شناسهٔ خبر: 28816513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سازمان خلاق

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اصغر مشبکي عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس و کاوه تيمورنژاد عضو هيئت علمي دانشگاه - سازمان و گروه خلاق به رهبري نياز دارند که در ايجاد و نگهداري فرهنگ خلاق داخلي و در ترغيب و ايجاد انگيزه براي رفتار خلاق افراد و گروه‌هاي درون سازماني کوشا باشد. رهبر سازمان خلاق بايد متواضع و آزاد انديش باشد و عرضه انديشه‌ها و تفکرات بديع را تشويق و ترغيب کند.
سازمان‌هاي خلاق خصوصيات ويژه‌اي دارند که مهمترين آنها انعطاف‌پذيري در رويارويي با بحران‌هاي ناشي از رقابت‌هاي اقتصادي است. يکي از دلايل معرفي نظريه اقتضايي مديريت، همانا پاسخگويي به عوامل محيطي و دارا بودن يک نظام باز در رويارويي با تغييرات صنعتي، بازرگاني و اقتصادي بوده است. سازمان‌هاي انعطاف‌پذير با مسائل و تنگناها برخوردي منطقي و محققانه دارند و در صورت نياز به تغيير و تحول، پس از بررسي دقيق و عالمانه آن را اعمال مي‌کنند. سازمان خلاق داراي عناصري بدين شرح است:
1. ساختار خلاق
ساختار سازمان، نمايانگر روابط واحدها و ميزان انعطاف‌پذيري آن است. سازمان‌هايي که داراي ساختار غير قابل انعطاف هستند براي ايجاد همکاري و وحدت در دوران بحران، دچار آشفتگي مي‌شوند. در حالي که سازمان‌هايي که امکان برقرار کردن رابطه، خصوصاً رابطه غيررسمي و انطاف پذير را در ساختار خود پيش بيني مي‌کنند، عوامل مثبت و مؤثري براي ترغيب و رشد خلاقيت و نوآوري در سازمان خود بوجود مي‌آورند.
براي رويارويي با مشکلات، ساختارهايي مانند، ساختار طرح (Project structure)، ساختارماتريسي (Martix structure)، ساختار مولکولي (Structure (Molecular ساختار ادهو کراسي (Adhocracy Structure) بوجود آمده‌اند که از ماهيت انعطاف‌پذير و مقتضي بر طرح يا زمان برخوردارند.
2. محيط خلاق
اصولاً خلاقيت و نوآوري در محيط نامناسب و نامطلوب متبلور نمي‌شوند. محيط نامطلوب براي ترغيب و پرورش خلاقيت، محيطي است که کارمندان را از ريسک کردن باز مي‌دارد و بگونه‌هاي مختلف بر کارکنان فشارهاي کاري وارد مي‌کند.
در محيط نامطلوب براي پرورش خلاقيت، از انديشه‌هاي جديد و نو بيشتر انتقاد مي‌شود و تمايلات و دگرگوني و تغيير با مقاومت و ممانعت تقابل مي‌کند. بررسي‌هاي يکي از صاحب نظران حاکي از آن است که بعضي از مديران، خلاقيت را در سازمان خود بگونه‌هاي مختلف از بين مي‌برند و مانع بروز و شکوفايي آن مي‌شوند. در واقع خلاقيت در محيطي که فاقد انگيزه آزادي و محرک باشد بوجود نمي‌آيد.
يکي از روش‌هاي مهم متبلور کردن خلاقيت، ايجاد فضاي محرک، مستعد و بطور کلي خلاق است؛ به اين صورت که مسئولان سازمان بايد بطور مستمر آماده شنيدن انديشه‌هاي بديع و نوين باشند و مشوق و ترغيب کننده کاوش و پوييدن انديشه‌هاي جديد و روش‌هاي نوين براي انجام کار.
از ديگر خصوصيات محيط خلاق، آن است که افراد به يکديگر اعتماد و اطمينان دارند و مي‌توانند خطرهاي رواني را براي ابراز کردن احتياجات و ترس‌هاي عميق خود بپذيرند. "ارنست ويل" بر اين باور است که بوجود آوردن محيط خلاق و نوآور شايد مهمترين عامل در تضمين بقاي سازمان براي عرضه انديشه‌هاي جديد و بکر است. محيط مناسب براي بروز خلاقيت، نه فقط انگيزش را در افراد براي ابراز تفکر جديد و خلاق ترغيب مي‌کند، بلکه سبب مي‌شود که سازمان آسانتر بتواند افرادي را که داراي اين ويژگي ارزشمند هستند براي تقويت کادر تخصصي خود انتخاب کند.
3. افراد خلاق
توانايي‌هاي خلاق به خودي خود در سازمان بوجود نمي‌آيد، مگر آنکه افراد درون سازمان از ويژگي‌هاي خاص افراد خلاق برخوردار باشند. اين افراد ويژگي‌هايي دارند که آنها را از ديگران متمايز مي‌کند. مهمترين ويژگي‌هاي آن عبارتند از:
• افراد خلاق، بخش عمده‌اي از وقت و انرژي خود را صرف توجه دقيق به اطراف خود مي‌کنند.
• اين افراد ازکنجکاوي فوق‌العاده برخوردارند و بطور مستمر در جستجوي موضوعات پيچيده، جديد و ناشناخته و عجيب. به همين علت در مقايسه با افرادي که از توانايي خلاقيت کمتري بر خوردارند، پرسش‌هايي بيشتر و پيچيده‌تري مطرح مي‌کنند.
• حل مشکلات و مسائل توسط افراد از اصالت خاصي برخوردار است.
• افراد خلاق انعطاف‌پذيرند و در عرضه راه حل و انديشه بکر و بديع آمادگي بسياري دارند. آنها با استفاده از اين ويژگي داراي توانايي تعقيب و دستيابي به راه حل مشکلات از راه‌هاي مختلف هستند.
• افراد خلاق به استقلال و ناهمنوايي تمايل دارند و در برابر دستورهايي که برخلاف ميل و اعتقادشان است سرپيچي مي‌کنند، به اين سبب اعمال مديريت سنتي در مورد افراد خلاق در سازمان‌ها بسيار دشوار است.
• افراد خلاق مسائل بسيار پيچيده را به مسائل ساده ترجيح مي‌دهند و با علاقه بسياري براي يافتن راه حل آنها مي‌کوشند.
4. گروه خلاق
گروه خلاق گروهي است که تمام اعضاي آن بتوانند با تشريک مساعي مؤثر جهت دستيابي به روش‌هاي حل مسائل که مسئوليت آن را برعهده گرفته‌اند، فعاليت کنند. گروه‌هاي خلاق راه‌حل‌هاي مؤثر را با کمترين وقت، انرژي و منابع بدست مي‌آورند. هنگامي که اعضاي يک گروه مسئوليت عرضه روش‌هاي خلاق براي حل مسائل تخصصي را دارند، روش‌هاي پيشنهادي گروه هميشه ارزشمندتر از پيشنهادهايي است که يک شخص بصورت انفرادي عرضه مي‌کند. بنابراين، نقش گروه‌هاي خلاق در سازمان بسيار مؤثر است.
تشکيل گروه‌هاي خلاق درسازمان بايد با تعميق و بررسي بسيار و با استفاده از تجارب بدست آمده در مؤسسات ديگر انجام گيرد.
عوامل مورد توجه عبارتند از:
• شناسايي افراد خلاق؛
• ايجاد سازماندهي مناسب؛
• توجه به روابط و رفتار سازماني؛
• چگونگي جمع‌آوري ايده‌هاي نو؛
• شناخت روش‌هاي توسعه خلاقيت؛
• توجه به ويژگي‌هاي فرهنگي، مقتضيات و ظرفيت‌هاي موجود جامعه.
5. رهبر سازمان خلاق
سازمان و گروه خلاق به رهبري نياز دارند که در ايجاد و نگهداري فرهنگ خلاق داخلي و در ترغيب و ايجاد انگيزه براي رفتار خلاق افراد و گروه‌هاي درون سازماني کوشا باشد. رهبر سازمان خلاق بايد متواضع و آزاد انديش باشد و عرضه انديشه‌ها و تفکرات بديع را تشويق و ترغيب کند.
رهبر خلاق کسي است که بتواند در فرهنگ سازمان تاثير گذارد و به عنوان طراح اجتماعي سازمان خود، در خلاقيت و نگهداري عوامل فرهنگي آن توانمند باشد. "وارن بنيس" پس از بررسي‌هاي مستمر در مورد الگوهاي رفتاري رهبران سازمان‌هاي خلاق مي‌گويد که چهار توانايي در رهبري سودمند است:
• مديريت توجه (Management of Attention). توانايي شکل دادن بينش جمعي و تمامي کارکنان در اين بينش؛
• مديريت معني (Meaning Management of). توانايي بيان اين بينش بطور محسوس، معنادار و موثر بر احساسات و عواطف؛
• مديريت اعتماد (Management of Trust). توانايي جلب و حفظ اعتماد کارکنان؛
• مديريت خويشتن (self Management of). آگاهي از توانايي‌ها و خصوصيات ويژه خود. استفاد بهينه از آنها، حفظ روحيه موفقيت و دوري از شک و ترديد نسبت به خود.

اضافه نمودن به: `Share/Save/Bookmark`
نظر شما:
نام:
پست الکترونيکي:
نظر

کد امنيتي:

پربيننده ترين مطالب روابط عمومي
` جزييات پانزدهمين کنفرانس روابط عمومي ايران اعلام شد
` شماره جديد مجله بانک ملي ايران با محوريت بانکداري شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد
` رسانه ها، روابط عمومي ادارات نيستند
` افکار عمومي به‌عنوان فعل جامعه مدرن را چگونه مديريت کنيم/ دکتر تقي آزاد ارمکي پاسخ مي دهد
` نمونه هايي از ارتباطات جمعي و برنامه هاي آن/ حمايت مالي
` مدير روابط عمومي: اخبار و اطلاعات از اصول مهم افزايش قدرت رقابت هستند
` گزارش برگزاري جلسه تخصصي آينده پژوهي روابط عمومي
` انتصاب مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر
` روابط عمومي فرمانداري بافق رتبه سوم گراميداشت هفته دولت را کسب کرد
` از گسترش اخبار جعلي تا از بين رفتن اعتماد عمومي/ چالش‌هاي جهاني مرتبط با هوش مصنوعي



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: سخنرانان پانزدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران

نظر شما