شناسهٔ خبر: 28826225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

قوانین موجود در مدیریت شهری بازدارندگی لازم را ندارند

به گزارش ایرنا، محمد سالاری روز چهارشنبه در نشست کمیته تدوین و تنقیح و انتشارات قوانین و مقررات شهرداری های کلانشهرهای کشور افزود: بخشی از ناکارآمدی سیستم های

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، محمد سالاری روز چهارشنبه در نشست کمیته تدوین و تنقیح و انتشارات قوانین و مقررات شهرداری های کلانشهرهای کشور افزود: بخشی از ناکارآمدی سیستم های کنونی کشور به تعدد و تکثر و گاه تضاد موجود در میان این قوانین مربوط می شود.
وی یادآورشد: یکی از اولویت های جدی معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران باید عملیاتی سازی جریان اصلاح، تنقیح و بازبینی قوانین باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: گاه قوانین مربوط به شهرداری و پارلمان شهری در تضاد و تعارض با هم هستند و اختیارات متضادی را در دست هر دو نهاد قرار می دهند.
وی تاکید کرد: به علت وجود چنین قوانینی هم برخی دستگاه ها در تلاش برای ناکارآمد نشان دادند پارمان شهری هستند.
سالاری خاطر نشان کرد: بر همین اساس هم در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم، دولت بسیاری از اختیارات کنونی شوراهای اسلامی شهرها می گیرد و وضع عوارض از اختیار این نهاد مردمی ساقط می شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران به لحاظ درآمد زایی وضع خوبی ندارد و بدهکار است، طرح تفصیلی این شهر هم در حوزه درآمد زایی تا حد چشمگیری اشباع شده است.
وی ادامه داد: املاک و زمین های شهر تهران در فرایند اجرای پروژه ها فروخته شده اند و اگر باقی می ماندند، مدیریت شهر می توانست از طریق اجاره این زمین ها درآمدزایی داشته باشد.
سالاری تصریح کرد: 40 درصد اقتصاد شهر، در تهران گردش دارد و اگر بنا باشد عوارض بنگاه های اقتصادی تهران به شکل مالیات از اختیار مدیریت شهری خارج شود، چنین اقتصادی چه دستاوردی به جز دردسر دارد؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تخلفات ساختمانی گفت: زمانی که تخلفی در ساخت و سازها رخ دهد باید قلع و قمع شود اما چون این اقدام تبعات اجتماعی به دنبال دارد، کمیسیون ماده 100 به تعیین جریمه اکتفا می کند که به نظر می رسد باید میزان آن برای افزایش هزینه تخلف افزایش یابد.
وی با بیان اینکه مهمترین علت وقوع تخلفات در ساخت و ساز نبود لزوم اجرای کار به دست متخصصان است، افزود: گردش مالی صنعت ساختمان کشور در سال 95 به 800 هزار میلیارد ریال می رسید، در حالی که کل بودجه عمرانی کشور 650 میلیارد ریال بود، رقمی که فقط 10 درصد آن محقق می شود.
سالاری با تاکید بر لزوم حضور متخصصان و کارشناسان در این صنعت، یادآورشد: در صورتی که یک متخصص، ساختمانی را بنا کند به حتم به علت برخورداری از دغدغه و تعصب، می داند که یک بنای مقاوم و پایدار سودآوری بیشتری هم دارد.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود 70 هزار نیروی کار و شورا یاران در محله ها، وقوع این حجم از تخلف در ساخت و ساز جای تعجب دارد.
وی اظهار داشت: 10 هزار و 600 پروانه بهره برداری در تهران صادر شده است در حالی که تعداد پرونده های وارد شده به کمیسیون ماده 100 به 11 هزار و 500 مورد می رسد.
سالاری به تصویب رویکرد شفاف سازی در شورای شهر اشاره و خاطر نشان کرد: شهرداری باید تا 2 ماه آینده زیر ساخت های لازم برای دسترسی همه مردم به اطلاعات پرونده های حقوقی را ایجاد کند، چرا که اعتقاد داریم نظارت همگانی بر کاهش تخلفات موثر است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم برنامه ریزی برای اصلاح نگرش مردم نسبت به تخلفات ساختمانی تاکید کرد و گفت: از ابتدای تاسیس کمیسیون ماده 100 تا کنون 248 هزار و 323 رای صادر شده است که 89 هزار و 694 مورد آن جریمه و 48 هزار و 948 مورد حکم تخریب به شمار می آید.
وی با بیان اینکه فقط یک درصد آرای مربوط به تخریب اجرا شده است، ادامه داد: از همین رو موضوع پیشگیری و افزایش جریمه به عنوان عامل بازدارنده باید تداوم داشته باشد.
سالاری یکی دیگر از مباحث مهم در مدیریت شهری را موضوع ایمنی خواند که در ماموریت های مدیران شهر مغفول مانده است و اضافه کرد: کالبد شهر تهران بدون لحاظ ایمنی ساخته شده است و هم اکنون سه هزار و 268 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار هکتار بافت ناپایدار دارد.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی تهران گفت: تا زمانی که مردم لزوم رعایت نکات ایمنی را باور نکنند، برای اعمال مقرات در این زمینه هزینه ای صرف نمی کنند از همین رو باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام شود.
نمایندگان 18 کلانشهر کشور در این نشست حضور داشتند و به بررسی مقررات مدیریت شهری پرداختند.
تهرام/3001//1348
انتهای پیام

نظر شما