شناسهٔ خبر: 28818819 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جرعه های مرگ و تابوهای رسانه ای

تهران- ایرنا- با وجود افزایش قربانیان مصرف مشروبات الکلی که اخیرا بار دیگر در برخی از نقاط کشور خبرساز شد، همچنان شاهد نقص در آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی کافی این مساله در جامعه، به دلیل وجود تابوهایی در این زمینه، هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، موضوع مصرف مشروبات الکلی و تبعات ناشی از آن از جمله مسائلی است که همیشه به نوعی در جامعه مطرح بوده و ضرورت بررسی و پیش گیری از آن همواره احساس شده است.
در این زمینه علاوه بر برخوردهای انتظامی و قضایی، اقداماتی درخور دیگری نیز صورت گرفته است که به عنوان مثال می توان به تصویب سند ملی کنترل و کاهش مصرف مشروبات الکلی و اجرای آن، اشاره کرد.
این سند که از سال 92 تا سال 96 اجرا شده است، اخیر توسط شورای اجتماعی کشور مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گرفته تا پس از مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف و نیز پیامدهای آن پس از تصویب، به دستگاه های مورد نظر جهت اجرا ابلاغ شود.
در این سند با اشاره به نقش مهم اطلاع رسانی عمومی در پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی و پیامدهای ناشی از مصرف آن، بر استفاده از تمام ظرفیت های صدا و سیما و فضای مجازی و رسانه ها در آگاه سازی مردم بخصوص نسل جوان تاکید شده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در یکصد و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور که اخیرا با موضوع بررسی اجرای سند ملی کنترل و کاهش مصرف مشروبات الکلی برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش اطلاع رسانی عمومی در پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی و پیامدهای ناشی از مصرف آن، تصریح کرد: باید مردم را از پیامدها و عوارض مصرف مشروبات الکلی به خوبی آگاه کنیم و در این مساله نیز بایستی از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی و رسانه ها در آگاه سازی مردم به خصوص نسل جوان استفاده کرد و شورای اجتماعی کشور نیز برنامه های مشخصی را تدوین کند.
اما جانباختن دهها نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در هفته های اخیر و عدم پوشش رسانه های مناسب به منظور آگاهی بخشی به رغم تاکیدات صورت گرفته در سند یاد شده، بار دیگر سبب شد که ابعاد مختلف این مساله مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
براساس برخی آمارهای منتشر شده، از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از 40 نفر به علت مصرف الکل تقلبی فوت کرده اند و تعداد بستری شدگان براثر مسمومیت بیش از 300 نفر بوده است.
خانم سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال پژوهشگر ایرنا که چرا این مساله در رسانه های گروهی مخصوصا صدا و سیما به اندازه کافی پوشش داده نشده است، پاسخ داد: اگر چه در صدا و سیما زیاد پوشش داده نشد، اما در رسانه های مجازی زیاد انعکاس داده شده است و همه هم به فضای مجازی دسترسی دارند.
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال چرا مسائل این چنینی در جامعه به شکل تابو مانده و به صورت جامع صحبت نمی شود که شاید بتوان از افزایش تبعات آن جلوگیری کرد، گفت: پیشنهاد خوبی است و روی این مساله فکر خواهیم کرد.
جلودار زاده همچنین در پاسخ به این امر که آیا این موضوع در کمیسیون اجتماعی مطرح شده است یا خیر؟ و نیز آیا در این باره در کمیسیون اجتماعی فعالیت و اقدامی انجام شده است یا خیر پاسخ داد: این مساله تاکنون در کمیسیون مطرح نشده است. انشاالله در آینده به تبعات اجتماعی آن توجه خواهیم کرد.
وی در ادامه افزود: بهتر است این مساله را از کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری کنید زیرا این مساله به آنها مربوط می شود.
بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به پیشنهادش برای جلوگیری از وقوع و شیوع این مساله در جامعه گفت اخیرا نامه ای برای رئیس کمیسیون مجلس نوشته است و در آن ذکر کرده است که باید به بحث پیشگیری اهمیت داده شود و در این زمینه آموزش خانواده ها از طریق مدارس و صدا و سیما باید در اولویت قرار گیرد. از طرفی هم مواضع قانونی باید بصورت سفت و سخت انجام شود و بازرسی ها بطور دقیق در این زمینه انجام شود.
وی افزود: باید بطور جد با فروشندگان این مشروبات برخورد کرد و نیز به نسل جوان آموزش های لازم داده شود.
بنیادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که چرا این مساله در جامعه بصورت تابو می ماند و آمار دقیقی از آن منتشر نمی شود و در این زمینه اطلاع رسانی به اندازه کافی در صدا و سیما صورت نمی گیرد گفت: بهتر است این دلایل را از یک جامعه شناس بپرسید.
به دنبال سخنان بنیادی به سراغ امان الله قرایی مقدم استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی رفتیم و علت تابو بودن مسائلی نظیر مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و عدم ارائه آمارهای دقیق در این باره را جویا شدیم.
قرایی مقدم در این خصوص گفت: اصولا مصرف مشروبات الکلی بطور کلی در فرهنگ عوام که همان فرهنگ سنتی ماست بصورت تابو باقی مانده است. تابو هم به معنای منع شدن به دلیل اعتقادات و باورهای دینی است.
'از آنجایی که از بعد از انقلاب با این گونه موارد بشدت برخورد می شود. در جامعه ما در این خصوص بند و بست هایی وجود داشته و همچنان دارد و ما در طی زمان شاهد اینگونه امور بودیم. لذا به دنبال مصرف مشروبات الکلی ترسی در جامعه به وجود آمده است.'
قرایی مقدم در این خصوص افزود: تابو بودن این مساله سبب شده است که تهیه و مصرف مشروبات الکلی از لایه های بالا به سمت لایه های پایین برود و به یک حرکت زیرزمینی تبدیل شود و افرادی در خفا به دلیل تفنن و یا هر دلیل دیگر آن را مصرف کنند و خانه هایشان یا زیرزمین هایشان را تبدیل به مراکز تهیه مشروبات و مواد مخدر کنند.
وی اضافه کرد: این امر در نتیجه یک حرکت سلبی در جامعه و حکومت به وجود آمده است. این جامعه بر پایه دین بنا شده است و همه چیز آن بر اساس دین می چرخد و با دین هم نمی شود شوخی کرد و از آنجاییکه دین ما اساسا با اینگونه مسائل مخالف است بنابراین ممنوعیت آن سبب شده در مجامع عمومی بصورت علنی و به طور کافی در این زمینه صحبت نشود.
این استاد دانشگاه افزود: این موارد سبب گردیده است در رسانه های عمومی و مخصوصا تلویزیون به اندازه کافی مسایل یادشده پوشش داده نشود و به مرم اطلاع رسانی جامع نشود و در نتیجه شاهد مسمومیت ها وآسیب های بسیار باشیم.
وی در ادامه اشاره کرد: بهتر است برای جلوگیری از این امر آموزش لازم چه از طریق آموزش و پرورش و چه از طریق صدا و سیما به مردم داده شود و در این باره فرهنگ سازی شود و موانع قانونی آن مجددا بررسی و نگاه سلبی مطلق از آن برداشته شود.
پژوهشم**م-ا**1552

نظر شما