شناسهٔ خبر: 28826003 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افرادی در استقلال، جنایت ورزشی کردند!

مدیرعامل مستعفی باشگاه استقلال خوزستان، گفت: متاسفانه بدهی فصول گذشته می‌تواند تیم و بازیکنان را فرسوده کند، کسانی در باشگاه بوده‌اند که جنایات ورزشی انجام دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

امیرسلطانی مدیرعامل مستعفی باشگاه استقلال در مورد وضعیت استقلال خوزستان و عملکردش در این باشگاه صحبت‌های زیر را انجام داد.

* با توجه به سوابق و تجربیاتی که دارید، مدیریت تیم‌های لیگ برتر در ایران و اروپا چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟

این دو مسئله قابل قیاس نیستند، در اروپا منابع درآمدی مشخص و مستمری معینی وجود دارد که این مساله به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت کمک می‌کند، اما در ایران به جز دو، سه تیم که آن‌ها هم از راه غیرصحیح درآمدزایی می‌کنند، تنها منبع قابل توجه درآمدزایی باشگاه‌ها فروش بازیکن است. به سختی می‌توان مدیری را در ایران پیدا کرد که برای تیم درآمدزایی کرده باشد. البته باید توجه داشت که مقوله درآمدزایی با کمک‌های ارگانی، دولتی و مردمی کاملا متفاوت است. من می‌توانم درباره باشگاهی صحبت کنم که در آن فعالیت کردم، یعنی استقلال خوزستان. شاید این برای اولین بار باشد که یک تیم توانست با فروش بازیکن، چند برابر تمامی هزینه‌های فصل، درآمدزایی کند و من به این مساله افتخار می‌کنم. اگر روی فروش یونس دلفی به باشگاه آیندهوون نظارت نمی‌کردیم، این بازیکن سال گذشته به صورت مجانی به این باشگاه هلندی رفته بود، ولی ایستادیم و خواستار مذاکرات حرفه‌ای و قانونی شدیم که در نهایت توانستیم ترانسفر خوبی داشته باشیم. این مساله ارتباط زیادی به تجربه و همینطور شناخت‌مان از فوتبال اروپا داشت. حالا حتی از انتقال بعدی این بازیکن ۲۰ درصد به باشگاه استقلال خوزستان می‌رسد.

* به نظر می‌رسد درآمدزایی در تیم‌های شهرستانی راحت‌تر است؟

تیم‌های شهرستانی تا وقتی که کورکورانه به دنبال الگوبرداری از تیم‌های پایتخت و یا پرهزینه شهرستانی باشند و بدون پشتوانه مالی هزینه کنند، همیشه با مشکل مواجه خواهند بود و نمی‌توانند تیم را به درستی اداره کنند. به همین جهت باید سعی بر این باشد که از استعداد‌های گمنام و باانگیزه استفاده شود تا هم هزینه تیم حداقل باشد هم موفقیت چشمگیری کسب کنند.

* تاثیر وضعیت اقتصادی تیم‌ها را تا چه حد بر موفقیت آن‌ها موثر می‌دانید؟

اقتصاد سالم و پویا تاثیر بسیار زیادی بر وضعیت تیم‌ها دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد. ما با توجه به شرایط فعلی باید سبک مدیریت باشگاه‌ها را تغییر دهیم، چون مدیریت‌های قبلی معمولا هزینه‌زا بوده‌‍‌است. باید یاد بگیریم بازیکن تولید کنیم. من یک مثال برای شما می‌زنم. باشگاه چلسی چه پشتوانه مالی بزرگی دارد؟ آیا آبراموویچ به این باشگاه آمد که فقط هزینه کند؟ خیر. او حالا هر ساله درآمد هنگفتی از این باشگاه دارد. چلسی هر ساله بازیکنان زیادی به خدمت می‌گیرد که شاید شما خبر نداشته باشید. این بازیکنان را به صورت قرضی به باشگاه‌های مختلف می‌دهد. همین که برند چلسی روی این بازیکنان می‌خورد، قیمت‌شان افزایش پیدا می‌کند. اگر این بازیکنان توانمندی خود را نشان دهند شاید جا برایشان در چلسی باز شود و در آینده تبدیل به یک بازیکن گرانقیمت شوند که اگر باشگاه بخواهد آن‌ها را به فروش برساند، سود بزرگی خواهد کرد. متاسفانه ما در ایران مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم و اصلا با قوانین فوتبال حرفه‌ای آشنا نیستیم.

مدیران ما معمولا اینقدر زمان کم دارند که اصلا به فکر برنامه‌ریزی نیستند و خیلی وقت‌ها درگیر احساسات هواداری می‌شوند و در نهایت تصمیماتی رقم می‌زنند که به ضرر باشگاه تمام می‌شود. البته مدیرانی هم داشتیم که عملکرد خوبی داشته‌اند، ولی من تصور می‌کنم باید در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد. ما گاهی حتی نمی‌دانیم می‌توانیم بازیکن را قرضی به باشگاه دیگری بدهیم. بار‌ها مواردی بوده که باشگاه بازیکنی را نخواسته، اما او را نگه داشته و در نهایت این بازیکن غرامت سنگینی از باشگاه گرفته است. واقعا این مسایل در اروپا پیش پا افتاده و قابل حل است. ما باید بدانیم باشگاه قدرتمند است. باشگاه است که قرارداد را امضا می‌کند، طبیعتا می‌تواند طوری عمل کند که در نهایت به سود برسد. شما به پرونده بازیکنان خارجی در ایران نگاهی بیاندازید. چطور می‌توان پذیرفت بعضی بازیکنان با کیفیت پایین، اینطور باشگاه‌های ما را به میخ کشیده‌اند. بحث در این رابطه زیاد است. در نهایت برای مدیریت یک تیم خوب و باانگیزه ابتدا باید اقتصاد تیم از طرق صحیح و اصولی تقویت شود. متاسفانه اقتصاد بیمار و کاذب تیم‌ها مشکلات فراوانی را به وجود آورده که هر چه به پایان لیگ نزدیک می‌شوند، مشکلات‌شان آشکارتر می‌شود. آینده روشنی برای فوتبال ما وجود ندارد مگر اینکه شکل باشگاه‌داری و تیم‌داری خود را تغییر دهیم.

* مشخصا در مورد تیم استقلال خوزستان تا چه حد به بازیکنان اعتقاد دارید؟

بنده در تیم استقلال خوزستان ۱۵۰ درصد به اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم اعتماد و اعتقاد دارم. مطمئن باشید این تیم با کمی حمایت می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

* شرایط اقتصادی حاکم بر تیم تا چه حد در روحیه بازیکنان و طرفداران تیم موثر بوده و می‌تواند جایگاه تیم را متزلزل کند؟

متاسفانه بدهی فصول گذشته می‌تواند تیم و بازیکنان را فرسوده کند، کسانی در باشگاه بوده‌اند که جنایات ورزشی انجام دادند. پرونده بازیکنان خارجی را بدون اینکه تسویه کنند و با آن‌ها به توافق و تفاهم برسند، باز نگه داشتند و بازیکنان طلبکار هم با شکایت بعد از دو سال گریبان مدیران و بازیکنان حال حاضر را می‌گیرند. باید جلوی اینگونه اقدامات گرفته شود تا بازیکنان و مدیریت فعلی قربانی نشوند. امسال ما بازیکنی را داشتیم با حکم ١٩٢ هزار دلاری که توانستیم با مذاکرات طولانی، بازیکن را راضی به دریافت ١٠ هزار دلار کنیم تا بتوانیم مابقی پول را از محل فروش دلفی به بازیکن برزیلی پرداخت کنیم، اما متاسفانه تا زمانی که من در باشگاه بودم، ۱۰ هزار دلار به او پرداخت نشده بود که امیدوارم با درایت مدیران پرداخت هر چه سریعتر صورت بگیرد تا تیم تاوان ندهد.

* به اعتقاد شما جایگاه واقعی تیم استقلال خوزستان کجا خواهد بود؟

استقلال خوزستان در صورت حمایت و در اختیار گذاشتن امکانات کامل و معقول به داریوش یزدی به راحتی می‌تواند در نیمه بالای جدول باشد. از صمیم قلب برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و همیشه به داشتن چنین تیمی افتخار خواهم کرد.

* با این همه امید به استقلال خوزستان، چه شد از این تیم استعفا دادید؟

زمانی که ما استقلال خوزستان را از بخش دولتی تحویل گرفتیم تیمی کاملا از هم پاشیده و بدون برنامه، با انبوهی از بدهی و مطالبات فصول گذشته بود. دوست ندارم جزییات بیشتری درباره اتفاقاتی که در این باشگاه افتاده، بگویم که اگر بشنوید قطعا تعجب خواهید کرد. من خیلی زود متوجه شدم ابتدا باید جلوی برخی مسائل را در باشگاه بگیرم که یکی از آن‌ها بی‌شک مورد سفر ناگهانی دلفی به هلند بود، در حالی که باشگاه اصلا در جریان قرار نداشت. از سوی دیگر تیم به بازیکنان، مربیان، ادارات دولتی از جمله اداره مالیات، بیمه و... بدهکار بود. در مدت حضورم در باشگاه سعی کردم سر و سامانی به باشگاه بدهم. در ابتدا کارگروهی برای بررسی وضعیت بدهی‌ها تشکیل شد؛ پس از آن فلسفه تیم را از یک تیم پرهزینه به کم‌هزینه‌ترین تیم ادوار لیگ برتر تغییر دادیم و پایه و اساس تیم را بر پرورش بازیکنان مستعد و ترجیحا بومی و فروش آن‌ها به تیم‌های استان‌های دیگر و یا حتی انتقال‌شان به خارج از کشور و کسب درآمد برای باشگاه قرار داده و بر این موضوع متمرکز شدیم.

* به نظر می‌رسد با فروش یونس دلفی و داشتن ٥ بازیکن در تیم امید، زودتر از حد تصور به اهداف‌تان رسیدید؟

بله، خدا را شکر یونس را به قیمت ٥٥٠ هزار یورو به آیندهوون هلند ترانسفر کردیم که اقدامات نهایی در حال انجام است. به کمک کادر فنی و در راس آن‌ها داریوش یزدی بازیکنان مستعدی را پرورش دادیم که هر یک در آینده فوتبال ایران نامی بزرگ خواهند داشت. برای اولین بار در تاریخ این باشگاه، همزمان ٥ بازیکن به تیم امید دادیم که این باعث افتخار مجموعه است. اگر به ترکیب استقلال خوزستان نگاه کنید، به فلسفه کاری ما پی خواهید برد. واقعا می‌توان بازیکن ساخت و کسب درآمد کرد.

* شاید بستن تیمی با ۳ میلیارد و کسب نتیجه مورد خوشایند خیلی از مدیران نباشد.

نظر خاصی در این مورد ندارم، ولی در تمام دنیا هر تیمی باید با توجه به توانایى و پتانسیلی که دارد هزینه کند. گذاشتن بدهی روی دست باشگاه اصلا هنر نیست. من افتخار می‌کنم که در طول مدیریتم، سه میلیارد تومان هزینه کردم و ۵/۱۲ میلیارد تومان درآمدزایی برای تیم داشته‌ام.

* استقلال خوزستان تنها باشگاهی است که بیلان مثبت دارد؟

خدا را شاکرم که توانستم در دوران مدیریتم در استقلال خوزستان اقدامات مثبتی انجام بدهم و تیم را از لحاظ فنی و مالی به یک ثبات برسانم. مطمئنم با حمایت از این تیم، استقلال خوزستان حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

* گفته می‌شود مذاکراتی با برخی باشگاه‌ها در پایتخت داشتید؟

من از مدت‌ها پیش استعفایم را تقدیم هیات رییسه استقلال خوزستان کرده بودم و اینکه گفته می‌شود به خاطر پست بعدی استعفا داده‌ام درست نیست. برنامه آینده‌ام هم خیلی مشخص نیست.

* گفته می‌شود شما یکی از کاندیدا‌های عضویت در هیات مدیره استقلال هستید؟

مذاکراتی صورت گرفته، اما باید دید چه اتفاقی می‌افتد.

 

نظر شما