شناسهٔ خبر: 28816949 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چین: آمریکا به تشدید مشکلات در دریای چین جنوبی پایان دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد مشکلات موجود در دریای چین جنوبی را تشدید نکند و به تلاش کشورهای منطقه برای حل این مسئله از طریق گفت‌وگو احترام بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین روز سه‌شنبه (امروز) از آمریکا خواست مشکلات دریای چین جنوبی را تشدید نکرده و درباره این مسئله ایجاد تنش نکند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ» ، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه (دیروز) در واکنش به اتهام آمریکا مبنی بر تسلیح دریای چین جنوبی از سوی پکن گفت که واشنگتن باید به تلاش کشورهای منطقه برای حل مسئله از طریق گفت‌وگو احترام بگذارد. 

«لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت «چین حاکمیت مسلم بر جزایر دریای چین جنوبی و آب‌های آن محدوده دارد. فعالیت‌های صلح‌جویانه چین در قلمروی خود شامل اعزام تجهیزات نظامی لازم و حق تمرین برای حفاظت و دفاع از خود به عنوان یک حکومت مستقل و در راستای حقوق بین‌الملل است». 

وی تاکید کرد این اقدامات چین هیچ ربطی به تسلیح منطقه و ایجاد تنش ندارد. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، این کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا هستند که راهی طولانی تا مرز چین آمده‌اند و اختلال ایجاد کرده‌اند ولی چین را متهم به آزار و اذیت می‌کنند که این مسئله مضحک است.

لو کانگ در ادامه گفت که «ما از آمریکا می‌خواهیم آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را متوقف کند و به جای خرابکاری، سازنده صلح و ثبات در دریای چین جنوبی باشد».

طی روزهای اخیر «کای تیان کای» سفیر چین در آمریکا ضمن انتقاد از حضور کشتی‌های آمریکایی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی گفته بود «این‌طور نیست که ناوهای جنگی چین وارد ساحل کالیفرنیا یا خلیج مکزیک شده باشند». وی ادعاهای مقام‌های آمریکایی درباره ماهیت «تهاجمی» اقدام اخیر کشتی چینی در نزدیکی صخره‌های مرجانی در دریای چین جنوبی را رد کرد.

انتهای پیام/م

 

نظر شما