شناسهٔ خبر: 28817764 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نوسازی بیش از سه هزار واحد زلزله زده خراسان شمالی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: تا کنون سه هزار و ۷۴۲ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله اردیبهشت سال گذشته استان با دریافت تسهیلات بانکی نوسازی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛  جواد نظری مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به نوسازی ۳ هزار و ۷۰۰ واحد زلزله زده خراسان شمالی گفت:  از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ واحد مربوط به مناطق روستایی و ۲۴۲ واحد در مناطق شهری بازسازی شده است.

وی افزود: زمین لرزه ۵ و هفت دهم ریشتری ۲۳ اردیبهشت پارسال در استان بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را در ۷۷ نقطه روستایی و ۲ شهر خراسان شمالی دچار خسارت کرده بود.

نظری گفت: سهمیه منظور شده برای ساخت واحد‌های جایگزین برای زلزله زدگان در نقاط شهری ۲ هزار و پانصد واحد و در نواحی روستایی ۲ هزار و چهار صد و چهل و نه واحد بوده است.

وی افزود: ۷۸۱ میلیارد و هفتصد و ده میلیون ریال اعتبار در حوزه کمک‌های بلاعوض برای بازسازی واحدها، تاسیسات زیربنایی و خدمات بنیاد مسکن برای آواربرداری اختصاص یافت.

نظری اظهار کرد: ۲ هزار و هشتصد وسی و شش میلیارد و ۷۴۸ میلیون ریال تسهیلات با سود ۴ درصد برای واحد‌های روستایی و سود ۵ درصد برای واحد‌های شهری در نظر گرفته شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: برخی مالکان واحد‌های آسیب دیده از زلزله ، علی رغم شرایط خوبی که برای اعطای پروانه رایگان و تخفیف ۴۰ درصدی تعرفه‌های نظام مهندسی منظور شده ، استقبال مناسبی برای دریافت تسهیلات نکردند.

وی مشکلات شخصی ، نداشتن سند و قرار گرفتن در خارج از حریم شهری و .  .  را از علل رغبت نداشتن افراد به دریافت تسهیلات مزبور عنوان کرد.

وی افزود: البته برخی افراد نیز پروانه گرفته و شروع به ساخت کرده اند، ولی به دلیل مشکلات اقتصادی از تکمیل آن بازمانده اند.

نظری اظهار کرد: برخی هم با این تصور اشتباه که دولت تمام هزینه ساخت بنا را می‌پردازد، پروانه ساخت گرفتند، ولی به دلیل افزایش زیربنا، تسهیلات اعطایی جوابگوی نیاز آنان نبوده و کار در مرحله اسکلت باقی مانده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: با توجه به این مشکلات بتازگی استاندار خراسان شمالی درنامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواسته تا برای ساخت واحد‌های شهری نیز در صورت امکان سیمان رایگان در نظر گرفته شود.

نظری گفت: پیگیری‌هایی شده تا سقف تسهیلات برای واحد‌های شهری از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یابد تا بخشی از هزینه‌های ناشی از تورم جبران شود.

گفتنی است: زلزله ۲۳ اردیبهشت ماه پارسال علاوه بر خساراتی که در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان برجای گذاشت منجر به مرگ ۲ نفر شد.

انتهای پیام / ب  / ایرنا

نوسازی واحدمسکونی زلزله زده خراسان شمالی

برچسب‌ها:

نظر شما