شناسهٔ خبر: 28825870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

محمد جواد لاریجانی:

گزارشگران قبلی مانند بلندگوی غرب صهیونی عمل کردند/ جمهوری اسلامی بزرگترین دموکراسی غرب آسیا است

دبیر ستاد حقوق بشر، عصر روز دوشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم قضایی تهران حضور یافت و به تبیین حقوق بشر در« اسناد بین المللی و اندیشه های اسلامی» پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر،  دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر، عصر روز دوشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم قضایی تهران حضور یافت و به تبیین حقوق بشر در« اسناد بین المللی و اندیشه های اسلامی» پرداخت.

وی در ابتدا ضمن تبریک سال جدید تحصیلی و قدردانی از محمد جواد شریعت باقری رئیس دانشگاه علوم قضایی، وی را شخصیتی فرهیخته و علمی برشمرد و با اشاره به این آیه قرآنی« وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً »، اظهار داشت: دانشگاه علوم قضایی جایگاه ویژه ای دارد و تأسیس چنین نهادی برای ما ضروری بوده است؛خوشبختانه این نهاد در میان آموزش عالی کشور نقش بسیار خوبی یافته است .

بیشتر بخوانید:

مشاور امور بین الملل ریاست قوه قضائیه در ادامه شکر نعمات الهی را ضروری دانست و گفت: شکر نعمت ذهن ما را ساماندهی می کند.نعمت‌های فراوان خدای متعال نهان و آشکار دارد« وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» یعنی نعمت‎های خوب ظاهرأ پنهان تر هم هستند. اول، نعمت وجود اینکه ما هستیم چون وجود ما ضروری نبوده ،می توانستیم نباشیم.دوم، نعمت انسان بودن ما است، می توانستیم سنگ، درخت ویا چیزهای دیگری باشیم. خداوند ما را انسان دارای نطق و اراده آفرید، چون نطق و اراده پیدا کردیم بنابراین سعادت و شقاوت پیدا کردیم.

وی سمُواین نعمات را نعمت هدایت برشمرد و افزود: هدایت بالاترین نعمت‌ها است. اما این هدایت چیست؟ ما شبانه روز در نمازها «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ»، می خواینم؛ چه چیزی واقعا از خدا می خواهیم؟ مرحوم شهید ثانی دو شرحی که بر کتاب نفلیه شهید اول نوشته درباره هدایت و تفسیر این آیه مطلب مهمی دارد. کتاب شهید اول هم سابقه زیبایی دارد. در روایتی که از امام رضا(ع) نقل شده، این چنین آمده که نماز 4000هزار جنبه یا نکته دارد.شهید اول می گوید از 1000،4000 برای فرائض و 3000 برای نوافل است. یعنی نفلیه 3000 نکته دارد. شهید ثانی در شرح خود بر این کتاب نظری را درباره هدایت بیان کرده که کلید فهم ما از نعمت هدایت الهی می تواند باشد.

لاریجانی افزود: او می گوید این هدایت 4 مرحله جداگانه دارد. اولین لایه هدایت مربوط به اعضاء و جوارح ما است که خوب کار کند و بفهمیم کجا هستیم.چشم و گوشمان عمل کند؛ یعنی اطلاعات خوب جمع کنیم و واقعیت را بفهمیم چرا که امروز فهم واقعیت بسیار مشکل است. فضای مجازی قرار بود دسترسی به حقایق را تسهیل کند، اما برعکس آن شد. ظاهر این فضای مجازی، اطلاعات است ولی در اصل ضد اطلاعات است. خداوند به ما کمک کند که سنسورهای ما خوب کار کند؛ این لایه اول است. یعنی قوه نطق.

وی تصریح کرد: شهید ثانی لایه دوم را دستاوردهای قوه نطق می داند و می گوید ما نشانه ها را باید بفهمیم. خداوند در قرآن کریم می فرماید برای شما در همه جا نشانه هایی گذاشتم در جنگل وکوه و یا هر جای دیگر نشانه هایی است . باید این نشانه ها را دید و فهمید. امروز دنیا گرفتار یک کفر بسیار بد، احمقانه و خرافی و فریب کارانه‌ای به اسم سکولاریزم است . سکولاریزم می گوید ریشه معنای هستی را رها کنید و مشغول لذت بردن شوید. خداوند برای اینکه ما در این دام نیافتیم نشانه هایی گذاشته است؛ سکولاریزم یک نوع کفر قدیمی و خرافه عظیم معاصر است .

دبیر ستاد حقوق بشر،لایه سوم را مساله فهم دین توصیف کرد و افزود: خداوند رُسل و قرآن را برای هدایت ها فرستاد؛ که ما برای فهم دین که بسیار مهم است باید به دنبال آن برویم جستجو ضرورت است زیرا فهم خود در خانه ما را دق الباب نمی کند ما باید به دنبال فهم آن باشیم.

وی ادامه داد: لایه چهارم حالا که ذهن ما مسلح شده و آماده است، هدایت دیگر که جایزه الهی است مانند الهامات و یا مقامات و امثال اینها میسر می شود ؛ انبیاء که وحی مستقیم داشتند. پس لایه های سُمو الهی بهم بافته و پیوسته‌اند. این سُمو نِعم الهی است . لقمان به فرزندش می گوید به خدا شرک نورز که این ظلم بزرگی است. پس بحث ظلم هم بسیار مهم است و در آیات الهی ذکر شده است. الان عدل و عدالت، محور مباحث علوم سیاسی و اجتماعی فلسفه سیاسی است. اجمالأ متفکرین سکولار می خواهند مفهومی از عدالت را تولید کنند که دی انتولوژیک باشد و ربطی به پایه نداشته باشد.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه، یادآور شد: در این میدان دو طرح مهم وجود دارد؛ یکی طرح جان راولز است که مفهوم عملی از انصاف را مطرح می کند و با آن عدالت را می سازد. و دیگری متفکری به اسم دورکین است که مفهوم مُساوات را مبنا قرار می دهد. مرحوم شیخ انصاری رساله ای دارد به اسم عدالت. ابتکار شیخ این است که اول ظلم را مشخص می کند بعد بر اساس آن عدالت را شکل می دهد. وقتی از ظلم شروع می کنیم خیلی چیزها پیدا می شود؛ این خط فارق از تفکر سکولار- لیبرال است.

وی تأکید کرد: اول، ظلم به خود است که چنین چیزی در تفکر سکولار- لیبرال وجود ندارد . دوم، ظلم به دیگری است از همسر آدم تا خانواده ودیگران . سوم، ظلم به ولایت و ظلم به خدا که ظلم عظیم است . در مورد عدالت، نیز باید بگویم کسی نمی تواند عدالت را فقط منحصر به فقرا کند.عادل کسی است که ظلم نمی کند نه به خودش نه به اطرافیانش نه به ولایت و نه به خدا .این مفهوم عدالت به مرحوم شیخ انصاری می رسد. باید شاکر خدا باشیم که به ما توفیق داده زیر مکتب اهل بیت(ع) باشیم.

لاریجانی در بخش حقوق بشری سخنانش گفت: بحث ما درباره حقوق بشر است. عنوان حقوق بشر، عنوان جالب و مهّمی است . اینجا از عنوان حقوق بشر رد می شوم و میدان حقوق بشر را از لحاظ اقدام برای شما روشن می کنم. باید بدانیم معنای جمهوری اسلامی چیست؟ تجربه‌ای است که ملت ما با انقلاب شروع کرد و یک نظام مدنی – سیاسی جامع را بر اساس عقلانیت اسلامی بنا کرد. این یک پروسه است و افت و خیز دارد. توفیقات ما به این شکل است که در جهان اسلام نمونه و هم سنگ نداریم .

وی افزود: در بسیاری از کشورها مسلمین خواسته اند تجربه ای را شروع کنند، مثلأ مردم مصر که از لحاظ فرهنگی نزدیک‌ترین به ما در جهان اسلام هستند انقلاب کردند. انقلاب را به اخوان المسلمین سپردند و بین دو مدل از حکومت ، مدل لیبرال - سکولاری که آقای اردوغان دارد و مدل حزب النور که سلفی ها دارند، گیر کردند. حزب النوری ها چون ِسبقه اسلامی داشتند روی کار آمدند در همان دو هفته اول علمای شیعه را به قتل رساندند، اجسادشان را به ماشین‌ها بستند و در خیابان ها گرداندند، مردم مصر این جنایات را دیدند و نظام سکولار را هم که رد کرده بودند، این را هم رد کردند. در نتیجه قیام مردم مصر به دلیل خلاء تئوریک زمین خورد .

دبیر ستاد حقوق بشر با تأکید بر اینکه مکتب اهل بیت(ع) در چنین شرایطی یک نظام مدنی تأسیس کرد، تصریح کرد: این عرضه ماست که چقدر بتوانیم این نظام را خوب بسازیم توجه کنیم که تصویر واقع بینانه از خود و شرائط داشته باشیم: ظرف 40 سال قدرتمندترین کشور منطقه از لحاظ توان نظامی ، علمی و تکنولوژیک شدیم . تمام بساط برجام به این دلیل بود که قدّ ما در فناوری وعلم هسته ای زیاد بلند شده بود؛ گفتند ساق پایشان را بزنید چون سریع رشد می کنند والا ما جرمی مرتکب نشده بودیم، هنوز هم تنها کشوردر خاورمیانه هستیم که برق خانه هایمان با راکتور اتمی خودمان روشن می شود و خودمان جیک و پوکش را بلدیم .در سایر زمینه ها هم همینطور است.

وی با اشاره به سخنان دونالد ترامپ درباره ایران ، گفت: ترامپ گفت اگر ما حامی عربستان نباشیم ایران 12 دقیقه ای منطقه را می گیرد. اگر 10 دقیقه هم می گفت خیلی دور از واقعیت نبود، باید بگویم این موضوع را خیلی خوب فهمیده است.اگر موضوعات دیگر را نفهمد این را خوب فهمیده است.این قدرت ،نفوذ و پیشرفت ها با همه نواقصی که داریم محصول تلاش تجربه انقلاب اسلامی کشور ما است . بنابراین ما باید مسائل داخلی و خارجی خودمان را بر مکیال اسلامی اندازه گیری کنیم و این امر در صحنه بین المللی حقوق بشر، موضوع بسیار مهمی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ، در ادامه گفت: از لحاظ استراتژیک دو کار مهم باید انجام دهیم. یکی اینکه آنچه که بر مکیال اسلامی حق است، بدون هیچ خجالتی با زبان و ادبیات فرهیخته و با استدلال محکم بیان می کنیم. این یک کار اساسی است .البته با بیانی که ناظر به فهم مخاطب باشد .این مهم است. مثلأ اگر ما در سازمان ملل بگوییم «اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» کسی اصلا حرف ما را نمی فهد، اما ما می توانیم درباره آینده جهان با آنها صحبت کنیم.

وی افزود: آیا آینده آنطور است که فوکویاما آن را پیش بینی می کند یا آنطور که نِهیلیستها آن را برای بشر متصّورشده اند؟ در این قالب باید باشد. اتفاقا در مرکز تعلیمات مسیحی - یهودی ما می توانیم بحث آخر الزمان را مطرح کنیم. آن وقت می فهمند ما چه می گوییم تازه می فهمند حرفی که می زنیم چقدر عقبه دارد. ولی یک حرف ساده بزنیم کسی نمی فهمد پس درست مطلب را رساندن هم کاربسیار مهمی دارد.

لاریجانی در تبیین این صحنه خاطرنشان کرد: در یمن جنایاتی عظیم اتفاق می افتد و ما از آنها حمایت می کنیم که بر اساس دفاع از خود، دفاع از مسلمانان و دفاع ازشیعیان است. در یمن شیعه از قدیمی ترین ریشه ها برخوردار است، امام علی (ع) مدتی والی آنجا بود. یمن جواهر فرهنگی جهان اسلام است. طبیعتأ یهودیان و نوکران سَلفی شان در تلاشند که میراث اسلامی را در کجا که باشد را از بین ببرند. حتی از لحاظ رشد و تکامل نوع انسانی تئوریسین های داروینی معتقدند که اولین جهش کامل انسانی (هوموساپین) در حبشه اتفاق افتاده و سپس به یمن منتقل شده است.منظورم این است که باید بدانیم چه بودیم ، که بودیم و از کجا آمدیم؟

وی گفت: وقتی آنها می گویند که آریایی نسل اصیل انسان است به خاطر همین نسل هوموساپین است که از یمن به قشم و از قشم هم به حواشی خزر و بالاتر از آن آمده است. از آنجا چند شعبه شدند یک شعبه سمت آسیای میانه، یک شعبه سمت اروپا و یک عده سمت هند رفتند. پس یمن گهواره تمدنی و گهواره تکاملی بشر است. آنها می خواهند چنین کشوری را از بین ببرند. ما حتمأ واکنش نشان می دهیم. در بحرین ونیجریه و یا جاهای دیگر نیز به همین شکل است. ازیک طرف در مقابل ما دُول غربی هستند که اسمشان را غرب صهیونی می گزارم چون موتور صهیونی دارد و پرچمش دست آمریکا،انگلیس و فرانسه است، ولی یک موتور محرک هم دارد. آنها می گویند ما بر اساس مصوّبات سازمان ملل با شما صحبت می کنیم و بسیار عجیب و غریب استدلال می کنند که شما کلا باید تحریم شوید چون طرفدار و حامی مظلومان هستید!

لاریجانی قسمت بعدی را چالش با تهاجمات برشمرد و گفت: ما باید با تهاجماتی که به ما می شود چالش کنیم و این چالش باید بر اساسی باشد که خودشان می گویند. باید ما آنها را نقد کنیم. جاوید رحمان که به تازگی گزارشگر ویژه ایران شده عملأ بلندگوی غرب صهیونی است.یک بلندگوکه از طرف آنها برای ما صحبت می کند. او یک حرفی می زند بقیه کف می زنند واین سیکل باطل ادامه دارد. البته ایشان خود را فقیه رحمه الله علیه نیزمی داند ومی گوید من متخصص فقه در لندن هستم. مرحوم والد ما آدم شوخی بود از یکی پرسیدند چی کاره هستی گفت من استاد زبان فارسی در مک گیل هستم گفت همانجا دکترا گرفتم پدر ما گفت اگر کسی در کانادا دکترای فارسی بگیرد مثل این است که در مزلقان اخصّاء اتمی بگیرد!

وی ادامه داد: افرادی که فقه را در انگلیس یاد می گیرند بهتر از این در نمی آیند.پس او بلندگوی علیه ما است، یک گزارش به قول خودش آکادمیک تنظیم کرده و به ما تحویل داده ومهلت 8 روزه برای ما تعیین کردند که جواب بدهیم. آنها خودشان یک سال روی گزارش کار کردند و ما باید 8 روزه پاسخ دهیم. البته ما 8 روز بعد بند بندش را جواب دادیم و اشکال هم گرفتیم. ترجمه فارسی و انگلیسی هم داریم. منتهی باید نقد دقیق بشود ، این نقد دقیق به صورت ضمیمه برای آنها می فرستیم. این نقد 3 ماه کار دارد. خوب است تیمی از اساتید شما و دانشجویان علوم قضایی روی بند بندش کار کنند.همان کاری که ما می کنیم.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: برای نشان دادن جهات این مناقشه 5 زمینه را نام می برم که وقتی می خواهیم مناقشه کنیم کجاها را باید توجه کنیم. زمینه اول استاندارد دوگانه است. باید بر اساس مبنای خود آنها مناقشه کنیم. باید هر کسی کار بد حقوق بشری کرد، دنبالش کنیم .تفاوت هم نباید باشد. جمهوری اسلامی بزرگترین دموکراسی غرب آسیا است. عربستان اصلا بویی از دموکراسی نبرده است. شما چرا درباره آنها یا بحرین و بقیه کشورها هیچ حساسیتی ندارید.آمریکایی ها در یمن جنایت می کنند.

وی افزود: گزارشگر ویژه ما می گوید من هم به استاندارد دوگانه مذعن هستم ولی ما باید بر اساس مصّوبات گزارش تهیه کنیم. تعیین من به عنوان گزارشگر رسمی مسیر قانونی را طی کرده لذا من از این جهت مشروع هستم.ما می گوییم مشروعیت دو رکن اصلی دارد یکی اینکه طی طریق کرده باشد، دیگر اینکه جایی که مشروعیت را برای شما تعیین کرده، صلاحیت داشته باشد . مثل کسی که مالی را می دزدد بعد با این مال دزدی یک معامله قانونی انجام می دهد و یک خانه عالی هم می خرد وتمام شرایط قانونی اش را انجام می دهد.می گوید من کار ندارم این مال دزدی بود من این خانه را خریدم هیچ اشکالی ندارد.در حالی که قاضی ما می گوید خود معامله باطل است.

لاریجانی با اشکال به این اعتبار، تصریح کرد: پس اعتبار او باطل است. اینکه می گوید من در تهیه گزارش معتبرم، اشکال دارد .او یک رکن اعتبار را مدنظر دارد رکن دیگر جایی است که به او اعتباربخشیده پس او الان بی اعتبار است.یعنی اگر یک ادمی استاندارد دوگانه به کار ببرد او دیگر نمی تواند اعتبار بخشی کند.لذا ما یک اشکال مهم می گیریم و می گوییم تعیین او به عنوان گزارشگر ویژه غیرمّوجه است. این یک اشکال بزرگ و قابل دفاع در مناقشه است.

وی در توضیح اشکال دوم، گفت: اشکال دومی که مبنای مناقشات ما است سوء استفاده سیاسی یا پولیتیسایزیشن یا حقه بازی سیاسی است . مثلا گزارشگر اسبق «احمد شهید» مثل هنرپیشه از یک کانال به کانال تلویزیونی دیگر می رفت وعلیه ما موضع گیری می کرد.آدمی بود غرق در شهوات انسانی و دو چیز بیشتر مدنظرش نبود زن وپول.در کشور مالدیو به علت تعّدد زوجات غیرقانونی که مورد پیگرد بود. صحبت های او همواره با بیانیه های لندن یا کاخ سفید بود. این سندسازی و پروفایل سازی علیه ما بود. در حالی که پرونده سازی محکوم است.اسناد سازمان ملل باید واقعیت را کشف کنند نه اینکه پرونده بسازند.

دبیر ستاد حقوق بشرافزود: اودر لندن، پاریس و برلین می گفت هر کسی علیه حکومت ایران حرف دارد یک هفته مهمان ما است . بعد می گفتیم دلیلش چیست؟ می گفت من حرفها و اسناد خطرناکی دارم که نمی توانم رو کنم ولی غیر قابل خدشه است.می گفتیم اسناد را به ما نشان بده می گفت نمی توانم. بدون سند که نمی شود .پس این پرونده سازی علیه ایران است .

وی محور دیگر را در این مناقشات، مساله خودبزرگ بینی دانست و گفت: خود محوری و نژاد پرستی غربی یعنی غربی ها خود را برتر می دانند وبقیه را بربری می دانند و این خود بزرگ بینی در رفتار و قضاوت آنها منعکس است .تبعیض نژادی و دینی هم دارند.مثلا گزارشگر اسبق در بندی می گوید شما از زنا کیفرزدایی کنید، چرا زناکاررا مورد پیگرد قرار می دهید . استدلالش این بود که ازدواج قراردادی بین دو نفر است. شاید یک طرف به این قرار داد نخواست پایبند باشد. این حرف حرف درستی نیست . حتی در قراردادهای حقوقی هم ما مساله خیانت ،جعل و غیره داریم که پیگرد کیفری دارد .

لاریجانی افزود: مساله زنا مبتنی بر ازدواج نیست. در قوانین ما زنا فعلی حرام است وعواقب ومجازات های خاص خود را دارد. ازدواج از باب احصان یک مسائلی را در این امر وارد می کند ولی این مساله ربطی به ازدواج ندارد .بعد می گویند این دوره را بشریت گذرانده، این عین خود محوری است .یعنی شما که مثل حیوان‌ها زندگی می کنید چرا خودتان را محور قرار می دهید؟ لاقل به دیگران احترام بگذارید . اقلش این است که بگویند ما این عمل را قطع نظر از ازدواج بررسی کنیم، بله در قوانین امروزغرب آن را بر اساس ازدواج پیگیری می کنند. اینجاست که مشخص می شود که غرب چقدر از تعهداتش تخلف کرده است.

وی محور چهارم را تحلیل زورمدارانه یا تفکرو ایدئولوژی سکولار- لیبرال دانست و تأکید کرد: غرب تجربه ای دارد. سکولاریزم در غرب جدید نیست. از زمان یونان و سقراط حکیم این تفکربوده و در دوره رنسانس در عالم سیاست وارد شد. در 3 قرن اخیر مبنای تجربه سکولار -لیبرال و تمدن غربی قرار گرفت. این یک تجربه است. چرا ما باید این را به دنیا تحمیل کنیم. یعنی تمام اسناد سازمان ملل بر این اساس نوشته شده و اگر کشوری مثل ایران نخواهد آن را دربست بپذیرد باید تحت انواع فشارها قرار بگیرد؟ در ایران دموکراسی برقرار است، انتخابات برگزار می شود. مسئولین با رأی مردم انتخاب می شوند. مکانیزم دموکراتیک هم داریم تجربه هم کردیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از غرب ، گفت:غربی ها حاضر نیستند در هیچ یکی از این گزارش‌ها و اسناد اذعان کنند که ایران دارای نظام وحکومتی دموکراتیک است، چرا؟! چون ما سکولار نیستیم. چون دموکراسی ما بر اساس عقلانیت اسلامی است و لذا باید تحت فشار قرار بگیریم. پارلمان اروپا سال گذشته با عنوان «استراتژی کار با ایران» می خواستند دفتری در ایران باز کنند به این قصد که نیروهای سکولار را با هم متحد کنند و بتوانند در آینده نظام اسلامی را عوض کنند. کجای اسناد حقوق بشر این اجازه را به شما داده است؟

وی ادامه داد: اسناد سازمان ملل در جهت حرفهای آنها است، منتهی این تحمیل یک کار کاملا ضد حقوق بشری است.یعنی در جهان ملتی حق ندارد بگوید من می خواهم زندگیم را بر اساس اسلام بنا کنم.می گویند نه شما باید بر اساس سکولاریزم زندگی خود را بنا کنید،حالا یک روسری هم سر کنید اشکالی ندارد!اصل را از ما می گیرند و حاشیه را می گویند داشته باشید. تازه آن روسری را هم تحمل ندارند! فقط به قوانین مصوب در فرانسه و هلند و سوئیس درباره حجاب اسلامی توجه کنید!

لاریجانی محور پنجم را در مناقشات، پوشش برای تحرکات تروریستی برشمرد و یادآور شد: مساله مهمی است که امروز حقوق بشر بهترین پوشش را برای تحرکات تروریستی مورد علاقه غرب دارد. در گزارشی که دو هفته پیش منتشر شد جاوید رحمان که خود را مجتهد و فقیه می داند رسمأ از منافقین به عنوان فعالان حقوق بشری حمایت کرد. از پژاک و از کسانی که در اهواز جنایت کردن حمایت کرد. این یعنی هر کار تروریستی اگر علیه مسلمین باشد حمایت وپوشش داده می شود.این مناقشه مهمی است.می گوییم شما طبق چند مصوبه سازمان ملل مسئول هستید که با تروریسم در هر نوعی مبارزه کنید، منافقین قریب به 20 هزار نفر را در ایران شهید کرده اند. شما مسئولید بر علیه اینها کار کنید. باید جایی که نقطه ضعف دارند دست آنها را رو کنیم.

وی افزود: خلاصه اینکه گزارش وی رکوردی است که از مطالب ناحق علیه ما پُر است .رد آن مهم است و دیگری فرصتی است که در هر بخش ما درست آن را بیان کنیم. اینطور نیست که از مطالب آنها ناراحت بشویم.روی هر بند این گزارش کار می کنیم و پاسخ می دهیم. جای خوبی برای پیروان مکتب اهل بیت(ع) است که 10 خط برای آن پاسخ بنویسند. این یک بلندگو است که باید از این فرصت استفاده کنیم . گزارشگر می گوید تقاضای دیدار با مسئولین ایرانی دارد.می گوید با کسانی که در خارج بر علیه ایران هستند به عنوان دیتا صحبت کردم. سوال اول این است که مگر غیر از مسئولین ایران کس دیگری حق ندارد یا حقوق بشر ندارد؟ این همه ادم در ایران هست شما با منافقین صحبت کردی؟ او باید به دلیل صحبت با تروریست ها تحت پیگرد قرار گیرد.این همه گروه های مدنی در ایران هست، که تو عملأ می گویی مردم در ایران کاره ای نیستند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: امروز مسلمانها در ایران تحت فشارند او اگر منصف بود باید حرفهای مردم عادی را هم گوش بدهد، حرف طلبه، بازاری وحزب اللّهی؛ این نامردی است که فقط با منافقین صحبت می کند . ما کشوری دموکراتیک داریم اگر منصف بود حرف مردم ایران را هم گوش می داد. می گوید فرصت نکردم به ایران بروم اما همین که با افراد مختلف صحیت کردم فهمیدم خیلی مسائل مهمی وجود دارد . اولأ مگربه تو وحی نازل شده؟ چیزی حدود 470 اتهام در این چند صفحه گزارش نوشته است .اگر برای هر کدام یک روز هم وقت می گذاشتی 470 روز وقت لازم بود! بعد می گوید من 3 روز می خواهم در ایران باشم.

دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: ما راجع به متدولوژی کار از او ایراد می گیریم، ما به گزارشگرمی گوییم که شما می خواهید درباره حقوق بشر بحث کنید باید بگویید متد شما چیست؟ مصوباتی راجع به چارچوب کار وجود دارد .یکی از مسائل مهم این است که وقتی اخبار به او می رسد قرنطینه کند و ببیند کدام درست است. الان گوگل سرچ کنید مقدار زیادی اتهام درباره ما وجود دارد . و درباره همه کشورها یافت می‌شود باید بگوید هر اتهام را با چه مکیالی بررسی می کند؟ اینکه یک فردی می گوید من در ایران زندان بودم و مرا از پا آویزان کردند و چشمم کم بینا شده، بعد ما تحقیق می کنیم و می بینیم اصلأ ایشان زندان و در ایران نبوده! این یعنی پرونده سازی.

وی با انتقاد از اینکه گزارشگر اصلا یک خط هم برای این موضوعات استدلالی نمی آورد، گفت: مثلأ او از این کار ابا دارد و ما باید او را مجبور کنیم این کار را انجام دهد. یکی از ایراد های گزارشگران به مجازات سب نبی در ذیل آزادی دین و ادیان است، می گوید شما نباید مردم را به خاطر سب نبی به انبیاء مورد پیگیرد قرار بدهید.ما اصولی در آزادی بیان داریم که باید ساختارهای قانونی جامعه و حرمت آن حفظ بشود.چرا فشار می آورید که مقدسات ما به اسم آزادی بیان مورد توهین قرار بگیرد که حتی در قوانین سازمان ملل هم قابل تفسیر نیست. در حالیکه مبانی سکولاریسم و مسائلی از قبیل اعتقاد به اتفاق هولوکاست جزء مقدسات شده و حتّی تردید در آنها جرم بوده و پیگرد دارد!!

لاریجانی در ادامه درباره روند تشکیل اسناد سازمان ملل گفت: اسناد سازمان ملل دوره های مختلفی را گذرانده . نسل اول، تنظیم اسناد مثل اعلامیه حقوق بشر بود، مثلا در ازدواج هر کسی آزاد است هرهمسری را انتخاب کند.مرد زن خود را و یک زن ، مرد خود را انتخاب کند. نسل دوم اسناد مکانیزم های پایش و پیگیری است . نسل سوم که الان در جریان است مفاهیم را بازنگری می کند. اینجا جای خطرناکی است و ما باید در آن به طور فعال حضور داشته باشیم. مثلأ در مفهوم ازدواج گفتند پارتنر یعنی همراه هم می تواند مرد باشد هم زن و شاید هم حیوان .بعد برای آن قوانین گذاشتند. می گوییم ما حاضر نیستیم این را قبول کنیم جعل اصطلاح که آسان است ولی مشروعیت این جعل چیست ؟ تاکنون 3 بار این رأی نیاورده ولی با توجه به فضایی که هست بعید نیست تصویب شود.

وی در ادامه درباره حق حیات، گفت: در بحث زنا نیز حق حیات را مطرح می کنند .حق حیات قبلا مربوط به این بود که انسان بر بدن خود حاکم است و نباید این بدن به هیچ وجهی مورد تعرض قرار بگیرد. لذا معتقد بودند که شلاق زدن نوعی شکنجه است و اعدام هم باید برداشته شود. این خلاف تفکر مدنی غرب است مردم رأی می دهند که حکومت حاکم باشد. یعنی مردم حق را به حکومت تفویض می کنند که تخلف از قوانین را مجازات کند حتّی مجازات اعدام. الان می گویند نه مردم می توانند هر چیزی را تفویض کنند غیر از حق حیات. بعد می گویند که حق حیات شامل لوازم حق حیات هم هست یعنی مقدمه واجب، واجب هم هست .حق دسترسی به غذا ،اکسیژن و حق دسترسی به سکس هم داریم؛ بنابراین اعمال زنا را باید به عنوان حق حیات به رسمیّت بشناسیم ، نه اینکه آنها را مجازات کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان اظهاراتش گفت: این میدان مقابله پیش روی ما است. از روز اول انقلاب تا حالا قطعنامه علیه ما صادر کردند تا به حال 4- 5 گزارشگر ویژه برای ما تعیین کردند. البته هیچ کدام از این اقدامات ما را نمی ترساند منتهی ما باید مهیّاتر از گذشته باشیم. این میدان بسیار پربرکت است چون شما باید مقدار زیادی هم اسلام را بهتر بشناسید هم باید تمرین کنید با دشمن چگونه مقابله کنید؛ میدان بسیار با ارزشی است چون دفاع از مکتب اهل بیت(ع) در آن است .

نظر شما