شناسهٔ خبر: 28825302 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات سياسي عراق؛ نامه شديد‌اللحن «مقتدي صدر» به «ترامپ»/ کمک مالي مشکوک آمريکا به اقليت هاي ديني عراق

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- آخرين تحولات سياسي عراق از ارسال نامه شديد‌اللحن «مقتدي صدر» به «ترامپ» و ادامه مخالفت ها با حضور ارتش آمريکا در عراق حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رهبر جريان صدر عراق خطاب به رئيس‌جمهور آمريکا او را فرعوني طغيانگر و گمراه خواند و خواست تا سياستش را اصلاح کند.
«مقتدي صدر» رهبر جريان صدر و رئيس ائتلاف «سائرون» عراق در نامه‌اي شديد‌اللحن خطاب به «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا از او خواست به جاي درخواست‌هاي مکرر براي انجام تحقيقات درباره جنايت انجام شده در حق «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد عربستان بهتر است به جنايات جاري در کشورهاي يمن، بحرين، سوريه، ميانمار، ليبي و آفريقا نيز بنگرد.
وي طي پستي در توئيتر خطاب به ترامپ نوشت: بهتر است به‌جاي آنکه جهان را  را با فريادهاي بيهوده ات براي «خاشقجي» که تنها مشخصه آن، تابعيت آمريکايي است، پر کني و به جاي آنکه خواستار تحقيق درباره جنايت صورت گرفته عليه او شوي، بهتر است چشمانت را معاينه کني، شايد جناياتي که در يمن، بحرين، سوريه، ميانمار، ليبي، آفريقا و ..در جريان است را ببيني. اين کشورها پر از قبور شده‌اند و جنگها و بيماري‌هاي مسري آنها را نابود کرده است.
صدر در ادامه به ترامپ توصيه مي‌کند که گوشهايش را نيز نزد پزشکانش معاينه کند زيرا دچار ناشنوايي شده است. شايد از اين راه صداي فريادهاي مادران و کودکان و شيون آنها و ناله‌هاي زخمي‌ها و نيز صداي توپخانه‌هايي که منازل اين افراد را تخريب مي‌کند و نيز هواپيماهايي که بازارها را بمباران مي‌کند را نيز بشنود.
رهبر جريان صدر همچنين نوشت: اگر خود را «رهبري جهاني» مي داني، بايد که از اين [کشورها نيز که نام بردم] حمايت کني، همچنان که شايسته است از روزنامه نگاراني دفاع کني که از رنج کشورهاي جهان سوم مي نويسند، دفاع کني.همان‌گونه که تو و امثال تو از کشورهاي پيشرفته مدعي آن هستيد.
مقتدي صدر افزود: چه نوع پيشرفتي به شما اين حق را مي دهد که از تمامي اين [روزنامه نگاران] چشم پوشي کنيد و به دفاع از اتباع خود بپردازيد و به دلايل واهي اين کشورها را اشغال و قوانين پست خود را در آن جا اعمال کنيد...
در ادامه اين پست آمده است: هرگز چنين نيست، اي فرعون تو طغيان کرده‌اي.. تو براي کسب ميلياردها دلار پول از کشورهاي خليج [فارس]، با اين کشورها چانه‌زني کردي تا آمريکا همچنان ثروتمند و آفريقا و ديگر کشورها، فقير و محروم بمانند. پس تو از گمراهاني.
در بخش پاياني اين نامه، صدر  از سياست يک بام و دوهواي واشنگتن در حمايت از برخي طرف‌ها و مقابله با طرف‌هاي ديگر، و نيز حمايت از اسرائيل بدون توجه به ساير تحولات جاري در جهان انتقاد کردو اين سياست را ظلمي بزرگ در حق بشريت دانست و گفت که روزي وعده مظلومان محقق خواهد شد.
رهبر جريان صدر همچنين تاکيد کرد: کشورت را اصلاح کن و ما را رها کن تا خودمان کشورهايمان و ملت هايمان را اصلاح کنيم. بر ما ديکته‌هاي خود را که ما آنها را نمي‌خواهيم، ديکته نکن. ما دين خود را داريم و شما نيز دين خود.

ادامه مخالفت ها با حضور ارتش آمريکا در عراق
نايب رئيس اول مجلس عراق گفت حضور نظامي آمريکا در عراق غيرقانوني است و بايد محدود شود.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاتجاه، حسن الکعبي نايب رئيس اول مجلس عراق گفت حضور نظامي آمريکا در عراق، غيرقانوني است. وي افزود مجلس نمايندگان، درباره حضور آمريکا در خاک عراق تصميم نهايي را خواهد گرفت.
الکعبي گفت حضور نظامي آمريکا نبايد به صورت حضور شمار زيادي از نيروها باشد بلکه بايد به آموزش و برخي مسائل لجستيکي محدود شود.

کمک مالي مشکوک آمريکا به اقليت هاي ديني عراق
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از اختصاص 300 ميليون دلار براي کمک به اقليت هاي مذهبي در مناطق جغرافيايي مختلف عراق به ويژه دشت نينوا خبر داد.
هدر نوئرت با انتشار بيانيه اي مطبوعاتي با اعلام اين خبر افزود: جان ساليوان معاون وزير خارجه آمريکا که به عراق سفر کرده است، در يک ناهار کاري با رهبران مذهبي عراق ديدار و گفت وگو کرد.
به گفته وي، ساليوان در اين نشست خاطرنشان کرده است آمريکا براي کمک به گروه هاي مذهبي مورد آزار و شکنجه همچون جوامع مسيحي و ايزدي در عراق که مورد جنايت نسل کشي داعش واقع شدند، متعهد است.
ساليوان تاکيد کرده است: از نظر آمريکا اطمينان مردم از هر عقيده اي براي داشتن امنيت در آينده عراق، اساس و ريشه ثبات و صلح در منطقه است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در ادامه نقل قول از معاون وزير خارجه افزود: آمريکا از سال مالي 2017 در زمينه کمک هاي توسعه و امنيت در عراق تقريبا يک ميليارد دلار تامين کرده است که حدود 300 ميليون دلار در مناطق جغرافيايي با تمرکز جوامع موثر مذهبي همچون دشت نينوا در اولويت قرار دارد.
ساليوان ادامه داد: مقدار قابل توجهي از اين بودجه همچنين به جمعيت آواره شده و ديگر افراد تحت تعارض در شمال عراق، منطقه اي که اکثريت اقليت هاي قومي و مذهبي آواره کشور را ميزباني مي کند، اختصاص داده شده است.
معاون وزير امور خارجه، تعهد دولت آمريکا براي ادامه حمايت از جوامع اقليت هاي مذهبي و قومي در عراق را مورد تاکيد قرار داد.

دولت جديد عراق شنبه معرفي مي‌شود
منابع سياسي در عراق مي‌گويند احتمالا امروز ليست نهايي نامزدان پيشنهادي به نخست‌وزير مأمور تشکيل دولت تحويل داده مي‌شود تا او شنبه آينده کابينه را معرفي کند.
يک منبع سياسي در عراق هم‌زمان با انتشار شايعه‌اي درباره اينکه دولت جديد شنبه معرفي مي‌شود، مي‌گويد، «عادل عبدالمهدي» مأمور تشکيل کابينه جديد عراق، از احزاب سياسي خواسته کارشکني نکنند و در عوض کار او را تسهيل کنند.
چهارمين انتخابات پارلماني عراق بعد از سقوط رژيم بعث، بيست و دوم ارديبهشت (12 مي) در سراسر عراق برگزار شد و پس از کش‌وقوس‌هاي فراوان سرانجام پنج ماه بعد در دهم مهر، «برهم صالح» رئيس جمهور و «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير مکلف به تشکيل کابينه شد.
با آنکه بيش از پنج ماه از انتخابات عراق گذشته است اما دولت هنوز تشکيل نشده و عبدالمهدي از زمان تکليف، يک ماه فرصت دارد تا کابينه پيشنهادي را به رئيس جمهور معرفي کند.
اين منبع آگاه از مذاکرات سياسي اين روزها براي تشکيل دولت جديد عراق، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: برخي احزاب سياسي اسامي نامزدان خود را به نخست‌وزير مکلف به تشکيل کابينه، ارائه کرده‌اند. هنوز رايزني درباره وزارتخانه‌ها و پُست‌ها ادامه دارد.
اين منبع عراقي که خواست نام و هويتش فاش نشود، گفت که امروز چهارشنبه، ليست نامزدان پيشنهادي احزاب به نخست‌وزير مکلف، تکميل و نهايي مي‌شود و نخست‌وزير احتمالا شنبه آينده کابينه خود را معرفي خواهد کرد .
به گفته اين منبع سياسي احتمالا برخي مناصب خالي خواهد ماند و اگر تا قبل از جلسه روز دوشنبه پارلمان پر نشود،‌ احتمال دارد که جلسه پارلمان تا آخرين مهلت قانوني معرفي کابينه يعني تا پايان ماه جاري ميلادي به تعويق بيفتد.
پيشتر، عبدالمهدي به گروه‌هاي سياسي گفته بود که قصد دارد تعداد وزرا را کاهش دهد؛ به طوريکه تعداد وزرا از 22 به 15 تن کاهش يابد. بنا بر اين گزارش او خواسته است تا وزارت برق و نفت تحت نام «وزارت انرژي» ادغام شوند و بيشتر گروه‌هاي سياسي با اين طرح موافقت کرده‌اند.
طبق گفته‌ رسانه‌ها، عبدالمهدي فردي تکنوکرات است و تلاش مي‌کند با پشت سر گذاشتن سنت‌هاي سياسي در عراق، کابينه‌اي مستقل از احزاب تشکيل دهد؛ هر چند خود برآمده از توافق احزاب است و پارلمان را نيز پيش روي خود دارد و بايد براي وزرا از آن‌ها رأي اعتماد بگيرد.

نظر شما