شناسهٔ خبر: 28814695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

العهد:

واشنگتن و ریاض قضیه خاشقچی را با یک معامله جمع کردند/ حقوق بشر آمریکا فقط برای باج‌گیری است

العهد درباره قضیه خاشقچی نوشت، بی شک سر و ته قضیه را با یک معامله هم آوردند به شکلی که سه گانه ریاض، واشنگتن و آنکارا را راضی کرد و حقوق بشری که آمریکا یکسره درباره آن به دنیا درس می‌دهد، تنها ابزاری برای باج گیری از کشورها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی با عنوان « آثار معامله‌ای بین عربستان، ترکیه و آمریکا بر سر قضیه خاشقچی» گفت، اتفاقات دیپلماتیک روزهای اخیر می‌گوید قضیه لاکربی درباره خاشقچی تکرار خواهد شد.

در این یادداشت آمده است: ظرف سه روز گذشته نشانه‌هایی از وجود یک معامله سیاسی بین مثلث ترکیه، عربستان و آمریکا در قضیه ترور جمال خاشقچی پدیدار شده است.

به نوشته العهد، «نخستین نشانه‌های انجام این معامله، آزادی  «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه است، این کشیش آمریکایی در دادگاه ترکیه به اتهام آن چه مشارکت در کودتای ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ و همراهی با فتح الله گولن و کمک به گروه‌های تروریستی در ترکیه خوانده شده بود به ۳ سال زندان محکوم شد و از بیش از دو سال پیش در ازمیر ترکیه در حبس خانگی به سر می‌برد».

نویسنده ادامه داد: ترکیه پیش از این، همه میانجی‌گری‌ها و فشارها برای آزادی برانسون را رد کرده بود و از همین رو دونالد ترامپ برای آزادی این کشیش علیه ترکیه تحریم‌هایی را وضع کرد که مشکلاتی را برای اقتصاد ترکیه ایجاد کرد و به موازاتش تنش هایی را در روابط واشنگتن - آنکارا نیز به وجود آمد اما به یکباره جمعه گذشته دادگاه ترکیه دستور پایان حصر خانگی و ممنوعیت خروج کشیش آمریکایی از ترکیه را صادر کرد.

این وبگاه خبری افزود: پس از آزادی کشیش آمریکایی رسانه‌ها از سفر هیاتی سعودی به ریاست خالد الفیصل، مشاور ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به آنکارا به منظور بررسی امور مربوط به تحقیق مشترک درباره قضیه ناپدید شدن خاشقچی خبر دادند.

«پس از اعلام خبر سفر این هیات سعودی، رسانه های ترکیه و عربستان محتوای گفت وگوی تلفنی مستقیم بین رجب طیب اردوغان با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی را منتشر کردند که نشان می‌داد، حرف‌های دیپلماتیک خوبی بین آنها رد و بدل شده است».

العهد آورده است: پس از این تحرکات، رئیس جمهور آمریکا از «قاتلان خودسر» درباره قضیه خاشقچی سخن گفت و به شکلی غیرمنتظره عربستان را تهدید کرد که اگر دخالتش در ترور خاشقچی ثابت شود مجازات می‌شود اما نه مجازاتی که شامل تحریم فروش سلاح واشنگتن به ریاض باشد.

«این در حالی است که قبل از همه این‌ها، مقامات ترکیه افکار عمومی جهان را غرق در اطلاعاتی با جزئیات بیشتر درباره عملیات اعدام خاشقچی کرده بودند و حتی از وجود شواهد و اسناد صوتی شکنجه و قتل خاشقچی خبر دادند چیزی که ترامپ هم در یکی از اظهاراتش به آن اشاره کرد».

العهد در ادامه پرسید، چرا اعلام نتایج تحقیقات درباره قضیه خاشقچی به تاخیر افتاده است؟ به احتمال زیاد مذاکرات سه جانبه بر سر اجرای فرمول قضیه لاکربی برای قضیه خاشقچی است، به گونه ای که بگویند سه نفر خاشقجی را ربودند و آنها را به دادگاه معرفی کنند تا  گناه آن از سر محمد بن سلمان رفع شود، در حالی که به اذعان منابع ترکیه و رسانه‌های آمریکایی بن سلمان مستقیما دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است و آمریکا صدای ضبط شده ای از محمد بن سلمان را در اختیار دارد که درآن دستورات لازم به عوامل قتل خاشقچی را صادر می کند.

این وبگاه خبری تاکید کرد: ترکیه که با همه وزنه سیاسی و رسانه ای خود در قضیه خاشقچی همکاری کرده بود هم اینک رئیس جمهور آن از پایان قریب الوقوع حضور شبه نظامیان کُرد در شرق فرات حرف می زند، در حالی که آمریکا از یک سال پیش، ترکیه را از حمله به آنها منع کرده بود.

روزنامه «ینی شفق» ترکیه از آمادگی ارتش ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در شرق فرات خبر داد و گفت: اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره عملیات نظامی درشرق فرات شمارش معکوس کلید خوردن این عملیات را آغاز کرد.

این روزنامه افزود: عملیات نظامی در شرق فرات با هدف پاکسازی این منطقه از وجود ترویست هاست و هدف نخست آن منبج خواهد بود.

اردوغان روز جمعه از تصمیم ترکیه برای پاکسازی شرق فرات در سوریه از وجود تروریست‌ها نظیر دو عملیات دیگر سپر فرات و شاخه زیتون خبر داده بود.

اردوغان گفت:« ان شا الله به زودی لانه‌های تروریسم در شرق فرات را نابود می‌کنیم »؛ وی با اشاره به پیروزی‌های پیاپی ارتش ترکیه و ضربات دردناک آن بر تروریسم گفت: سنگرهایی را که تروریست‌ها برای پناه دادن به خود حفر کرده‌اند به گورستان آنها تبدیل خواهیم کرد.

العهد در پایان آورده است: سر و ته قضیه را هم آوردند به شکلی که این سه گانه سعودی، واشنگتن و ریاض را راضی کند و حقوق بشری که آمریکا یکسره درباره آن به دنیا درس می‌دهد، اول و آخر تنها ابزاری برای باج گیری از کشورها و ملت‌ها در راستای تحقق منافع آمریکاست.

حادثه لاکربی مربوط می شود به 21 دسامبر 1988 پرواز شماره ۱۰۳ خطوط هوایی آمریکا که از لندن راهی آمریکا بود، در اثر انفجار یک بمب با ۲۴۳ مسافر و ۱۶ نفر خدمه بر فراز لاکربی متلاشی شد. ۱۱ نفر هم در لاکربی در جنوب اسکاتلند به‌ هنگام سقوط این هواپیما در این شهر و ویران شدن چند خانه جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع قربانیان این حادثه به ۲۷۰ تن رسید. به همین دلیل این حادثه با عنوان سانحه لاکربی نیز شناخته می‌شود.

دولت‌های آمریکا و انگلیس، لیبی را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد. در سال ۲۰۰۳ لیبی رسما مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفت اما عبدالباسط المقراحی تنها فردی است که در رابطه با حمله تروریستی محکوم شد.

شواهد نشان داده در قضیه لاکربی معامله ای برای نجات «معمر قذافی» رهبر سابق حکومت لیبی و رفع اتهام از او صورت گرفت و عربستان از طریق «بندر بن سلطان» سفیر وقت این کشور در آمریکا  میانجیگر این معامله بودند.

مهره قربانی این معامله یعنی «عبدالباسط المقراحی» یک  فرد امنیتی لیبی بود که به اتهام منفجر کردن هواپیمای پرواز ۱۰۳ پان‌آمریکن بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند به زندان محکوم شده بود. اما بعدها تأکید کرد که هیچ نقشی در این جنایت نداشته است، او در ماه مه 2012 بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

مقراحی در زندان گفته بود که آن قدر شجاع است که اگر مرتکب این جنایت شده بود، به آن اعتراف کند این زندانی تأکید کرد که او یک مهره قربانی است تا دیگران را نجات دهد.

انتهای پیام/م

نظر شما