شناسهٔ خبر: 28816946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرنگاران گرجستانی:

مسکو با عضویت گرجستان در ناتو مقابله می کند

باکو - ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک مصاحبه ویدیویی با خبرنگاران گرجستانی، گفت: ناتو تهدیدی برای روسیه است و بر این اساس مسکو اقدامات لازم را برای مقابله با عضویت گرجستان در این سازمان انجام خواهد داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ' اسپوتنیک گرجستان '، ماریا زاخاراوا ، در این مصاحبه ویدیویی درباره معنی «اقدامات لازم » که روسیه می خواهد در واکنش به عضویت گرجستان در ناتو انجام بدهد ،اظهار داشت: کارشناسان نظامی می توانند توضیحات بیشتری در این زمینه ارایه دهند .
وی با اشاره به اینکه ناتو باشگاه علاقمندان پروانه ها نیست و در آن افراد برای توسعه روابط بشردوستانه جمع نشده اند، افزود: ناتو یک اتحاد نظامی است و هدف آن همان طوری که خودشان اعلام می کنند فدراسیون روسیه است تا از توسعه کشورمان در ابعاد مختلف جلوگیری کنند .
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نگرانی های مسکو ناشی از بیانیه های راهبران ناتو از جمله ینس استولتنبرگ در کل این سازمان است .
زاخاراوا تصریح کرد: ما هر روز شاهد بیانیه های استولتنبرگ و رهبران کشورهای عضو ناتو هستیم که تحت محاصره قرار دادن روسیه را دنبال می کنند .
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت : شوروی فرو پاشیده و پیمان نظامی ورشو نیز وجود ندارد ولی ناتو همچپنان فعال است و بیش از پیش گسترش می یابد و اهداف این سازمان نیز همچنان باقی مانده است .
ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو )، چندی پیش عضویت گرجستان در ناتو را قطعی خواند و گفت: گرجستان عضو ناتو خواهد شد .
وابط گرجستان و ناتو یک سال بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال 1992 میلادی برقرار شده است .
در سال 1994 میلادی گرجستان همراه با چند کشور دیگر تازه استقلال یافته به برنامه مشارکت برای صلح ناتو پیوستند .
در پی انقلاب مخملی سال 2003 میلادی، گرجستان در راستای تقویت روابط با ناتو اقدام و عضویت در این سازمان را در اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرد که این تلاش های دولت تفلیس مورد حمایت اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در سال 2008 میلادی در بخارست قرار گرفت .
در ماه سپتامبر سال 2008 میلادی کمیسیون ناتو –گرجستان برای بررسی عضویت این کشور در آینده به ناتو تاسیس شد .
در حال حاضر گروه های نظامی گرجستان در عملیات حفاظت صلح ناتو در افغانستان مشارکت دارند .
خاورم ** 337** 1579

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما