شناسهٔ خبر: 28826584 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

از سوی دفتر پژوهش روزنامه جوان؛

بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی منتشر شد+عکس

خبرگزاری میزان- «کتاب بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی» توسط مرکز پژوهش روزنامه جوان منتشر شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، با وجود تأکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب، اگر چه فرهنگ استفاده از کالای داخلی نسبت به سال‌های گذشته تقویت شده، اما هنوز این فرهنگ به خوبی رواج نیافته و بخش زیادی از جامعه با منطق‌های مختلف کالا‌های خارجی را بر کالای داخلی ترجیح می‌دهند. بسیاری تنها دلیل این گونه رفتار را کیفیت پایین محصولات داخلی در مقایسه با محصولات خارجی می‌دانند، امّا بررسی‌ها نشان می‌دهد کیفیت، تنها دلیل تمایل مصرف‌کنندگان به کالای خارجی نیست و دلیل دیگری نیز در این امر دخیل است.
 

کتاب «بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی» که توسط مرکز پژوهش روزنامه جوان تدوین شده است، در پی واکاوی این موضوع در قالبی علمی است. آن‌گونه که در مقدمه این کتاب آمده، این اثر پژوهشی در دی ۱۳۹۶ کلید خورده و پس از مطالعه بیش از ۲ هزار صفحه مقاله و کتاب، پرسشنامه اولیه آن طراحی و در اسفند ۱۳۹۶ پس از مشورت با اساتید مرتبط و متخصص، نهایی شده است. سپس این پرسشنامه بر‌اساس روش‌های مرسوم در مطالعات جامعه‌شناختی در مراکز استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، آذربایجان‌شرقی، خراسان رضوی، مازندران، سیستان‌و‌بلوچستان، کردستان و خوزستان که دارای قومیت‌ها و رده فرهنگی‌های متفاوت هستند توزیع و تکمیل گردید. در نهایت پس از تحلیل بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ پرسشنامه در نرم‌افزار SPSS نتایج حاصله در این قالب مهیا گردید.

این اثر پژوهشی در چهار بخش تدوین شده است که بخش اول آن با عنوان اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای شفابخش، به الزامات اقتصاد مقاومتی و وظایف مردم و مسئولان در راستای حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی می‌پردازد.

در بخش دوم که بیشتر جنبه نظری و تاریخی دارد، تاریخچه و الگو‌های مصرف در سایه نظریات فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش سوم کتاب وارد محتوای اصلی پژوهش شده و رفتار مصرف‌کننده را با معیار‌ها و متغیر‌های علمی و در قالب نمودار‌ها و تقسیم‌بندی‌های آماری واکاوی می‌کند. متغیر‌هایی همچون تمایل به مصرف کالای خارجی به تفکیک جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تقید به دستورات دینی، میزان تحصیلات، درآمد و میزان اطلاع از اقتصاد مقاومتی در جامعه هدف مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش چهارم هم شامل جمع‌بندی نتایج به تفکیک متغیرهاست. این کتاب می‌تواند منبعی مورد توجه برای اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته اقتصاد و جامعه‌شناسی و همچنین اهالی رسانه باشد.

کتاب بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به صرف کالا‌های خارجی در ۳۰۴ صفحه به تازگی و در پاییز ۱۳۹۷ توسط مرکز پژوهش روزنامه جوان منتشر شده است. علاقه‌مندان به دریافت این اثر می‌توانند با شماره ۸۸۴۹۸۴۷۶ تماس گرفته و یا به نشانی تهران، خیابان شهید مطهری، نبش میرزای شیرازی، پلاک ۳۸۴ مراجعه نمایند.


انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما