شناسهٔ خبر: 28818725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بومی سازی فناوری "مهاربند کمانش ناپذیر" ساختمان ها در مشهد

فناوری نوین "مهاربند کمانش" در ساخت بناهای مسکونی بلندمرتبه در مشهد بومی سازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان درباره این فناوری گفت: مهاربندهای کمانش ‌ناپذیر در فشار دچار کمانش نمی‌ شوند و برخلاف "سامانه مهاربندهای همگرا" قابلیت تحمل توامان کشش و فشار را دارند.

دکتر رضا قنبری با اشاره به اجرای این فناوری از سوی تنها سه شرکت ژاپنی و آمریکایی در سطح جهان در پروژه‌های ساختمانی، افزود: یکی از شرکت های مقیم در مرکز رشد فناوری جامع پارک خراسان، موفق به بومی سازی و اجرای موفق آن در داخل کشور شده است.

وی ادامه داد: این شرکت فناور تنها شرکت در ایران است که تاییدیه‌ های لازم را برای تولید مهاربندها کمانش ناپذیر از مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهر سازی اخذ کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: فناوری نوین مهاربند کمانش ناپذیر از لحاظ فنی در مقابل نیروی زلزله بسیار قابل قبول و بهترین عملکرد آن برای ساختمان های میان مرتبه و بلندمرتبه است.

دکتر قنبری گفت: صرفه جویی در فونداسیون با توجه به کاهش مصرف میلگرد، ایمنی بالا، قابلیت استفاده از انواع اتصال، قابلیت تعویض در زلزله‌ های بزرگ و شکل پذیری بالا، از ویژگی های بارز خاص این فناوری است.

فناوری مهاربند های کمانش‌ ناپذیر نخستین بار در سال 1995 میلادی از سوی مهندسان ژاپنی بعد از زلزله بندر کوبه در آن کشور ابداع شد.

نظر شما