شناسهٔ خبر: 28814763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بیش از 3700 واحد زلزله زده خراسان شمالی نوسازی شد

جواد نظری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این شمار سه هزار و 500 واحد مربوط به مناطق روستایی و 242 واحد در مناطق شهری بازسازی شده است.

صاحب‌خبر - جواد نظری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این شمار سه هزار و 500 واحد مربوط به مناطق روستایی و
242 واحد در مناطق شهری بازسازی شده است.
زمین لرزه 5.7 ریشتری 23 اردیبهشت سال گذشته بیش از 14 هزار و 500 واحد مسکونی را در 77 نقطه روستایی و 2 شهر خراسان شمالی دچار خسارت کرده بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: سهمیه منظور شده برای ساخت واحدهای جایگزین برای زلزله زدگان در نقاط شهری 2 هزار و 500 واحد و در نواحی روستایی 2 هزار و 449 واحد بوده است.
نظری افزود: به دنبال وقوع زلزله 781 میلیارد و 710 میلیون ریال اعتبار در حوزه کمکهای بلاعوض برای بازسازی واحدها، تاسیسات زیربنایی و خدمات بنیاد مسکن برای آواربرداری اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: همچنین 2 هزار و 836 میلیارد و 748 میلیون ریال تسهیلات با سود 4 درصد برای واحدهای روستایی و سود 5 درصد برای واحدهای شهری در نظر گرفته شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: برخی مالکان واحدهای آسیب دیده از زلزله، علی رغم شرایط خوبی که برای اعطای پروانه رایگان و تخفیف 40 درصدی تعرفه های نظام مهندسی منظور شده، استقبال مناسبی برای دریافت تسهیلات نکردند.
نظری، مشکلات شخصی، نداشتن سند و قرار گرفتن در خارج از حریم شهری و... را از علل رغبت نداشتن افراد به دریافت تسهیلات مزبور عنوان کرد.
وی افزود: البته برخی افراد نیز پروانه گرفته و شروع به ساخت کرده اند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی از تکمیل آن بازمانده اند.
وی اظهار داشت: برخی هم با این تصور اشتباه که دولت تمام هزینه ساخت بنا را می پردازد، پروانه ساخت گرفته اند ولی به دلیل افزایش زیربنا، تسهیلات اعطایی جوابگوی نیاز آنان نبوده و کار در مرحله اسکلت باقی مانده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی افزود: با توجه به این مشکلات بتازگی استاندار طی نامه ای از وزیر راه و شهرسازی خواسته تا برای ساخت واحدهای شهری نیز در صورت امکان سیمان رایگان در نظر گرفته شود.
نظری گفت: همچنین پیگیری هایی شده تا سقف تسهیلات برای واحدهای شهری از 300 به 400 میلیون ریال افزایش یابد تا بخشی از هزینه های ناشی از تورم جبران شود.
زلزله 23 اردیبهشت ماه سال 96، علاوه بر خساراتی که در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان برجای گذاشت منجر به مرگ 2 نفر شد.
ط/5132
انتهای پیام

نظر شما