شناسهٔ خبر: 28824355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

تلاش برای خروج بی دردسر مقصر رانت ۱۸ میلیارد دلاری از دولت/ عرب سرخی:حمله نتانیاهو به اصلاح طلبان نشانه حقانیت این جریان است!

ظاهرا یک جریان سیاسی خاص با بی مسئولیتی نسبت به وضع موجود، در تلاش است تا هر چه زودتر حساب خود را از دولت جدا کرده و برای انتخابات ۱۴۰۰ مهیا شود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تلاش برای خروج بی دردسر مقصر رانت ۱۸ میلیارد دلاری از دولت

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «آن‌ها که نمی‌خواهند در"صف اول" باشی؛ روایت آرمان از ماه‌ها بی اعتنایی به تجربه و ایثار جهانگیری» نوشت:

«غیبت معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه برخی اساتید اقتصاد با رئیس‌جمهور موضوعی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. البته این "نبودن" جدید نیست بلکه از آغاز دولت دوازدهم بود که نغمه مخالف‌خوانی با اسحاق جهانگیری سر داده شد؛ همان اسحاقی که ایثار با رفتار وگفتارش عجین شد و با کنار رفتن از انتخابات زمینه را برای تداوم حضور حسن روحانی در پاستور مهیا کرد؛ همان اسحاقی که ناشکیبایی‌های زیادی دید و بارها برای عدم اصابت تیرهای بدخواهان به رئیس‌جمهور و مردان پاستور، خود را سپر بلا کرد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«با توجه به شایعات و اخبار ضد و نقیض درباره محدود شدن نقش و اختیارات جهانگیری در دولت دوازدهم، باید دید تحولات آتی دولت تایید کننده این شایعات است یا مانند تکذیب‌های برخی دولتمردان بالاخص دفتر رئیس‌جمهور(که در مواقعی چنین به جای معاون اول تکذیبیه می‌دهد!) این مطلب چندان تطابقی با واقعیت ندارد؟».

آرمان در ادامه نوشت:

«برخی نتوانستند جهانگیری را در قامت معاون اول در ذهن خود تثبیت کنند، چرا که به‌خوبی از قدرت تصمیم‌گیری او در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصاد آگاه بودند، پس از مسیری کوشیدند تا نقش او را تنزل دهند. آنها تاختند و جهانگیری ایثار کرد که نمونه بارز آن موضوع سازماندهی بازار ارز بود که کشور را به سمت ناکجاآباد سوق می‌داد، اما معاون اول سینه سپرد کرد و به این عرصه وارد شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه می نویسد:

«گرچه رئیس‌جمهور با استعفاهای روحانی مخالفت کرده است اما دخالت‌ها و کم‌محلی‌ها سبب شده است تا برخی از دوستان آقای جهانگیری در جبهه اصلاحات از این وضعیت ابزار نگرانی کرده و خواستار کناره‌گیری جهانگیری هستند تا سرمایه و تجربه ۴۰ ساله او که بسیار ارزشمند است حفظ شده و در موقعیت دیگر و در نقش‌های سیاسی که پیش روست، از آن بهره برده شود».

ظاهرا یک جریان سیاسی خاص با بی مسئولیتی نسبت به وضع موجود، در تلاش است تا هر چه زودتر حساب خود را از دولت جدا کرده و برای انتخابات ۱۴۰۰ مهیا شود. این در حالی است که اکثریت مطلق کابینه در اختیار این جریان است.

بر همین اساس پروژه «خروج قهرمانانه جهانگیری از دولت» یا به عبارتی «خروج بی دردسر جهانگیری از دولت» به عنوان شاخص ترین چهره حزب کارگزاران در کابینه توسط این جریان سیاسی خاص کلید خورده است.

تلاش برای خروج بی دردسر جهانگیری از دولت در حالی است که وی مقصر اصلی رانت ۱۸ میلیارد دلاری در دولت است.

فروردین ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند. اما در عمل ۱۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان بر باد رفت و رانتی ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی را در حلقوم مفسدان و رانت‌خواران دانه‌درشت ریخت که هر چند موجب بازداشت معاون ارزی بانک مرکزی شد اما جهانگیری در همین ماجرای «دلار جهانگیری» در حاشیه ماند.

لازم به ذکر است که افکار عمومی هنوز ماجرای حضور جهانگیری در هیئت مدیره کارخانه سیمان با وجود شغل دولتی و اتهامات برادر وی را هنوز فراموش نکرده است.

** عرب سرخی:حمله نتانیاهو به اصلاح طلبان نشانه حقانیت این جریان است!

«فیض‌الله عرب سرخی» از متهمین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«نسخه نجات کشور دست اصلاح طلبان است».

عرب سرخی در ادامه گفت:

«اگر کسی مدعی شود که مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند باید بداند که مردم از آخرین گزینه امید و اصلاح کشور عبور کرده‌اند و این به آن معنی است که امید به اصلاح از بین رفته است».

وی افزود:

«من معتقدم از یک سو جریانات تندرو داخلی و از سوی دیگر جریان برانداز خارج‌نشین به این نتیجه رسیده‌اند؛ تنها جریانی که می‌تواند با مردم ارتباط منطقی برقرار کرده و برنامه‌ برای حل مشکلات ارایه کند، جریان اصلاحات است از این‌رو سعی در تخریب جریان اصلاحات دارند. شبیه حمله نتانیاهو به اصلاح‌طلبان و خاتمی را، مجاهدین خلق و تندروهای داخلی نیز انجام می‌دهند».

این متهم فتنه ۸۸ نعل وارونه زده است. طیفی که حماسه عظیم مردم در سال ۸۸ را با دروغ تقلب به فتنه‌ای عظیم بدل کرده و در جامعه شکاف ایجاد کردند و بی‌گناهان زیادی را به خاک افکندند و طمع دشمن را بر انگیختند و باعث تشدید تحریم‌ها در پی آشوب‌ها شدند، حالا مدعی هستند که نسخه نجات کشور در دست آنان است و نتانیاهو نیز با آنان دشمنی دارد.

گفتنی است نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با افتخار! و آشکارا از فتنه گران در سال ۸۸ به عنوان «بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران» یاد کرد. شیمون پرز رئیس جمهور وقت رژیم صهیونیستی نیز گفته بود:«اصلاح طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می جنگند». اوباما نیز حمایت مالی و سیاسی از آشوبگران را یک هدف استراتژیک برای مقابله با ایران اسلامی معرفی کرد و نخست وزیر وقت انگلیس، با اعلام این که ماهیت جنبش سبز بازگشت به حاکمیت سکولار و غیردینی است، حمایت دولت انگلیس از فتنه ۸۸ و سران و عوامل آن را پنهان نکرد.

علاوه بر این هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار واشنگتن پست که پرسیده بود قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران چه اثر قابل توجهی دارد؟ گفته بود:«این قطعنامه در حمایت از جنبش سبزصادر شده است».

لازم به ذکر است که اصلاح طلبان نسبت به اظهارات نتانیاهو و شیمون پرز کمترین واکنشی نشان نداده و حتی به طور شفاهی و نه فقط به تصریح بلکه به تلویح و کنایه نیز اظهارات آنها را نفی نکردند.

عرب سرخی مدعی شده است که نسخه نجات کشور در دست اصلاح طلبان است. این در حالی است که این طیف در سالهای گذشته، برجام را فتح الفتوح نامیده و مدعی بود که همه مشکلات کشور با این توافق رفع می شود. اما تنها در یک مورد از دلار حدود ۳۳۰۰ تومانی در پیش از برجام تا دلار حدود ۱۹ هزارتومانی در پسابرجام پیش رفتیم.

** سانسور ربوده شدن مرزبانان در روزنامه های اصلاح طلب

روز گذشته روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای از ربوده شدن تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی در میرجاوه خبر داد.
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:«شامگاه دوشنبه ۲۳ مهرماه تعدادی از  بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند».

اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی از روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق،قانون،اعتماد،اطلاعات، بهار، صدای اصلاحات و همدلی در صفحه اول خود هیچ اشاره ای به این موضوع نداشته و آن را سانسور کردند.

** آبروریزی لیست امید در ابقای شهردار بازنشسته

روزنامه قانون در گزارشی نوشت:

«ماجرای اظهارات برخی از نمایندگان و اعضای شورای شهر در رابطه با مصالحه مجلس با شهرداری برای ابقای محمدعلی افشانی،حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد...اقدام نامبارک برخی از اعضای منتسب به فراکسیون امید آبروی جریان اصلاحات را برده است.ولی به نظر می‌رسد تمام جریان با این اقدام موافق نیستند و خودسری مریدان شهردار مخالفان فراوانی نیز دارد».

گفتنی است نمایندگان مجلس طرح منع به کارگیری و استخدام بازنشستگان را تصویب کرده و این طرح در شورای نگهبان نیز تصویب و لازم‌الاجرا شده است.از سوی دیگر مقامات ارشد دولتی نیز صراحتا اعلام کرده اند که این قانون شامل حال شهردار تهران نیز می شود.

در همین رابطه، وزارت کشور دولت دوازدهم نظر خود را طی نامه‌ای به مجلس اعلام و تاکید کرده است که شهردار تهران نیز مشمول این قانون است.

اما با اینحال کمیته ویژه‌ای از سوی اصلاح طلبان برای دورزدن قانون و ادامه کار افشانی در شهرداری تهران تشکیل شده است!

در روزهای گذشته «فاطمه ذوالقدر» نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در این زمینه گفته بود:«در نشست مشترک مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر کمیته‌ای برای ادامه کار سید محمدعلی افشانی شهردار تهران تشکیل شد.اکثریت اعضای این جلسه با توجه به عملکرد مثبت افشانی خواهان ادامه کار وی در شهرداری تهران بودند و تاکید داشتند که افشانی در شهرداری تهران خوب عمل کرده است».

قحط الرجالی و جنگ قدرت اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران و تجربه انحلال شورای شهر اول، این طیف را دچار سردرگمی کرده است. متاسفانه شورای شهر اصلاح طلب تهران در بیش از یکسال اخیر به هیچ عنوان نتوانسته است کارنامه قابل قبولی به افکار عمومی ارائه دهد.

نظر شما