نفر در جهان به سوء تغذیه پنهان و ۶۱۵ میلیون نفر نیز به سوء تغذیه مزمن دچار هستند.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی‌های این سازمان تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید، لذا میزان تولید مواد غذایی نیز باید ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، درحالیکه اکثر کشور‌های دنیا در شرایط کنونی با مشکلات خشکسالی، زیست محیطی و اقلیمی مواجه شده اند که تحقق این امر را مشکل می‌کند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان اضافه کرد: همچنین تا سال ۲۰۳۰ میزان تقاضای غذا در جهان ۵۰ درصد و تقاضای آب ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، در این راستا باید ۲۲۰ میلیون هکتار افزایش کشت محصولات کشاورزی را داشته باشیم که چنین امری تاحدودی امکانپذیر نیست.

وی افزایش وزن و چاقی مردم را از دیگر موانع دستیابی به شعار امسال روز جهانی غذا عنوان کرد و گفت: در دنیا دو میلیارد نفر اضافه وزن دارند و ۶۰۰ میلیون نفر هم چاق هستند.

مستوفی تاکید کرد: درکشور ما تنها ۳۰ درصد از مردم وزن ایده آل دارند و ۱۷ درصد از مردان و ۳۰ درصد از زنان دچار چاقی هستند که آماری نگران کننده است.

وی به اهمیت و نقش راهبردی غذا اشاره کرد و یادآورشد: برای رفع مشکلات این بخش برنامه ریزی تنها یک دستگاه کافی نیست، بلکه همه دستگاه‌های مرتبط با زنجیره غذا باید با انسجام و هماهنگی وارد عمل شوند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان امنیت غذایی را دسترسی همه آحاد جامعه درهمه زمان‌ها به غذای سالم، کافی و مغذی تعریف کرد و افزود: فقدان هرکدام از این سه مولفه امنیت غذایی شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد از بیماری‌های عفونی مرتبط با غذای ناسالم هستند، گفت: یکی از معضلات عمده دراین زمینه، تولید غذا‌های تقلبی، بدون نظارت و زیرزمینی است که در همه کشور‌ها و نیز در کشور ما سلامت جامعه را با تهدید مواجه می‌کند.

مستوفی عنوان کرد: علاوه براین، قاچاق مواد غذایی و آشامیدنی باتوجه به مرزی بودن کرمانشاه و باقی مانده سموم، آفت کش‌ها و فلزات در محصولات کشاورزی از دیگر معضلات امنیت غذایی در استان است که مورد رصد مداوم قرار دارد.

به گفته این مسئول طی سال گذشته ۳۸۲ مورد نمونه برداری سموم و آفت کش‌ها و ۱۷۰ مورد نمونه برداری فلزات سنگین بروی محصولات کشاورزی تولیدی استان انجام گرفته است.

وی در ادامه بااشاره به افزایش شیوع بیماری‌های واگیر در کشور، گفت: ۷۶ درصد از بیماری‌های شایع درکشور بیماری‌های غیرواگیر هستند که بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان ها، فشار خون و دیابت مهمترین آن‌ها هستند.

این مسئول بابیان اینکه از مجموع ۵۸ میلیون مرگ سالانه در دنیا، ۳۵ میلیون آن به دلیل بیمار‌های غیرواگیر است، گفت: درکشور ما نیز سالانه ۳۸۰ هزار مرگ گزارش می‌شود که ۹۲ هزار مورد آن به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی تغذیه ناسالم – مصرف بالای نمک، چربی و قند - را اصلی‌ترین فاکتور بروز بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم روزانه ۶ گرم از مصرف نمک را در میان مردم کشور کاهش دهیم، ۱۸ درصد از بیماری‌های عروقی و ۲۵ درصد از بیماری‌های قلبی را کم کرده ایم.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان در ادامه حذف روغن جامد ازسبد خانوار‌ها طی برنامه ششم توسعه و هدفگذاری برای کاهش ۱۰ درصدی سالانه قند و نمک را از مهمترین برنامه‌های پیش روی معاونت غذا و داروی استان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بابرنامه ریزی‌های انجام شده، میزان اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های خوراکی تولیدی استان را به صفر رسانده ایم.

وی ارتقاء سطح سواد سلامت مردم جامعه، تشویق کارخانجات به تولید محصولات ایمن، منع تبلیغات آسیب رسان به سلامت مردم جامعه در رسانه ها، تلاش برای اصلاح ذائقه مردم بصورت پایه‌ای و از مهدکودک‌ها را از مهمترین عوامل کاهش بیماری‌ها و حفظ سلامت مردم جامعه دانست.

وی در ادامه به بحث غنی سازی آرد در کارخانجات کرمانشاه اشاره کرد و افزود: درحال حاضر بصورت ۱۰۰ درصد در کارخانجات کرمانشاه عملیات غنی سازی آرد انجام می‌گیرد که میزان موفقیت آن نیز ۸۰ درصد است.

به گفته این مسئول از سال ۹۶ کار صدور پروانه بهداشتی برای سیلو‌های گندم استان شروع شده که تاکنون ۴۸ سیلوی استان این مجوز را دریافت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: بصورت ماهانه کار نظارت و نمونه برداری از سیلو‌های استان انجام می‌گیرد.

مستوفی در پایان یادآورشد: برچسب گذاری نشانگر‌های رنگی نیز بصورت ۱۰۰ درصد در واحد‌های تولیدی استان انجام می‌گیرد .

 

 

انتهای پیام/د

آغاز کار برچسب گذاری مواد تراریخته استان

 

برچسب‌ها:

نظر شما