شناسهٔ خبر: 28821297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیشنهادات یک کارشناس اقتصادی برای بهبود قیمت‌ کالاها در بازار

نمایندگی خراسان رضوی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: فضای مجازی در کاهش قیمت دلار هم می‌تواند تاثیر بگذارد، زیرا افزایش قیمت دلار بیشتر از آن‌که در فضای واقعی صورت بگیرد در فضای مجازی منتشر می‌شد.

صاحب‌خبر -

نسرین یوسفی عارفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که افزایش قیمت دلار، حبابی است که از ترس‌ و نگرانی‌  ایجاد شده بود، افزود: اگر بخواهیم به روش‌های مختلف محاسبه‌ای، دلار را در ده سال گذشته بررسی کنیم و اگر در 10 سال گذشته ارزش و برابری واحد پول ریال نسبت به ارزهای دیگری همچون یورو و دلار، حفظ نشده به دلیل فرمول‌های اختلاف تورم داخلی و تورم خارجی است.

وی افزود: دولت‌ها سال‌ها به جهت عدم افرایش قیمت ارزهای خارجی تلاش کرده‌اند تا بتوانند آن را مدیریت کنند و این همچون فنری است که آزاد شده و باعث افزایش دوبرابری قیمت‌ها شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته سران قوا اختیاراتی به بانک مرکزی واگذار کردند، مبنی بر تزریق ارز و اعمال سیاست‌هایی برای کنترل بازار، هم‌چنین در شورای امنیت علیه ایران مصوبه‌ای اخذ نشد و تلاش‌های آمریکا برای ایران هراسی و هدف قرار دادن اقتصاد ایران محقق نشد و این اتفاقات باعث شده که شرایط تا حدودی در حالت استراحت قرار گیرد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: فضای مجازی نیز در این زمینه تاثیر بسزایی داشته زیرا افزایش قیمت دلار بیشتر از آن‌که در فضای واقعی صورت بگیرد در فضای مجازی منتشر می‌شد که باعث شکستن حباب دلار شده و پیش‌بینی می‌شود که روند سریع تنزل قیمت دلار ادامه یابد. 

یوسفی‌ تشریح کرد: فاصله بین بازار ثانویه و بازار آزاد در دست دلالان و سوداگران این حوزه است که امیدواریم مردم برای حفظ  قیمت همراهی کنند، زیرا در زمینه هر کالایی بحث عرضه و تقاضا مطرح است و زمانی که تقاضای مردم برای خرید کالایی زیاد شود فروشنده قیمت خود را افزایش خواهد داد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد این است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه در جهت یکسان‌سازی، لیستی از قیمت‌ها تهیه کنند تا فضای روانی موجود در جامعه از بین برود. 

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: البته در اقتصاد آزاد مداخله دولت باید کاهش یابد، اما با توجه به شرایط موجود و جنگ اقتصادی، دولت می‌تواند از تشکیل حباب‌ها جلوگیری کند و با اطلاع رسانی و تصمیم گیری درست، به گونه‌ای نباشد که شبانه مصوبه‌ای صادر شود و عده‌ای رانت بگیرند و در روز بعد کارعده‌ای دیگر مختل شود بلکه دولت باید در خصوص مصوبات خود بررسی بیشتری انجام دهد.

یوسفی خاطرنشان کرد: با وجود اعتقاد به اقتصاد آزاد نیاز است درباره بسیاری از کالاها نظارت دولت وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: به عقیده من، کشور ما بسیار زودتر از تحریم‌ها به استقبال آن رفته‌است، در سال‌های 90 و 91 نیز این تحریم‌ها وجود داشته؛ ما علاوه بر تحریم‌های خارجی دچار خودتحریمی نیز شده‌ایم که با مدیریت داخلی، همکاری اتحادیه اروپا، مردم و تشکلات خصوصی می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما