شناسهٔ خبر: 28826289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

روایت عضو کمیسیون امنیت از آماده شدن لاریجانی برای انتخابات آتی؛

نقوی حسینی: حضور لاریجانی در انتخابات 1400 قطعی است، ستادهایش را هم فعال کرده/در مجلس، هرچه که لاریجانی بخواهد، همان تصویب می‌شود/ظریف گفت FATF را تصویب کنید تا آمریکا بهانه نداشته باشد، در حالیکه بهانه اصلی آمریکا خود جمهوری اسلامی است

الان مجلس به این صورت است که آقای لاریجانی هر وقت مایل به رای آوری طرح های اصولگرایان باشد، فراکسیون مستقل با اصولگرایان همراه می شود و هر وقت آقای لاریجانی رای اش نزدیک به اصلاحطلبان باشد، این فراکسیون با نماینده های اصلاحطلب همراه می‌شود

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی-رجانیوز: ششمین قسمت از برنامه رو در رو با حضور نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز شنبه بر روی سایت آپارات قرار گرفت که می توانید برای مشاهده کامل فیلم در اینجا کلیک کنید.
 
به گزارش رجانیوز، متن این گفتگوی جنجالی به شرح ذیل است؛ 
امیر حسین ثابتی: آقای دکتر اگر موافق باشید از اتفاقات اخیری که در مجلس شورای اسلامی پیش آمد و هنوز هم ادامه دارد شروع کنیم. یکشنبه ای که گذشت تصویب fatf در مجلس نهایی شد و در واقع آن لوایح 4 گانه توسط نمایندگان مجلس تصویب شد.
جلسه حواشی زیادی داشت. و یکی از اتفاقات رخ داده هم نطق شما و درگیری لفظی بین شما و رییس مجلس، آقای لاریجانی بود.
شما معتقد بودید که اراده شخص آقای لاریجانی تصویب این لوایح بوده است و همانطور که در ماجرای برجام در عرض 20 دقیقه برجام به تصویب رسید، در ماجرای fatf نیز اراده ایشان به تصویب fatf بوده و در نهایت به مقصود هم رسید. اما آقای لاریجانی این ادعای شما را قبول نداشتند
 
اهمیت بحث از این جهت است که واقعا این شائبه در افکار عمومی شکل گرفته است که گویا مجلس یک نفره اداره می شود. برخی نمانیده ها نیز همین نظر را داشتند.
حال شما بعنوان عضو کمیسیون امنیت ملی اتفاقاتی که شاهدش بودید را برای ما روایت کنید.
آیا مجلس واقعا یک نفره است؟یا برچسبی است که مخالفین آقای لاریجانی به ایشان میزنند.
 
نقوی حسینی: من ابتدا درباره اتفاقات اخیر مجلس یک توضیحی ارائه کنم. آنچه که در مجلس به تصویب رسید لایحه الحاقی جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با حمایت مالی از تروریسم بود. که اصطلاحاً به سی اف تی مشهور است و با اف ای تی اف تفاوت دارد.
اگر خاطرتان باشد زمانی که برجام در مجلس مطرح بود، و آنجا وعده داده شد که اگر برجام تصویب شود همه مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود؛ ازدواج جوانان حل می‌شود، آب آشامیدنی حل می‌شود، محیط زیست حل می‌شود. وعده های زیادی داده شد.
از طریق رییس دولت، وزرا. به طوری که حتی در کوچه و خیابان از ما انتقاد می‌کردند که چرا نمی‌گذارید اوضاع مملکت بهتر شود. چرا با رفاه مخالفید. چرا با برجام مخالفید. و ما هم می‌گفتیم برجام آن چیزی که شما فکر می‌کنید نیست. ما هم مایل به بهبود اوضاع هستیم. اما کارکرد برجام این نیست که به شما لقا شده و فکر می‌کنید.
 
حتما ملت ایران یادشان هست که می‌گفتند برجام همه مشکلات را حل می‌کند و رونق ایجاد می‌کند. و گاهی هم به ما عدد و رقم می‌دادند که چرا ما نباید از سرمایه های ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم؟
عدد های چندصد میلیارد دلاری منتشر می‌کردند.
 
برجام تصویب شد اما هیچ کدام از آن وعده های داده شده عملی نشد. حتی هفتاد میلیارد دلاری هم که کشور های اروپایی پس از برجام قرار بود وارد ایران کنند، یک دلارش هم سرمایه گذاری نشد. این ماجرا ها سپری شد تا مردم این سوال برایشان شکل گرفت که چرا برجام عملی نشد؟ و حامیان برجام هم در جواب گفتند ما برای این که همه این کارها را انجام دهیم، باید مکانیزم مالی نظام را درست کنیم.
 
ما هم گفتیم خب. چطور باید درست کنیم؟ مگر قرار نبود برجام درست کند؟
 
این از مفاد برجام است که تحریم های بانکی رفع شود. اما حامیان برجام بهانه ای جدید آوردند و اف ای تی اف را مانع رفع این مشکلات دانستند.
 
گفتیم اف ای تی اف دیگر چیست؟
گفتند یک گروه اقدام مالی است که یک سری استاندارد های مالی و پولی دارند. و تا جمهوری اسلامی این استاندارد ها را قبول نکند، بانک های دنیا نمی توانند با ما کار کنند.
 
به همین جهت بدون اطلاع مجلس و بدون اینکه دولت مجوزی دریافت کند، وزیر وقت اقتصاد، آقای طیب نیا به اف ای تی اف به گفتگو نشست که 41 توصیه به جمهوری اسلامی داشت و آقای طیب نیا هم امضا کرد و قول اجرایی شدن این 41 توصیه را داد.
 
مجری: پس مجلس کجا بود؟ چرا یک وزیر باید خودسرانه چنین تعهداتی بدهد و صدایی هم از مجلس در نیاید؟
نقوی حسینی: آن موقع اعتراضاتی از سوی نمایندگان اعلام شد و خیلی ها هم تذکر دادند که چرا وزیر اقتصاد چنین کاری را انجام داده است؟
 
توضیح اقای لاریجانی این بود که اگرچه وزیر آن تعهدات را امضا کند، اما برای ما ضمانت اجرایی ندارد و باید به تصویب مجلس برسد.
جالب است بدانید که تا امروز هم اف ای تی اف به ملس نیامده است و فقط 4 مورد از این 41 مورد که نیاز به لایحه داشته است به مجلس آمده است.
 
به هر حال کل حرفشان این بود که اف ای تی اف مانع رسیدن به دستاورد های برجام است. که همین دلیل خوبی است برای این که بدانیم برجام چقدر صعف داشته است و توافق ضعیفی بوده است که خودش نمی تواند مشکلات خود را حل کند. و بزرگترین حرفش این بود که یک عضوی مثل آمریکا می تواند بزند زیر همه چیز و بگوید خداحافظ شما.
 
مجری: اتفاقا این موضوع را به عنوان نقطه قوت برجام می دانند و می گویند خارج شدن آمریکا از برجام بخاطر ضرری بود که از برجام میدید.
 
نقوی: به لحاظ توافقات بین المللی باید برای عضو خاطی و عهد شکن، مجازاتی تعیین شود. در برجام هیچ ملزم و تعهدی از سوی دولت ما ایجاد نشده است. ببینید مکانیزم توافق چقدر ضعیف بوده که یک عضو به راحتی از توافق خارج می شود و هیچ مرجع بین المللی هم نمی تواند بازخواست اش کند.
 
ما هم متوسل می شویم به پیمان مودتی که مربوط به 5 یا 6 دهه قبل است. شکایت میکنیم که به جهت ان پیمان مودت با آمریکا برخورد کنید. که اگر طرف آمریکایی هم متقابلا بر اساس پیمان مودت از ایران شکایت کند، کل انقلاب اسلامی ایران زیر سوال می‌رود.
 
ثابتی: برگردیم به بحث اف ای تی اف
 
نقوی حسینی: 36 بند از بند های آن را اجرا کردیم. بدون اینکگه مجلس از این قضایا مطلع باشد. و اف ای تی اف هم فقط 13 بند از این 36 بندی که ایران اجرا کرده است را پذیرفته است.
 
باید به این نکته هم اشاره کنم که اف ای تی اف توصیه استاندارد ثابتی ندارد. توصیه های اف ای تی اف به کشور های مختلف متفاوت است. مثلا توصیه هایی که به عربستان سعودی کرده است، با توصیه هایش به جمهوری اسلامی متفاوت است.
 
همین خاطر است که ما می گوییم باید در این مورد دقت بیشتری داشته باشیم.
 
به هر حال برای اجرایی شدن این توصیه ها، 4 قانون باید در مجلس به توصیب می رسید که یا دولت لایحه میداد و یا مجلس طرح تهیه می کرد. مثل طرح قانون مبارزه با پولشویی. این لوایح به مجلس آمد و اعتراضات زیادی را هم به همراه داشته است. به جهت اینکه با عواقب این‌ها را می‌دیدیم.
 
لازم است که در اینجا دو نکته را توضیح دهم؛
یکی از استدلال هایی که همیشه از آقای ظریف می‌شنویم و گاهی هم آقای روحانی اشاره می‌کند به برجام، این است که اگر برجام بد بود چرا آمریکایی ها مخالف آن هستند و چرا نتانیاهو با آن مخالفت میکند؟. این استدلال واقعا مغلطه کاری و سفسطه بازی است.
 
ثابتی: چرا؟
نقوی: برای اینکه آمریکا و نتانیاهو اصلا ایران را قبول ندارند و حرفشان این است که جمهوری اسلامی نباید باشد که ما با آنها توافقی کنیم.
 
این فرق دارد با کشور هایی که می‌گوید به خاطر ضرر و زیان من خارج می شوم. برجام به ضرر آمریکا و صهیونیست ها نیست. بلکه خواسته آنها خیلی بیش از اینهاست. آنها حرفشان نابودی جمهوری اسلامی است و برجام ما را به این هدف نرسانده است. آنها به این دلیل با برجام مخالف اند.
 
این مغلطه است که چون آمریکا خارج شده، پس برجام خوب است و هرکسی که با برجام مخالف است، در کنار آمریکا و صهیونیست ها است.
 
نکته دوم هم درباره اف ای تی اف و لوایح مربوط به آن است که گاهی مطرح می‌شود. که اگر اف ای تی اف تصویب نشود، هیچ یک از مشکلات ما حل نخواهد شد و نظام مالی و پولی دنیا با ما کار نخواهد کرد.
 
ببینید، عدم همکاری نظام مالی دنیا با ما اف ای تی اف نیست. این هم یک فریب است که اف ای تی اف را مانع اصلی می‌دانند. اینکه می‌گویند همه کشور ها عضو آن اند و ما نیستیم اشتباه است. ما جمهوری اسلامی هستیم و با عراق و افغانستان و فرق داریم. ما عربستان و اندونزی نیستیم.
 
مجری: طرفداران اف ای تی اف می‌گویند ما باید خود را با استاندارد های آمریکا مطابق دهیم. یعنی باید نگرانی‌های آمریکا را رفع کنیم.
حالا نگرانی های آمریکا چیست؟ توان هسته ای، صنایع موشکی.
 
نقوی حسینی: آمریکا دقیقاً دنبال همین است. آقای ظریف در صحبت هایی که در مجلس داشت، یک جمله ای گفت: نه بنده و نه رییس جمهور تضمین نمی‌دهیم که اف ای تی اف همه مشکلات ما را حل خواهد کرد. اما تضمین می‌دهیم که بهانه از دست آمریکا گرفته خواهد شد. یعنی وزیر خارجه ما در اینجا حامی آمریکا بود.
 
من به آقای ظریف عرض می‌کنم که شما یا با اطلاع و یا سهواً چنین جملاتی را به کار می‌برید.
 
برای آمریکا اصل جمهوری اسلامی بهانه است. اگر شما دنبال این هستید که بهانه ها را از دست آمریکا بگیرید باید جمهوری اسلامی را بگیرید، تا بهانه های آمریکا تمام شود.
 
من اینجا صریح و شقاق عرض می‌کنم که تحریم های ثانویه آمریکا فوق اف ای تی اف است. شما چه اف ای تی اف را تصویب کنید و چه تصویب نکنید، آن تحریم های آمریکا اجازه همکاری نظام مالی و پولی دنیا با شما را نمی‌دهد.
 
حرف دوستان ما چیست؟ می‌گویند روسیه هم با ما همکاری نمی‌کند. سوریه و عراق هم همکاری نمی‌کند. من از این دوستان سوال می‌کنم که اگر آنها با ما کار نمی‌کنند، بهانه شان اف ای تی اف است؟
 
چرا نفت نمی‌خرند؟ نفت که دیگر ربطی به اف ای تی اف ندارد.
 
چون از تحریم های آمریکا ترس دارند. همین کشور های اروپایی که پای برجام را امضا کردند، مگر نمی‌گویند که ما در مقابل تحریم های آمریکا تسلیم نمی‌شویم؟ پس چرا شرکت های خود را از ایران خارج کردند؟
 
جواب کشور های اروپایی چه بود؟ جوابشان این بود که شرکت هایی که از ایران رفتند، خصوصی هستند و نمی‌توان شرکت خصوصی را مجبور به انجام کاری کرد. و بانک ها هم خصوصی اند و می‌گویند ما که نمی توانیم بانک ها را مجبور کنیم.
 
دستگاه دیپلماسی ما واقعاً ضیعف است و توان دید کلان به قضایا را ندارند.
 
اینکه ما می‌گوییم تیم مذاکره کننده باید انقلابی عمل کند و روحیه جهادی داشته باشد، این است که بهتر از الان در مذاکره با آمریکا عمل کند.
 
ثابتی: آیا واقعا مجلس یک نفره، توسط آقای لاریجانی اداره می‌شود؟یا این یک برچسبی است که مخالفان ایشان، به آقای لاریجانی می‌زنند؟
 
نقوی: اشاره خواهم کرد. نهایتاًمنجر به این شد که ایران لوایح اف ای تی اف را پذیرفت و قرار شد که آن 4 لایحه و طرح به تصویب مجلس هم برسد. 3 مورد از این 4 مورد را که مجلس تصویب کرد. اما بعد از تصویب این سه لایحه هم هیچ اتفاقی نیوفتاد و همه چیز منوط شد به این کنواسنیون. که گویا همه مشکلات دنیا مربوط است به این کنوانسیون. که اگر ما عضو این کنوانسیون شویم، همه مشکلات حل خواهد و شد و اگر عضو نشویم، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. حتی نوسانات دلار بازر را هم به این کنوانسیون ارجاع می‌دادند.
 
ثابتی: یکی از نماینده ها، خانم مافی، گفته بود که اگر اف ای تی اف تصویب شود، نرخ دلار تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.
 
نقوی حسینی: فعلا که رو به افزایش است.
در بین بررسی این لوایح، مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری یک ملاقات داشت. شما مطلع هستید که پایان هر اجلاس و آغا  هر اجلاس سالانه، مرسوم است که نمایندگان مجلس یک ملاقاتی با رهبر انقلاب دارند. اما سال 96 این ملاقات انجام نشد. خوب است که شما بپرسید که چرا انجام نشد.
 
مجری: چرا انجام نشد؟
 
نقوی حسینی: سال 96 که اصلا ملاقاتی داده نشد. که سوال نمایندگان هم بود. و سال 97 نیز ملاقات اختصاصی داده نشد. همه کارکنان مجلس دعوت شدند. به همراه نمایندگان باهم. که البته ابتکار خوبی هم بود و رهبر انقلاب با کل قوه مقننه دیدار کردند.
 
به هر حال اینکه سال 96 چرا این ملاقات انجام نشد، قابل بررسی است. من نمیتوانم از طرف رهبر انقلاب صحبت کنم، اما قطعا می‌دانیم که وقتی کسی راضی نیست که با کسی ملاقاتی داشته باشد، ملاقات نمی‌کند. البته این استنباط من است.
 
به هر حال. در ملاقاتی که ما با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان صریح و شفاف اشاره کردند. هیچ پیچیدگی هم ندارد. حضرت آقا فرمودند که این کنوانسیون هایی که اخیراً مطرح هستند، مثل پولشویی و تروریسم، این ها در اتاق فکر استکبار جهانی پخت و پز می‌شوند.
 
و نمی‌دانیم سر و ته آن دست چه کسی است. خب چرا باید برویم و کیلویی عضو این کنوانسیون ها بشویم؟ شما خودتان قانون بنویسید و خودتان مضایای این کنوانسیون را در آورید و معایب آن را کنار بگذارید، خودتان طرح و لایحه مطرح کرده و تصویب کنید.
 
دیگر شفاف تر از این که نمی توانند بگویند. یعنی رهبر انقلاب نظر خود را نسبت به این کنوانسیون های الحاقی صریح و شفاف گفتند.
 
مجددا اقای لاریجانی در ملاقات حصوری که با آقا داشتند از اقا سوال می کنند. من حرفم این است که آقای لاریجانی مگر این موضوع دوباره نیاز به سوال داشت؟ مگر رهبر انقلاب نظر خود را در این باره بطور شفاف بیان نکردند؟
 
پس منظور شما از این سوال چیست؟ جز این است که این نشان دهنده اراده شما است که می‌خواهد این کنوانسیون های الحاقی را به نتیجه ای برساند؟
 
خب رهبر انقلاب در آنجا مجددا اعلام کردند که نظر من کل کنوانسیون ها است. وقتی که رهبر انقلاب می‌گویند کل کنوانسیون ها یعنی این کنوانسیون هم جز آنها است. این که دیگر نمی تواند منتفی شود. اما بعد از سوال دوباره، دوباره با دفتر رهبر انقلاب تماس گرفته می‌شود که بالاخره نر رهبر انقلاب چیست؟
 
خب درباره یک موضوعی رهبر انقلاب چند بار باید به طور شفاف و صریح نظر خود را بگویند؟
 
ثابتی: البته به گفته خود آقای لاریجانی، ایشان در آن تماس پرسیده اند که آیا رهبری با بررسی این کنوانسیون ها در مجلس موافق هستند یا خیر؟
 
نقوی حسینی: این که طبیعی است. اما موضوع حرف من آن تلاشی است که سعی دارد این کنوانسیون را به نتیجه برساند.
 
ما از این تلاشها ناراحت هستیم. چرا ما باید رهبر انقلاب را در موضعی قرار دهیم که این استنتاج ها بدست آید؟ جمله ای که آقا فرمودند کجایش موافقت با اف ای تی اف بود که در جامعه اینطور منتشر کردند که رهبر انقلاب موافق این کنوانسیون ها است؟
 
ما چنین تلاشهایی را از آقای لاریجانی دیدیم که می‌گوییم اراده آقای لاریجانی بر این بود که این کنوانسیون به تصویب مجلس برسد.
 
من دو هفته قبل از آن روز مصاحبه کردم که آقای لاریجانی تمام تلاشش را گذاشته است که این کنوانسیون به تصویب برسد. حتی با فراکسیون ها هم بارها جلسه و نشست گذاشته شد که توجیه شود این کنوانسیون باید تصویب شود. استدلالشان هم همان استدلال آقای ظریف بود که ما با تصویب این کنوانسیون ممکن است به منافعی نرسیم، اما بهانه را از دشمن می‌گیریم.
 
مهم ترین نقدی هم که ما به این استدلال داریم این است که کدام آدم عاقلی در مقابل مزایای احتمالی، تعهدات قطعی می‌دهد؟
کدام آدم عاقلی این کار را می کند؟
اینکه مجلس چرا اینطور اداره می شود. من خدمت شما عرض کنم.
 
مجری: بگذارید من یک سوال دیگری بپرسم. زمانی که قرار بود لایحه سی اف تی به تصویب برسد، آیا آقای لاریجانی وعده خاصی را هم به نمایندگان، بابت رای موافق دادن، داد؟
 
نقوی: خودشان نه. اما سخنگوی شان که آقای بهروز نعمتی باشد، به نمایندگان گفت که اگر به این کنوانسیون رای ندهید، پروژه هایی که در شهرستان هایتان است به سرانجام نخواهد رسید. شاهد مثال اش اینکه آقای نعمتی به آقای دهقان گفت که اگر عضو این کنوانسیون نشویم، پروژه تان در چناران به نتیجه نخواهد رسید.
 
معنایش این است که اگر عضو شوید، همه پروژه های شهرستان هایتان راه می افتد.
 
خدمت شما عرض کنم که اداره کردن مجلس سخت است. مجلس آسان نیست. بالاخره 290 نماینده به مجلس آمده اند که رقبای بسیاری را پشت سر گذاشتند. وقتی هم که می آیند با یک سری آرمان و ذهنیت خاصی می آیند.
 
اما وقتی می آیند و وارد مجلس می شوند، با چارچوب مجلس آشنا می شوند. و اداره کردن مجلس در اینجا سخت می‌شود.
 
منظورم این است که مدیریت مجلس سخت است و باید ساز وکارهایی برای مدیریت مجلس تعریف شود. و این ساز و کارها را رییس مجلس خودش با توجه به شرایط تعریف می‌کند.
 
ساز وکار های آقای لاریجانی فراکسیون ها است. مجلس دهم چطوری است؟ ما در مجلس 105 کرسی نماینده های امید داریم که موضعشان مشخص است و با دولت هستند به ریاست آقای عارف. یک فراکسیون هم هست به نام ولایی که 120 کرسی اسمی دارد که در رای گیری ها نشان می دهد کم تر هستند.
 
105 لیست امید داریم و 120 نفر هم اصولگرایان. که هیچ کدام اکثریت نیستند.
 
آقای لاریجانی چه کار کرد؟ یک فراکسیون وسط درست کرد. گفت فراکسیون مستقلان. که آدمهای خودشان هستند. همه هم می دانند.
الان مجلس به این صورت است که آقای لاریجانی هر وقت مایل به رای آوری طرح های اصولگرایان باشد، این 50 60 نفر مستقلین با اصولگرایان همراه می شوند و هر وقت آقای لاریجانی رای اش نزدیک به اصلاحطلبان باشد، این تعداد با نماینده های اصلاحطلب همراه می‌شوند.
 
بنابر این کار دست آقای لاریجانی است. مدیریت ایشان اینطور است.
اینکه بگوییم مجلس یک نفره، من قبول ندارم. نماینده ها هم نقش آفرینی می کنند. اما ابزار رای آوری طرح ها را آقای لاریجانی فراهم می‌کند.
 
ثابتی: در انتخابات اخیری که آقای لاریجانی و عارف کاندید شدند، شما به چه کسی رای دادید؟
 
نقوی: در مرحله اول به آقای حاجی بابایی رای دادم. اما رای دور دومم مخفی است.
 
ثابتی: اخیرا آقای عطریانفر از چهره های شاخص اصلاحطلب هم آمد و گفت که در انتخابات آینده ریاست جمهوری، بعید نیست که آقای لاریجانی کاندیدا مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشد. این حرفشان را چطور ارزیابی می‌کنید و این حرف چقدر میتواند جدی باشد؟
نقوی: این که آقای لاریجانی اراده اش بر این است که در انتخابات 1400 کاندید ریاست جمهوری شود، یک چیز قطعی است. از اقدامات و فعالیت ها و رفت و آمد هایش مشخص است.
 
ثابتی: خبر است یا تحلیل؟
نقوی حسینی: خبر است. چون در یک شرایطی حدود 8 ماه قبل ساختمانی گرفته شد، ستاد زده شد و نشریه چاپ شد. حتی خبر از تشکیل یک حزب مشخصا با نام آقای لاریجانی هم مطرح شد. خب این اقدامات در این راستای است.
 
بنابر این آقای لاریجانی قطعا برای انتخابات آینده برنامه دارد. آقای لاریجانی در تلاش است که طیف آرام و معتدل اصلاحطلبان را جذب کند. اما من معتقدم که این اتفاق نمی افتد. چرا که در بزنگاه ها ی مهم مجلس دیدیم که طیف اصلاحطلبان علیه لاریجانی می‌شوند و حاضر نیستند از مخالفت خود کوتاه بیایند. بنظر من این اتفاق نمی افتد.
 
حالا اینکه اقای لاریجانی بتواند رییس جمهور شود یا نه بحثش جداست و من نمی توانم جواب بدم. اما ایشان حتما کاندید می شود.
 
ثابتی: در این بین یک سری تناقضات هم هست. در استیضاح وزاریی مثل کرباسچیان قضیه چه بوده است؟
 
نقوی: به نظر من عملکرد مجلس در راستای اجرای مطالبات مردم بود.
 
ثابتی: آقای روحانی دیگر چه کار باید کند و چگونه کشور را اداره کند که در مجلس استیضاح شود؟
 
نقوی حسینی: اینکه آقای روحانی و دولت در این شرایطی که ما در تنش با استکبار جهانی هستیم، در چنین شرایطی بالاخره باید تیم فنی جهادی و سربه دار باشد. و ما هم تیمی داریم که نه انقلابی است و نه جهادی و میخواهد خیلی آرام کار را پیش ببرد که این ما را هم محدود کرده و آزار می دهد. به هر حال جمع بندی عملکرد اقای روحانی واقعا منفی است و دولت نتوانست انتظارات مردم و حتی وعده های خودش را جامه عمل بپوشاند و این خجالت اور است که ما الان نمیتوانیم جواب مردم را بدهیم. اول انتخابات میگفتند ما کاری خواهیم کرد که مردم دیگر یارانه نگیرند و اکنون میگویند ما دو بسته 300 تومانی برای اقشار ضعیف مردم در نظر گرفتیم و به آن افتخار هم میکنیم.
 
انصافا اگر مجلس بخواهد مقتدر بایستاد و مجلس باشد، میتواند دولت را بابت ناکارآمدی اش بازخواست کند.
 
اگر نماینده ها اختلافات سیاسی را کنار بگذارند میبینند که این دولت، دولت سرمایه دار و مرفه و راحت طلب است.
 
وزیری که خودش 130 شرکت دارد، یک نفر را هم باید پیدا کنیم که بعنوان وزارتخانه این 130 شرکت را اداره کند.
ثابتی: چه کسی؟
 
نقوی: آقای آخوندی. شرکت های مختلفی هم دارد. که اتفاقا در حوزه راه‌سازی هم هستند. خودش شرکت راه سازی دارد و خودش هم وزیر راه است. خودش با خودش قرارداد می بندد.
 
یا مثلا وزیر کشاورزی. در ورامین 300 هزار هکتار زمین دارد. حالا من فقط یک قلم اش را میدانم.
 
بنا بر این دولت اینچنینی واقعا به کار خودش نمیتواند برسد. چه برسد به اینکه به کار ملت و کشور برسد.
 
البته ما دولت هایی هم داشتیم که ساعت 4 صبح هم پیگیر امور می شدند و درحال کار بودند.
 
مثلا یک بار آقای نیکزاد برای من تعریف می کرد که روزی 4 صبح، رییس جمهور با من تماس گرفت و کجایی؟ گفتم کجا باید باشم. خانه ام و رییس جمهور با تعجب پرسید خانه ای؟
 
ثابتی: اگر که این مجلس برعکس بود و اکریت آن را نمایندگان انقلابی تشکیل می‌دادند و مخالف سیاست های دولت هم بودند. آیا استیضاح رییس جمهور را درست می‌دانستید؟
 
نقوی: اینکه مجلس به این جمع بندی رسیده است که دولت عملکردی بد داشته است و در طراز انقلاب اسلامی نبوده است، قابل کتمان نیست. اما این که همین دولت نیمچه کار آمد را هم استیضاح کنیم و رای به عدم کفایت رییس جمهور بدهیم، مورد اختلاف نمایندگان مجلس است.
 
مجری: نظر خودتان چیست؟
 
نقوی حسینی: من این تحلیل را قبول ندارم. من معتقدم که نظام جمهوری اسلامی انقدر استوار و محکم است که با رفتن یک و دو دولت خدشه ای به آن وارد نمی شود و مردم رییس جمهور و دولت بعدی را انتخاب می کنند. مثل سال 60 که همین مسائل بود و ما در اوج جنگ دولت را عوض کردیم. اما این جمع بندی همه مجلس نیست.
 
این یک نکته. و نکته دوم اینکه بالاخره خیلی از نمایندگان داخل مجلس هم از دولت حمایت کرده و آن را کار آمد میدانند.
 
ثابتی: بر اساس آن عدد و ارقامی که شما گفتید، فکر میکنم حد اقل بین 160 تا 170 نفر از نمایندگان مدافع دولت هستند.
نقوی حسینی: بله درست است.
 
مجری: یک نکته دیگر. ما اکنون در این جنگ اقتصادی که علیه کشورمان وجود دارد، بالاخره اتاق فرمان آن در آمریکا است. آنها به طور دقیق خلاء های اقتصادی ما را بررسی کرده و بر اساس آن برای اقتصاد ما نقشه کشیده اند. یک نقشه کامل برای فلج کردن اقتصاد ایران.
 
از طرفی هم ما می‌بینیم که برخی نمایندگان  سابق و فعلی میگویند که اصلا متن برجام را هم نخوانده ایم و یا نصفه خوانده ایم، یا بعضی از قسمت هایش را خوانده ایم. حتی در بحث اف ای تی اف و این لوایح 4 گانه نیز با مشاهده دفاعیات برخی از نمایندگان کاملاا مشخص بود که طرف اصلا این لوایح را نخوانده است. به نظر شما علت این موضوع چیست؟ نمایندگان وقت نمی کنند که این چیز ها را بخوانند و یا اصلا برایشان مهم نیست؟ ریشه اصلی این حجم از بی تفاوتی و بی توجهی به قرارداد ها و لوایحی که سرنوشت کشور را برای سالهای سال تعیین میکند در چه چیزی می‌بینید؟
 
به نظر من عدم انطباق جایگاه نمایندگی با انتظاراتی که از نماینده وجود دارد باعث این مصیبت ها می شود. شما اگر از نمایندگان هم بپرسید به این موضوع اعتراف میکنند که ما در اغلب طرح ها و لوایح حواسمان نیست که چه چیزی گفته می شود و حواسمان نیست که چه لایحه ای درحال بررسی است. این یک واقعیتی است.
 
مجری: شما موافق شفافیت آراء نمایندگان هستید؟
 
نقوی حسینی: بله موافقم. باید مشخص شود که فلان نماینده در یک موضوع مهمی که سرنوشت کشور به آن بستگی دارد، چه رایی داشته است؟ نماینده باید ناظر به امور باشد. نه اینکه به دنبال فلان آدم بدود تا با او عکس سلفی بگیرد.
 
من اگر نقشی در تعیین صلاحیت نمایندگان داشته باشم، نماینده ای را که وعده های بیخود و دور از واقعیت را به مردم بدهند را رد صلاحیت میکنم.
 
درباره نحوه رای دادن هم بگویم. ببینید مکانیزم رای دادن ما حزبی نیست. با ارائه برنامه نیست. در مکانیزم ما هرکسی که خوب حرف بزن رای می‌آورد. کاندیدا ها هم برای اینکه رای بیاورند میگویند من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم. همه هم برایش به به میگویند. درحالی که باید عکس این باشد. آرا باید به نحوی مدیریت شود که احزاب بتوانند برنامه ارائه دهند و کاندید های خود را هم معرفی کنند.
 
بنا بر این باید فرهنگ سیاسی را باید اصلاح کنیم. نامزدها باید در چارچوب حرف بزنند. مکانیزم انتخاباتی نیز نیازمند اصلاح است.
من میخواستم این را بگویم که نماینده حجم کارهای فکری و ذهنی اش خیلی زیاد است. الان من طرحی با 40 امضا تهیه کردم که ورود موبایل به صحن علنی و کمیسیون ها ممنوع باشد. وقتی با نمایندگان صحبت میکنیم میگویند که اینطور نمیشود. اگر ما به تماسهایمان جواب ندیم، به ما رای نمیدهند. ما هم میگوییم وقتی شما اعلام کنید که فلان ساعت در جلسه علنی هستید و نباید موبایل جواب بدید، طرف مقابل هم درک میکند که نباید در ان ساعت زنگ بزند.
 
شما از آن بالا یک نگاهی به صحن مجلس بکنید، می‌بینید که همه درحال کار کردن با گوشی های موبایلشان هستند. هرکسی به یک شکل و در نتیجه وقت نمیکنند که کنوانسیون را بخوانند و بدون اطلاع از هر چیزی به آن رای می‌دهند.
 
مجری: بعضی مواقع خبر هایی از مجلس منتشر میشود که نماینده ها قصد استیضاح یک وزیری را داشتند، اما نصف نماینده ها پا پس کشیده و از تصمیم خود منصرف می شوند. آیا وعده های خاصی به نمایندگان داده می شود؟
 
نقوی: بله. این لابی ها مصیبت مجلس است. ما در مجلس نهم، در دولت اول آقای روحانی،  استیضاح یک وزیری را تهیه کرده بودیم. 30 نفر آمدند و گفتند ما می خواهیم حرف بزنیم. بیش از 6 نفر که نمی توانند حرف بزنند. بالاخره ما از بین این افراد، چند نفر را انتخاب کردیم. بعد یکی از نمایندگانی که قرار بود حرف بزن، شب استیضاح آمد و گفت من حرفی نمیزنم. فردای آن روز از کنار من میگذشت و متوجه من نبود. به رییس آن دستگاهش در شهرستان توضیح میداد که 8 بخاری گرفته و از امضایم صرف نظر کردم.
 
بالاخره وقتی استیضاح یک وزیر مطرح می شود، لابی های دولت هم آغاز می شود.
 
ثابتی: درباره آقای آخوندی این بحث خیلی مطرح است
 
نقوی: بله تایید میکنم. آقای آخوندی بالاخره در لابی گری واقعا آدم قهاری است. دلیلش هم این است که خب وزارت خانه ای هم که مسئولش است، بزرگ است و خیلی از امور شهرستانها به وزارتخانه ایشان باز می گردد.
 
مجری: میتوانید مصداقی بگویید؟ مثلا چه قول هایی به نماینده ها داده است؟
 
نقوی: واقعا مصداق شخصی ندارم. اما اینکه لابی گری شدیدی است و بیشتر پروژه های شهرستانی بهانه کار است.
 
سوال از رییس جمهور که دیگر اوج کار یک نماینده است، ما برای سوال از رییس جمهور نزد 108 نفر رفتیم و به تک تک آنها گفتیم که اگر در آینده به هر قیمتی خواستید پس بگیرید، امضا نکنید. این 108 نفر امضا کردند، اما یک تعداد شان باز امضای خود را پس گرفتند.
یعنی فردی که به او گفته ایماگر امضا کنید نباید به هیچ قیمتی پس بگیرید و او هم قبول کرده است، باز امضای خود را پس می گیرد.
 
بالاخره لابی گری میکنند، دعوت میکنند، شام میدهند. زمان سوال از رییس جمهور شاهد بودید دیگر. آقای نوبخت دعوت کرد از نماینده ها به صرف شام. و خیلی عجیب است که وقتی جلسه اعلام شد، من این موضوع را افشا کردم که آقای نوبخت جلسه ای ترتیب داده است برای هماهنگی با نماینده ها، دفتر آقای نوبخت دو ساعت بعد این گفته من را تکذیب کرده و از من بعنوان بد اخلاق سیاسی نام بردند و همان شب آن شام مورد نظر داده شد. یعنی حتی نگفتند که جلسه شام را به تاخیر بیندازند.
 
ثابتی: درباره ممنوع الخروج بودن رییس کمیسیون امنیت ملی یک خبری منتشر شد. آیا صحت داشته است یا خیر؟
 
نقوی: نه. اقای بروجردی هیچ موقع نه بازداشت و نه ممنوع الخروج نشد. مباحثی که درباره ایشان بود این است که آقای بروجردی تنها ایرادشان این بود که برای مکاتباتشان در حمایت از منصور آریا و...، از سربرگ کمیسیون استفاده کردند.
 
درحالی که باید از سربرگ نماینده بروجرد استفاده میکرد.
 
ثابتی: درباره حادثه اخیر اهواز هم یک سوالی مطرح است ...مطرح است. درباره حادثه اهواز مصاحبه کرده و گفتید که تقریبا هیچ تشریفات امنیتی نبود. آیا بر اساس اشتباهات این اتفاق رخ داده بود و یا اینکه خدای نکرده نفوذ امنیتی بوده است؟
 
نقوی: من اول به این نکته اشاره کنم که ممن خودم اولین کسی بودم که گفتم ضعف امنیتی وجود داشت. با محاسبه و حساب شده گفتم. چرا ما باید اجازه بدهیم که رسانه های دشمن مثل بی بی سی و ... بیاییند و ضعف های ما را نشان دهند و سوءاستفاده رسانه ای کنند. چرا ما نباید اشکال خودمان را اول از همه بگوییم. و اتفاقا آن اظهارات من دهن رسانه های بیگانه را بست. چون الان دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است و رسانه های معاند نمی توانند داستان درست کنند. بنا بر این من هدفمند این را گفتم تا فرصت سوءاستفاده را بگیریم. 
 
هر سال در آنجا رژه برگزار می شده است و اداره و امنیت رژه به طور متناوب به عهده سپاه و ارتش بوده است که امسال به عهده ارتش بود. 
 
اولا 4 روز قبل از رژه فرمانده ارتش منطقه عوض می شود. خب این جای سوال است. شما در آینده ای نزدیک یک رژه ملی دارید که قرار است نیروهای مسلح در آن رژه بروند. که نشاندهنده توانمندی و اقتدار و آمادگی جمهوری اسلامی است. شما برای چه 4 روز قبل فرمانده نیرو ها را عوض میکنید؟. بگذارید بعد از رژه عوض کنید. 
 
نکته دوم اینکه همسایه های منطقه رژه میگفتند که در سالهای قبل، یک هفته قبل از رژه عوامل به در خانه ها مراجعه کرده و مردم را در جریان روز برگزاری رژه میگذاشتند و از زحماتی که برای مسکونین ایجاد می شد عذرخواهی می کردند. 
 
سوم اینکه در این کوچه و خیابان ماموران امنیتی آمد و رفت میکنند. 
 
چهارم اینکه روز رژه در تمام ساختمان ها و مناطق اطراف،حلقه های امنیتی مستقر میشدند. و این طبیعی هم است. 
 
اما در رژه امسال اصلا با همسایگان صحبتی نمی شود. به طوری که صبح ساعت 7 یکی از همین 4 نفر می آید و راحت و در منطقه قدم می زندو و برانداز امنیتی می کند. که مثلا میخواهد عملیات کند از کجا و چطور عملیات کند. خب هیچ کس از این آدم نمی پرسد که تو که هستی. بعد وقتی رژه شروع می شود و اینها عملیات می کند، در فیلم ها است که اصلا هیچ نیروی امنیتی در آنجا نیست. یعنی آدمهای مسلح از آنطرف پارک به طول 50 متر مردم را به رگبار میبندند و یک نفر به اینها نمی گوید که شما چه کسی هستید. مستقیم به جمعیت می رسند و شروع به زدن میکنند. آنهم به مدت 10 12 دقیقه. حتی تیر خلاص میزنند و دور هم جمع می شوند و مشورت میکنند. نفری که کنار دوربین نشسته است، بعنوان تک تیرانداز ایستاده است که در صورت لزوم بزند. وقتی به او میگویند بزن، میگوید که اجازه تیراندازی ندارم. خب این مشخص است که ضعف امنیتی است.
 
ثابتی: ضعف است یا نفوذ؟
 
نقوی حسینی: به اعتقاد من هردو مورد بود. اصلا نفوذ و جاسوسی بود. مگر می شود در زمان رژه منطقه ای به آن وسعت بدون حضور نیروهای امنیتی باشد؟اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست. هم نفوذ بود و هم جاسوسی بود. هم ضعف شدید امنیتی بود. انصافا آدم باید پاسخگو باشد. وزیر محترم اطلاعات از این جمله ما ناراحت شدند. ولی خب این واقعیت است. بعد از آن روز اطلاعات گفت که ما خانه تیمی اینها را گرفتیم. بالاخره هر آدم مبتدی امنیتی برایش سوال می شود که اگر اینها خانه تیمی داشتند، شما باید نظارت میکردید. چرا قبل از عملیاتشان دستگیرشان نکردید؟ اگر هم نمی دانستید که خانه تیمی دارند، باز هم این یک ضعف امنیتی است. بعد 22 نفر را بازداشت کردید. خب آن 22 نفر که بودند. بالاخره شما میخواهید یک رژه ای را برگزار کنید باید از 6 ماه قبل بر تمام کسانی که به آنها مشکوکید و ارتباطاتی از آنها می دانید، باید برخورد می کردید.
 
مجری: این ضعف امنیتی که میگویید در حادثه اهواز بوده، بنظر شما در حادثه تروریستی مجلس هم بوده است؟
 
نقوی: بله. در مجلس بدتر از حادثه اهواز. تازه آن 3 تروریست مجلس راه را اشتباه رفتند. اگر آن 3 نفر راه را اشتباه نمیرفتند، حادثه بدتر میشد.
 
ثابتی: نفوذ بوده یا ضعف امنیتی؟
 
نقوی حسینی: هنوز به این نرسیده ام که نفوذ بوده است. اما ضعف شدید امنیتی بوده است. بالاخره مجلس است و باید خوب حفاظت کنید.
 
مجری: دو سوال فرعی مانده است، اما کم است و ما قول می دهیم. عرض شود که یک سوالی ممکن است پیش بیاید که نظرتان را بگویید. 
 
در مجلس هشتم که شما بعنوان نماینده وارد مجلس شدید، آن روزها از حامیان آقای لاریجانی بودید. یعنی جزو افرادی بودید که عضو فراکسیون رهروان بودند. آن موقع شناخت شما از آقای لاریجانی خوب نبود یا آقای لاریجانی تغییر کرده است.
 
نقوی حسینی: آن موقع مقابله با انحرافات دولت وقت مطرح بود. اصلا بحث لاریجانی نبود. بحث این بود که ما یک سری انحرافاتی در دولت میدیدیم که خب باید برخورد می شد. من نطقهایی در مجلس علیه احمدی نژاد دارم که خیلی هم مشهور شد. آن نطقی که آقای حسینیان قلبش گرفت و آب آوردند. اصلا بحث من در آنجا حمایت از لاریجانی نبود. بحث من مقابله با آن انحرافی بود که گفتم. که میدانستیم این بالاخره کار دست کشور می دهد. ما از آنجا اشتراک پیدا کردیم با فراکسیون رهروان آقای لاریجانی. و الا از آنها حمایت نمیکردیم. 
 
من رفته بودم قزوین در حمایت از احمدی نژاد سخنرانی گفتم. به مردم گفتم شما به همین ولایت مداری آقای احمدی نژاد رای بدهید. اینکه مطیع امر رهبر است. پس از آن ماجرای خانه نشینی هم دوباره رفتم قزوین و به من میگفتند که تو میگفتی این فرزند رهبر است. خب من چه جوابی داشتم؟همه ارزشهای انقلاب را آوردیم به پای ایشان و ایشان اینطور جواب انقلاب را داد؟. این بود که ما با آنها در این موضع همگروه شدیم.
 
ثابتی: یک سوالی هم من جا انداختم. حامیان دولت و بعضی از خود دولتی ها، مثل آقای واعظی و آخوندی و چند نفر دیگر می گفتند که اصلا اف ای تی اف کار دولت قبل است و جلیلی این را در سال90 تصویب کرده بود که یک پاسخ هایی هم داده شد که آنچیزی که در زمان جلیلی تصویب شد یک کنوانسیون داخلی بوده و ربطی به اف ای تی اف ندارد. 
شما بعنوان یک نماینده مجلس که هم آن موقع، و هم اکنون در مجلس بودید، تضویح بدید که آیا حرف آقایان آخوندی و واعظی درست بوده و مذاکراتی داشتیم، یا این تفاوت دارد؟
 
نقوی حسینی: ببینید ما درباره اینها قبلا گفته ایم. هم مذاکره داشتیم و هم درباره هسته ای مذاکره داشته ایم. در اف ای تی اف هم همینطور. ما قبلا مذاکره داشته ایم. 
 
ثابتی: بعنوان سوال آخر که سبک اش هم با بقیه فرق میکند، من یک سری اسامی و مکان و... را برای شما میگویم که شما اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بگویید.
 
آقای حسن روحانی: بالاخره آقای روحانی....نمیدانم چه بگویم.
آقای علی لاریجانی: چی بگم. چیزی به ذهنم نمی رسد
آقای محمد جواد ظریف: ظریف است دیگر. مثل فامیلی اش
آقای حجازی که اسمشان هم در برجام و هم در اف ای تی اف مطرح بود: شناختی ندارم
آقای عارف: رییس فراکسیون امید مجلس
آقای کاظم جلالی: رییس فراکسیون مستقلان مجلس
شهید احسان میر سیار: میر سیار آدمی خیلی مومن و ولایتمدار و متواضع بود.
علی اکبر صالحی: فیزیکدان هستند. اولین بار ایشان ما را به کربلا بردند
راکتور اراک: قبلا که سمبل افتخار بود و الان هم چیزی برای گفتن نداریم.
ولایتی: بالاخره 16 سال وزیر خارجه بوده و دیپلمات خوبی است
سعید جلیلی: سمبل مقاومت در دیپلماسی
مرحوم هاشمی: یک سیاستمدار بود
آینده ایران: حتما درخشان
ثابتی: شعار یا وقعیت است؟
نقوی حسینی: واقعیت است. ایران کشور بزرگی خواهد شد.

نظر شما