شناسهٔ خبر: 28821550 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

"شرکت هندی" در انتظار معافیت از تحریم نفتی علیه ایران است

خبرگزاری میزان- رئیس پالایشگاه و پتروشیمی منگلور (MRPL) در جنوب هند گفت که انتظار دارد دهلی نو از تحریم های آمریکا در ارتباط با واردات نفت از ایران معافیت دریافت کند و این شرکت بتواند همچنان به خرید نفت از تهران ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان به نقل از روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز، ام ونکتاش گفت: معافیت های آمریکا به زودی، احتمالا در ماه جاری، به هند داده خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه جایگزین کردن نفت ایران کار ساده ای نیست، تاکید کرد که هند امیدوار به دریافت این معافیت ها است زیرا واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است.

ام ونکتاش افزود: در همین حال این شرکت برای جایگزین کردن نفت ایران قصد دارد از عراق نفت خریداری کند.
شرکت پالایشگاه و پتروشیمی منگلور هم اکنون بخشی از بدهی نفتی خود به ایران را با استفاده از ارز روپیه پرداخت کرده است.

وی تصریح کرد: شرکت منگلور دارای یک قرارداد سالیانه با ایران برای خرید 4.5 میلیون تن نفت خام است و تاکنون 60 تا 70 درصد از این ظرفیت را خریداری کرده است. این شرکت دارای گزینه خرید یک میلیون تن نفت اضافه از ایران است. ادامه خرید نفت هند از ایران اهمیت دارد زیرا اگر عربستان سعودی و سایر کشور ها نتوانند تولید خود را افزایش دهند، این امر بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت.

آمریکا قصد دارد در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) تحریم های نفتی علیه ایران را آغاز کند. این اقدام آمریکا با هدف فشار به ایران بر سر قرارداد هسته ای است که با شش قدرت جهان در سال 2015 امضا کرده بود. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا این قرارداد را که برجام نامیده می شود به ضرر آمریکا تشخیص داده و به طور یکجانبه از آن خارج شد. آمریکا به کشورهای دیگری نیز که با ایران مراوادات اقتصادی بخصوص در زمینه خرید نفت دارند اخطار کرد که باید واردات نفت از ایران را به تدریج کاهش داده و تا تاریخ تحریم ها به صفر برسانند والا خود با تحریم های آمریکا مواجه خواهند شد.
یک مقام آمریکایی در اوایل ماه جاری گفت: واشنگتن به طور فعال برای کشورهایی که به صورت قابل توجه واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند معافیت در نظر خواهد گرفت.

پالایشگاه های نفتی هند در ماه جاری (اکتبر- مهر) حدود 10 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده اند و احتمال دارد واردات این شرکت ها از ایران در ماه نوامبر( آبان) کاهش یابد.

هند که پس از چین بزرگ ترین مشتری نفتی ایران است، دارای روابط دیپلماتیک نزدیک با تهران است و در حال ساخت بندر چابهار در جنوب ایران است. انتظار می رود این بندر در سال 2019 عملیاتی شود.

در همین حال هند برای پیشبرد منافع راهبردی خود مجبور است روابط بسیار نزدیک خود با آمریکا را حفظ کند.

انتهای پیام/

نظر شما