شناسهٔ خبر: 28813498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گروه هفت خواستار مجازات عاملان در ناپدید شدن خاشقجی شد

در بیانیه وزیران امورخارجه «جی هفت» متشکل از آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا آمده است: همچنان نگران مفقودی روزنامه‌نگار برجسته سعودی هستیم. آن‌هایی که مسئول این اتفاق هستند، باید پاسخگو باشند.

صاحب‌خبر -

وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی هفت» بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، خواستار شفاف‌سازی درباره سرنوشت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود و مجازات عاملان قتل احتمالی وی شدند.

همکاری عربستان و ترکیه

بیانیه می‌افزاید: همکاری عربستان و ترکیه در این موضوع را ارج نهاده و از پادشاهی عربستان انتظار داریم تحقیقاتی سریع، جامع، شفاف و معتبر انجام دهد.
بیانیه در ادامه همچنین بر اهمیت آزادی بیان و مطبوعات تاکید کرده است.

بی اطلاعی از روزنامه نگار منتقد سعودی

خاشقچی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، دو هفته پیش برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و از آن زمان اطلاعی از او در دست نیست.
رسانه‌های ترکیه گزارش کرده‌اند که 15 تن از اعضای سرویس اطلاعاتی عربستان نیز پس از خاشقچی وارد کنسولگری شده و احتمالا در قتل او نقش داشته‌اند.
وی در مقالاتی که می‌نوشت، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی ریاض با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد کرده بود؛ موضوعی که می‌تواند انگیزه احتمالی قتل او به دست نیروهای امنیتی سعودی بوده باشد.   / ایرنا

کلمات کلیدی

گروه هفت

خاشقجی

عربستان

نظر شما