شناسهٔ خبر: 28812997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تلاش برای رساندن آثارشان ادامه دارد؛

آغاز روزشمار سینماگران ایرانی برای جشنواره فیلم فجر/ بی‌خوابی برای فجر

در این میان، کارگردان‌هایی چون پرویز شهبازی و رسول صدرعاملی بنا داشتند فیلم خود را پیش از فجر به نمایش عمومی درآورند، با این وجود هنوز خبری از اکران آنها نیست و ممکن است به نیت حضور در فجر از نمایش عمومی صرف‌نظر کرده باشند. علاوه بر این روز گذشته خبری مبنی بر تولید فیلم سینمایی حضرت خدیجه(س) به کارگردانی داوود میرباقری منتشر شده است که احتمالا اگر پیش‌تولید سریال سلمان‌فارسی تا سال آینده به طول انجامد، میرباقری در همکاری با سازمان اوج خدیجه (س) را جلوی دوربین ببرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین آثاری که احتمالا به جشنواره فجر برسند و سی و هفتمین جشن سینمای ایران را رقم بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است و هرساله با وجود حواشی گوناگون، بزرگ‌ترین کارگردان‌های ایرانی در کنار نام‌های جوان و کمتر شنیده شده در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران دور هم جمع می‌شوند تا آثار خود را به قضاوت داوران و اهالی سینما و رسانه بگذارند. امسال اگر چه دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در وقت‌های اضافی برای این دوره تمدید شد اما جشنواره با تغییراتی مواجه شد. تغییر زمان و بازگرداندن بخش فیلم‌های اول از جمله این تغییرات بودند. با این وجود برای دیدن فیلم‌اولی‌ها که سال‌های گذشته توفیق به مراتب بیشتری از کارگردان‌های صاحب‌نام داشتند، باید منتظر نشست تا نمایش فیلم‌های جشنواره به روز آخر برسد اما کارگردان‌های صاحب‌نام بسیاری تلاش دارند تا تولید اثر خود را هر چه زودتر به پایان برسانند و در فجر 37 از فیلم‌های آنها رونمایی شود. رضا میرکریمی، کمال تبریزی، مسعود ده‌نمکی، کیومرث پوراحمد، مجید صالحی، سعید روستایی، محمدحسین مهدویان، علیرضا رئیسیان، فریدون جیرانی، منوچهر هادی، محسن تنابنده، میلاد صدرعاملی، رضا درمیشیان، حمید نعمت‌الله، مهدی فخیم‌زاده و... از جمله کارگردان‌هایی هستند که مترصد حضور در جشنواره فجر بوده و فیلم‌های آنها در بخش‌های مختلف تولید و پساتولید قرار دارد. در این میان، کارگردان‌هایی چون پرویز شهبازی و رسول صدرعاملی بنا داشتند فیلم خود را پیش از فجر به نمایش عمومی درآورند، با این وجود هنوز خبری از اکران آنها نیست و ممکن است به نیت حضور در فجر از نمایش عمومی صرف‌نظر کرده باشند. علاوه بر این روز گذشته خبری مبنی بر تولید فیلم سینمایی حضرت خدیجه(س) به کارگردانی داوود میرباقری منتشر شده است که احتمالا اگر پیش‌تولید سریال سلمان‌فارسی تا سال آینده به طول انجامد، میرباقری در همکاری با سازمان اوج خدیجه (س) را جلوی دوربین ببرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین آثاری که احتمالا به جشنواره فجر برسند و سی و هفتمین جشن سینمای ایران را رقم بزنند.


«ردخون»  محمدحسین مهدویان


ماجرای نیمروز2 یا همان رد خون، تازه‌ترین همکاری محمدحسین مهدویان و سیدمحمود رضوی است که بناست در ادامه قصه ماجرای نیمروز و درگیری شخصیت‌های آن فیلم با ماجرای عملیات مرصاد باشد. تصویربرداری این فیلم بیگ‌پروداکشن که هم‌اکنون در روستاهای کرمانشاه ادامه دارد، مراحل دشواری را سپری کرده به گونه‌ای که سیدمحمودرضوی از این روزها به عنوان دشوارترین روزهای فیلمبرداری یاد کرده و اینچنین نوشته است: «روزهایی که سکانس‌های پر بازیگر همراه با بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی سبک و سنگین و روزانه چند صد هنرور و بعد از تمرین‌های فراوان باید اجرا می‌شدند ولی به علت بعد مسافت از محل اسکان تا محل فیلمبرداری‌، کل تیم ۱۵۰ نفره ما وقت کافی برای استراحت نداشتند و بی‌اغراق می‌توانم بگویم کمتر از ۴ ساعت در روز فرصت استراحت پیدا می‌کردند». جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، هستی مهدوی و حسین مهری بازیگران اصلی این فیلم هستند.


«تختی» بهرام توکلی


تجربه موفق سعید ملکان با بهرام توکلی در «تنگه ابوقریب» باعث شد این نو زوج هنری سینما پروژه تختی را کلید بزنند. این فیلم پس از تجربه ناتمام مرحوم علی حاتمی در تولید اثری پیرامون جهان پهلوان تختی است که خود نیز در زمینه بازیگر نقش اول- امیرجدیدی - دچار تحولاتی شد. پیش تولید این فیلم و تمرین کشتی و آمادگی جسمانی امیر جدیدی به مدت ۶ ماه مستمر ادامه داشت اما به دلیل طولانی شدن آماده‌سازی دکورهای فاز ٢و ٣ که مربوط به نوجوانی و جوانی غلامرضا تختی است، تغییر در زمان‌بندی پروژه و حساسیت روی گریم بزرگسالی جهان پهلوان تختی که نیاز به مواد اولیه تهیه شده از خارج از کشور داشت، تست گریم به روزهای اخیر موکول شد و در نهایت بعد از تست گریم، گروه تولید و امیر جدیدی به این نتیجه رسیدند که فیلمبرداری مبارزه‌های کشتی جهان پهلوان تختی با این گریم سنگین امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد دشواری تولید و زمان‌بر بودن پروژه تولید آن، حضور این فیلم در فجر در هاله‌ای از ابهام باشد.


«قاتل وحشی»  حمید نعمت‌الله


حمید نعمت‌الله این سال‌ها پرکارتر شده است و بعد از تولید «رگ خواب» و «شعله‌ور» سراغ «قاتل وحشی» می‌رود. تاکنون اخبار جامعی درباره این فیلم منتشر نشده است، چرا که نعمت‌الله همچنان در انتظار پروانه ساخت این فیلم به سر می‌برد و تنها حضور لیلا حاتمی در این فیلم قطعی شده است. با توجه به استقبال بالای منتقدان و کارشناسان از تولید آخرین فیلم نعمت‌الله یعنی «شعله‌ور» در فضایی غیر از شهر تهران و لوکیشن‌های آپارتمانی آن، احتمال آنکه نعمت‌الله در «قاتل وحشی» نیز سراغ یک تجربه جدید از این جنس برود، وجود دارد. نعمت‌الله که به واسطه نویسندگی سریال «سرباز» این روزها درگیر ساخت این اثر نیز هست، در دوره اخیر جشنواره فیلم فجر حضور قابل قبولی داشته و به نظر می‌رسد امسال نیز برای سومین سال متوالی در این جشنواره حضور خواهد داشت.


«زندانی‌ها»  مسعود ده‌نمکی


تازه‌ترین پروژه سینمایی ده‌نمکی با عنوان «زندانی‌ها» این روزها در حالی مراحل پس از تولید خود را سپری می‌کند که چندی پیش اعلام شد سرمایه‌گذار این اثر سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج است. با توجه به اینکه مراحل تولید این اثر تقریبا به اتمام رسیده است، باید دید آیا ده‌نمکی و اوج تمایلی دارند این فیلم را به جشنواره فجر ببرند یا خیر. از سوی دیگر ده‌نمکی همواره مورد بی‌مهری جشنواره فجر قرار گرفته و از اساس شاید تمایلی به حضور در این جشنواره نداشته باشد. «زندانی‌ها» داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی زندانی‌های زندانِ قصر تحقیق کند و ده‌نمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانی‌ها را به تصویر بکشد. بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده، رسول نجفیان و امیر نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند.


«قصرشیرین» رضا میرکریمی


رضا میرکریمی که به واسطه مسؤولیت دبیری جشنواره جهانی فجر در چند سال اخیر کم‌کارتر شده بود، بعد از تهیه‌کنندگی تازه‌ترین ساخته کمال تبریزی که آن نیز یکی از گزینه‌های حضور در جشنواره فجر امسال است، بنا دارد «قصر شیرین» را در قامت کارگردان به جشنواره فجر امسال برساند. میرکریمی مدت زیادی در غرب کشور در پی انتخاب  لوکیشن فیلمبرداری‌اش بود و به تازگی فیلمبرداری اثرش را شروع کرده است. از میان بازیگران این فیلم حامد بهداد برجسته‌ترین چهره‌ای است که تاکنون حضورش در این اثر رسانه‌ای شده است و بتازگی در کنار گروهی از بازیگران محلی در یاسوج جلوی دوربین رفته‌اند.


 «آشفتگی» فریدون جیرانی


فریدون جیرانی که 2 سال پیش با «خفگی» اثری متفاوت را به جشنواره فجر عرضه کرده بود، امسال نیز بنا دارد «آشفتگی» را به میان مخاطبان و اهالی سینما در فجر بکشاند. می‌توان گفت آشفتگی آماده‌ترین فیلم برای فجر است، چرا که تصویربرداری آن اسفند سال گذشته به پایان رسید و این کارگردان هم اکنون  سریال «نهنگ آبی» را برای شبکه خانگی در دست تولید دارد. به نظر می‌رسد آشفتگی بناست مشابه با فضای خفگی روایت شود و جیرانی نیز از فیلم جدید خود اینچنین یاد می‌کند: «آشفتگى رئالیستى و اجتماعى نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت...» در این فیلم  بهرام رادان، مهناز افشار، نسیم ادبی، احسان محمدی، نازنین صلح‌جو و مهران احمدی به ایفای نقش می‌پردازند.
«مشت آخر» مهدی فخیم‌زاده
مهدی فخیم‌زاده که یکی از پیشتازان مجموعه‌های پلیسی، اکشن و جنایی در تلویزیون ایران بود، امسال «مشت آخر» خود را به جشنواره فجر می‌رساند. مخاطبان خیلی زودتر از اخبار فیلم با «مشت آخر» آشنا شدند. تصادف مهدی فخیم‌زاده در صحنه فیلم موجب شد تا از  ناحیه لگن، سر، گردن و زیر چانه دچار جراحت‌های شدید شود به گونه‌ای که دیگر امیدی به پایان یافتن فیلمبرداری این فیلم با حضور فخیم‌زاده نمی‌رفت اما روند بهبودی سریع او، باعث شد فخیم‌زاده پس از چند هفته به‌رغم دستور پزشک‌ها مبنی بر استراحت، فیلمبرداری مشت آخر را به اتمام رساند و هم‌اکنون نیز دوران نقاهت خود را طی می‌کند. این فیلم در ژانر اکشن کمدی می‌گنجد و عمده تصویربرداری‌های آن در مناطق شمالی کشور صورت گرفته است. گوهر خیراندیش، احمد نجفی، رامین راستاد، گلناز خالصی، حمیدرضا قلی‌خانی، سیاوش معمارزاده و آتنا مهیاری همراه با خود مهدی فخیم‌زاده در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.


 «طلا» پرویز شهبازی


فیلم جدید پرویز شهبازی سومین فیلمی است که رامبد جوان در ماه‌های اخیر تهیه‌کنندگی آن را برعهده گرفته است. «زیرنظر» مجید صالحی و «قانون مورفی» که رامبد جوان خود کارگردانی آن را برعهده دارد، دیگر آثاری هستند که مجری «خندوانه» تهیه‌کنندگی آن را به طور مشترک با محمد شایسته برعهده دارد. اطلاعات چندانی از جدیدترین فیلم شهبازی در دست نیست اما این اثر او مانند دیگر آثارش در ژانر اجتماعی روایت می‌شود و برای نخستین‌بار با بازیگرانی چون نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، مهرداد صدیقیان و احترام برومند در این فیلم همکاری می‌کند. گفته می‌شد طلا بنا نیست به جشنواره فجر فرستاده شود. برخی گمانه‌زنی‌ها دلیل این تصمیم سازندگان «طلا» را حساسیت‌های احتمالی می‌دانستند که پیرامون آثار پرویز شهبازی وجود دارد؛ کارگردانی که سابقه نویسندگی آثار پرحاشیه‌ای چون «نفس عمیق» و «خانه دختر» را در کارنامه دارد، البته فعلا خبری از نمایش عمومی این فیلم نیست و احتمالا این فیلم یکی از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر امسال باشد.


 «آن 23 نفر» مهدی جعفری


ماجرای «آن 23 نفر» آنچنان پرمخاطب شد که سازمان اوج تصمیم گرفت فیلم 23 نفر را تولید کند. این 23 نفر پیش از این در مستند «۲۳ نفر و آن یک نفر» به کارگردانی مهدی جعفری دور هم جمع شده بودند و بعد از انتشار کتاب «آن 23 نفر» و حضور در برنامه ماه عسل جذابیت قصه‌شان به اندازه کافی دلایل لازم را برای تولید این مجموعه فراهم آورده بود. ایده ساخت این فیلم توسط حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت و ایشان خود فیلمبرداری این فیلم را کلید زدند. با این وجود علیرضا رئیسیان مدعی شده بود کپی‌رایت آن 23 نفر متعلق به آنهاست که با واکنش تند سازندگان اثر و همچنین نویسنده این کتاب روبه‌رو شد. تصویربرداری این فیلم به کارگردانی مهدی جعفری و با حضور حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و بناست نخستین رونمایی از آن در جشنواره فجر صورت بگیرد.


 «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی


فیلم پربازیگر کمال تبریزی به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی روایتی کمدی از سقوط یک هواپیما و رازهای مسافران آن را برعهده دارد. در این فیلم مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، دانیال کاظمی و... ایفای نقش می‌کنند. این فیلم که چند باری تغییر نام داد، در ابتدا «ول‌شدگان» نام داشت اما به دلایلی به «ما همه با هم نیستیم» و بعد به «ما همه با هم هستیم» تغییر نام داد و فیلمبرداری آن از فروردین تا خرداد ۱۳۹۷ انجام شد. بیش از هر چیزی جدیدترین فیلم کمال تبریزی با منابع مالی خود حاشیه‌ساز شد؛ مساله‌ای که تاکنون نه تایید و نه تکذیب شده است. البته برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند کیفیت پایین این اثر باعث شده سازندگان آن قید حضور این اثر در جشنواره فجر را بزنند. هر چند هنوز هیچ خبری در این زمینه به شکل قطعی بیان نشده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما