شناسهٔ خبر: 28826592 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام به پنجمین سوگواره شعر علمدار کربلا

«شعر» بیش و پیش از همه هنرها، ترجمان حماسه حسینی(ع) بوده است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به پنجمین سوگواره شعر علمدار کربلا گفت: «شعر» بیش و پیش از همه هنرها، حماسه حسینی(ع) و رثای شایسته عاشوراییان را در حیاتی­‌ترین بزنگاه­‌های دینی، اجتماعی و سیاسی، ترجمان بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

«پیوند هنرهای اصیل انسانی با معارف مذهبی و اسلامی، ودیعه­ ای است الهی در ناپیدای انسان­ها. در این میان  «شعر»، همواره، هنر ملّی ایرانیان برای ابراز اندیشه­ ها و عواطف پاک انسانی و الهی مردم این سرزمین بوده است. در همه زمان ­ها میراث عظیم تمدن ایرانی ـ اسلامی با شعر شناخته می­ شود. آموزه­ های حماسه و حکمت، دانش و فلسفه، قرآن و عرفان، آداب و ادب، در بستر شعر و ادبیات و با جوشش غلیان قلم در لحظه ­های قدسی شاعران به تعالی رسیده است.

«شعر» بیش و پیش از همه هنرها، حماسه حسینی(ع) و رثای شایسته عاشوراییان را در حیاتی ­ترین بزنگاه­های دینی، اجتماعی و سیاسی، ترجمان بوده است. ملت سرفراز ایران، شعور ناب و آرمان­ های حماسه کربلا را که نمودی از آن در انقلاب شکوهمند اسلامی متجلی گشت، در شعر شاعران، بهتر از هر هنر دیگری یافته ­اند.

سوگواره فاخر و نوپای «علمدار کربلا»، چاووشی خوش سوار برای کاروان شعر و شعور است. اکنون که کاروان این جشنواره به منزلگاه پنجم رسیده است، امید است با جوشش شاعران و کوشش مدیران فرهنگی، سپهر ادبیات عاشورایی از مطلع­ زرّین حسینی پرفروغ­ تر شود.

سرآغاز این رویداد فرهنگی در شهر خادمان سیدالشهدا(ع) و دروازه عتبات عالیات ـ ایلام قهرمان ـ که داغ سروهای جوانش در روزگاران دفاع مقدس، همچنان در سینه مادران شعله می­ گیرد، بشارت دهنده فردایی روشن در سایه سیادت حسینی است.»

سوگواره شعر علمدار کربلا در راستای بزرگداشت مقام شامخ حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در دو بخش شعر و عکس و با هدف آشنایی بیش ‌از پیش با معارف و سیره اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع)، استفاده از ظرفیت عظیم هنرمندان ایران اسلامی در راستای خلق آثار ارزشمند دینی و آیینی به‌ ویژه فرهنگ رفیع عاشورا، شناسایی جوانان علاقه‌مند و تولید آثار هنری با موضوع دین برای پنجمین سال متوالی به میزبانی استان ایلام برگزار شد.

این سوگواره امروز ٢٥ مهرماه با قرائت پیام مراجع تقلید آیات عظام علوی گرگانی و صافی گلپایگانی و همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

نظر شما