شناسهٔ خبر: 28825492 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آیا آمریکا، عربستان را تحریم می‌کند؟

منبع: فارس

یک کارشناس ارشد اقتصادی در مؤسسه تله‌ترید می‌گوید: با توجه به اینکه عربستان یکی از بزرگ‌ترین خریداران تجهیزات نظامی آمریکاست بعید است واشنگتن علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، میخائیل گراچف، مشاور مالی در مؤسسه تله‌ترید می‌گوید: احتمالا اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر احتمال اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه عربستان در همین سطح تهدید باقی می‌ماند.

عربستان یکی از بزرگ‌ترین خریداران تجهیزات نظامی آمریکاست و از طرف دیگر یکی از بزرگ‌ترین دارندگان اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا است و همین موارد تحریم‌ این کشور از سوی آمریکا را غیرمحتمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

گاردین: زمان کنار گذاشتن بن‌سلمان است

دونالد ترامپ اخیرا اعلام کرده است در صورتی که مقامات سعودی دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی ساکن آمریکا را صادر کرده باشد، مجازات جدی علیه آنها اعمال خواهد کرد. 

دولت ترکیه اعلام کرده است اسنادی دارد که ثابت می‌کند خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه شکنجه، کشته شده و سپس مُثله شده است.

گراچف می‌گوید عربستان نه‌تنها یک تولیدکننده عمده نفت در جهان است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مشتریان تسلیحات نظامی آمریکا است و از طرف دیگر بخش قابل توجهی از اوراق قرضه دولتی آمریکا را در اختیار دارد. در نهایت یک شریک استراتژیک در خاورمیانه برای آمریکا محسوب می‌شود که در نزدیکی ایران قرار دارد.

میخائیل ماشچنکو، یک کارشناس دیگر که در مؤسسه ایتوروی روسیه فعالیت می‌کند با این اظهارات موافق است. 

وی می‌گوید: ریاض بزرگ‌ترین خریدار تجهیزات نظامی آمریکاست و از طرف دیگر به شدت از سال ۲۰۰۴ در خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا فعال بوده است و برخلاف دیگر دارندگان این اوراق نظیر روسیه، چین و ژاپن که طی دو سال گذشته این دارایی‌های خود را فروخته‌اند همچنان به خرید بدهی اوراق بدهی آمریکا ادامه می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است تحریم آمریکا علیه عربستان می‌تواند به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و حتی رسیدن آن به ۳۰۰ دلار در هر بشکه منجر شود، این اصلاً به مذاق ترامپ خوش نخواهد آمد. آنها همچنین می‌توانند با فروش اوراق بدهی خود از وابستگی به دلار خارج شوند.

هر دوی این کارشناسان می‌گویند که محتمل‌ترین سناریوی پیش رو این است که آمریکا مجازات‌های کوچکی علیه ریاض اعمال کرده که تأثیری بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت.

ایوان کاپوستیانسکی، کارشناس ارشد مؤسسه فارکس اپتیموم می‌گوید: بهترین سناریو این است که آمریکا، عربستان را تهدید کند، قیمت نفت افزایش شدید پیدا کرده که در نتیجه آن اقتصاد جهانی از جمله اقتصاد آمریکا آسیب می‌بیند.

وی می‌گوید: این می‌تواند به بحران نفتی شبیه آنچه در سال ۱۹۷۳ اتفاق افتاد منجر شود. 

کاپوستیانسکی معتقد است: این مسئله می‌تواند در کشورهایی که قیمت بنزین ثابت نیست به عواقب فاجعه‌باری منجر شود.

عربستان آمریکا را تهدید کرده است در صورتی که علیه ریاض تحریم‌هایی را اعمال کند، قیمت نفت را به 200 دلار در هر بشکه خواهد رساند و مواضع خود در قبال ایران را نیز تعدیل خواهد کرد.

البته شرایط برای سعودی‌ها روز به روز بدتر می شود چرا که قرار بود طی روزهای آینده کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض با عنوان "داووس در کویر" در عربستان برگزار شود و قرار بود به نمادی برای اصلاحات ساختاری در عربستان تبدیل شود اما تا کنون مدیران عامل چندین شرکت و بانک بزرگ اروپایی و آمریکایی اعلام کرده‌اند که به دلیل نقش عربستان در ناپدید شدن خاشقچی در این نشست شرکت‌ نخواهند کرد.

بانک‌های سوسیته جنرال و بی ان پی پاریباس فرانسه، استاندارد چارترد، HSBC، صندوق بین المللی پول، بانک جی پی مورگان، خودروسازی فورد، گوگل و اوبر از جمله شرکت ها و بانک‌هایی هستند که رؤسای آن‌ها سفر خود را عربستان را لغو کرده‌اند.

نظر شما