شناسهٔ خبر: 28812185 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

مسوولیت همسایه شرقی در تقابل با تروریست ها

تهران- ایرنا- ربایش گروهی از مرزبانان کشور در میرجاوه سبب شد تا بار دیگر مسوولیت دولت پاکستان در برخورد با تروریست ها مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، روزنامه های امروز چهارشنبه 25 مهرماه، مسایلی چون ربوده شدن مرزبانان کشورمان در مرزهای میرجاوه، تلاش آمریکا و عربستان برای عبور از پرونده «جمال خاشقچی» و موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران را محور مهمترین گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند. این گزارش به بررسی این محورها در روزنامه ای امروز پرداخته است.

**مرزبانان میرجاوه در بند تروریست ها
به نوشته روزنامه «ایران»، نقطه صفر مرزی لولکدان در دامنه کوه تفتان، محل عملیات تروریست‌هایی بود که ساعت 4 صبح دیروز سه‌شنبه شماری از بسیجیان بومی و مرزبانان را ربودند. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای با بیان اینکه «این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده»، تصریح کرد: «عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه‌روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند.» این اطلاعیه در پایان دولت پاکستان را مخاطب قرار داد و خواستار آزادی و تحویل مرزبانان شد.
اطلاعیه کوتاه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اما پاسخگوی همه سؤالات نبود؛ همین باعث شد رسانه‌ها سراغ منابع آگاه خود بروند تا اطلاعات‌شان تکمیل شود. در همین راستا بود که برخی خبرگزاری‌ها از جمله ایرنا به نقل از یک منبع مطلع شمار ربوده شدگان را 14 نفر عنوان کرد.
به نوشته روزنامه «کیهان»، در پی ربوده شدن تعدادی از مرزبانان کشورمان توسط تروریست‌های شرق کشور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران درباره هرگونه عملیات مشترک با ارتش پاکستان برای دستگیری اشرار و آزادسازی گروگان‌ها اعلام آمادگی کرد. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای از ربوده شدن تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی در میرجاوه خبر داد.
در گزارش روزنامه «شرق» می خوانیم: خبر به سرعت منتشر می شود؛ حادثه ای که عوامل تروریستی آن را رقم زده اند و اتفاق عجیبی در مرز زمینی ایران و پاکستان محسوب نمی شود. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران از ردپای عوامل نفوذ در این حادثه می گوید و فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز این موضوع را به طور قطع تایید کرده است. با اینکه ابعاد مختلف این حادثه همچنان مبهم است، اما ربوده شدن بدون درگیری این نیروها احتمال وجود نفوذی بین این نیروها را تقویت می کند.
در گزارش روزنامه «ابتکار» می خوانیم: ضعف کشورهای افغانستان و پاکستان در این زمینه و عدم ‌حساسیت ویژه آنها به تامین امنیت مرزهایشان، مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت مناطق مرزی و مردم ساکن در این مناطق را دوچندان کرده است. اگرچه منطقه‌ای که حادثه تروریستی در آن رخ داده، محملی مناسب برای برخی اختلاف‌های مذهبی است که عمده گروه‌های افراطی به آن دامن می‌زنند؛ اما حوادثی نظیر درگیری تروریستی و مواجهه با گروه‌های قاچاق در این منطقه، کم گزارش نمی‌شود؛ با این حال پاکستان به عنوان کشوری که ارتشی قوی و تجهیزاتی مناسب دارد، نمی‌تواند از ایجاد امنیت در نقاط مرزی خود سر باز بزند. روسای این کشور نمی‌توانند به عنوان یک دولت مستقر از مسئولیت حقوقی خود در مواجهه با مرزها و نظم جهانی سر باز زند.
در یادداشتی در روزنامه «آرمان» می خوانیم: سرریز دعواهای سیاسی اعراب منطقه با ایران، در بلوچستان پاکستان و مناطق مرزی ایران و پاکستان بروز پیدا می‌کند. همواره کشورهای عربی تامین کننده مالی و تسلیحاتی گروهک‌های تروریستی پاکستانی و یا مخالف ایران بودند. باید به یاد آورد که اولین بیانیه گروهک‌های تروریستی مثل جندا... یا جیش‌العدل(الظلم) برپایه افزایش و گسترش افراط‌گرایی اسلامی بود و بر طبل بنیادگرایی می‌کوبیدند. اینها پیامدهای حوادث 11 سپتامبر بود که آثار خود را در منطقه بدین شکل نشان می‌داد. درواقع این گروه‌ها افراط‌گرایانی هستند که از برخی شیوخ حاشیه خلیج فارس تامین مالی و تسلیحاتی شده و می‌شوند.
در ادامه می خوانیم: ایران در کنترل این تروریست‌ها باید 2 کار مهم انجام دهد؛ نخست اینکه قاطعانه از دولت پاکستان بخواهد تدابیر مشترکی را با ایران در منطقه بلوچستان به اجرا درآورد و اجازه برخی تحرکات نظامی و تعقیب تروریست‌ها را به ایران بدهد و دوم اینکه باید روی توانایی داخلی حساب کرد. تجربه ثابت کرده که زیاد نمی‌توان روی طرف پاکستانی حساب کرد. ایران خود باید نقاط مرزی‌اش را امن کند. یکی از زاویه مسائل قومی و قبیله‌ای و ایجاد پیوندهای مستحکم با هموطنان بلوچ که خود آنها در برابر تروریست‌ها عمل کنند و دوم اینکه باید از لحاظ تجهیرات امنیتی و نظامی در منطقه قوی حاضر شود تا بتوان با قدرت بیشتری با تروریست‌ها مقابله کرد.

**سرپوشی برای پرونده خاشقچی
در بحبوحه بحران ربایش روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، وزیر امور خارجه آمریکا عازم ریاض و آنکارا شده است. روزنامه ها این اقدام را تلاش برای پایان دادن به این بحران تعبیر کرده اند.
در یادداشت روزنامه «جمهوری اسلامی» می خوانیم: تدارک سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به ریاض و آنکارا برای حل و فصل بحران سیاسی – تبلیغاتی ناشی از قتل عمد جمال قاشقچی تبعه آمریکائی عربستانی توسط دژخیمان سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول ابعاد تازه‌ای به این بحران داده است. اگرچه ادعا شده که این سفر برای پایان دادن به ماجرا تدارک شده ولی همین سفر در چنین سطحی نشان دهنده عمق فاجعه‌ای است که حل و فصل آن راهی غیر از ورود رئیس دیپلماسی آمریکا به ماجرا ندارد.
مشکل بزرگ این است که مطابق قوانین بین‌الملل هیچ کشوری نمی‌تواند از سفارتخانه و مراکز کنسولی برای برخورد، بازجوئی و امثال آن استفاده کند و تا همین جای قضیه هم طیف وسیعی از مشکلات حقوقی در میان است. بعلاوه عربستان حاضر نیست حتی جنازه جمال قاشقچی را هم تحویل بازماندگانش بدهد و در مورد سرنوشت جسد وی پس از قتل در کنسولگری عربستان پاسخگو باشد.
روزنامه ابتکار هم در گزارش خود در مورد اهمیت سفر پمپئو نوشت: اهمیت سفر پمپئو به عربستان و دیدار با پادشاه و ولیعهد این کشور زمانی اهمیت می‌یابد که او بلافاصله پس از ریاض به استانبول رفت تا با رجب‌طیب اردوغان نیز دیدار کند.
به نوشته این روزنامه، به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، سه سناریو در مورد دیدار پمپئو با سعودی‌ها مطرح است. یکی اینکه او حاکمان عربستان را متقاعد کند برای آرام ساختن ماجرا، مسئولیت غیر مستقیم قتل خاشقجی را بر عهده گرفته و اعلام کنند که او به صورت ناخواسته و به دلیل اهمال بازجو کشته شده است. دومین سناریو این است که محمد بن سلمان با اقداماتی از قبیل آزاد کردن زندانیان سیاسی در عربستان به خصوص شاهزادگان محبوس در هتل ریتز کارلتون و همچنین ایجاد پروپاگاندا در مورد سرنوشت خاشقجی سعی کند به گونه‌ای از این التهابات عبور کند.
سناریوی سومی که مطرح شده در مورد آینده محمد بن سلمان و رایزنی در این خصوص است. از زمانی که او به صورت رسمی در طول یکسال گذشته ولیعهد عربستان شده، اقداماتش در مورد یمن، منطقه خاورمیانه و نیز سیاست خارجی بی‌محابای او موجب نگرانی فزاینده متحدان غربی سعودی‌ها شده و حتی خبرهایی در دسترس است که اروپایی‌ها خواستار بازنگری در مورد محمد بن سلمان و رایزنی در این خصوص با آمریکا هستند.
روزنامه «سازندگی» در گزارش خود از احتمال تغییر سناریوی عربستان در مورد قتل خاشقچی نوشت. در گزارش این روزنامه می خوانیم: عربستان سعودی در حال آماده شدن برای ارایه توضیحی جایگزین برای سناریوی پیشین خود در رابطه با سرنوشت خاشقچی است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز فردی نزدیک و مطلع از برنامه پادشاهی سعودی، عنوان کرده که این سناریو به این شکل است که در جریان بازداشت و بازجویی خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول قصدی برای کشته شدن او وجود نداشت اما سیر بازجویی به انحراف رفته و باعث شد تا خاشقچی در این میان به صورت غیر عمد به قتل برسد و عربستان نیز این عوامل خودسر را تنبیه خواهد کرد.در واشنگتن نیز ترامپ احتمال قتل خاشقچی به دست قاتلان خودسر را مطرح کرده اند.
در ادامه می خوانیم: سناریوی جدید عربستان اگر درست باشد نشان دهنده این است که عربستان و ترامپ به دنبال کاهش تنشش ها و فشار سیاسیی بر سر ماجرای خاشقچی هستند که هر روز در صدر اخبار بوده و فشار افکار عمومی را روی آنها بسیار زیاد کرده است.
روزنامه «همدلی» از لزوم بهره گیری تهران از چالش سعودی ها بر سر خاشقچی نوشت: بحران امروز رژیم سعودی در آستانه شروع فاز دوم تحریم های ایران توسط آمریکا در 13 آبان می‌تواند رخدادی ارزنده برای سیاست خارجی ایران باشد که به نوعی حاکمان سعودی را در آستانه تحریم های سیاسی قرار داده است.
در ادامه آمده است: در شرایطی که عربستان از سوی متحدان غرب و دیگر کشورهای جهان و همراهان منطقه‌ای مانند امارات متحده عربی و ترکیه تحت فشار قرار گرفته است، ملک سلمان اعتمادی به شرکای امنیتی خود ندارد و به همین دلیل در سطح داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، در تنگنای شدیدی قرار گرفته؛ دستگاه دیپلماسی می‎تواند از این فرصت‌ها برای به حاشیه راندن و فشار مضاعف بر این رژیم استفاده کند.
با توجه به این وضعیت اگر دستگاه سیاست خارجی ایران در چنین شرایطی این تشخیص را می دهد که نسبت به بحران های اخیر عربستان واکنش شدیدی نشان ندهد، اما می‌تواند با این کارت در مناقشات آینده به نفع خود استفاده کند.

** موضع گیری ها در زمینه بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا
بحث و نظر در مورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران ادامه دارد و روزنامه ها این مساله را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه «قانون»، در گزارش خود در این ارتباط نوشت: اختلاف‌ نظرها درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا هم‌چنان ادامه دارد و برخی می‌گویند که شرط این رویداد بستگی به نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها دارد که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود.
«علی اکبری» نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با «قانون» گفت: هرگونه‌ توصیه‌ای مبنی بر برقراری روابط با کشورهای دیگر باید مورد توجه ایران قرار بگیرد. در این زمینه باید در مرحله اول روابط با کشورهای منطقه را بهتر کرد و در مرحله دوم به فکر تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای اتحادیه اروپا بود. چرا که هیچ یک از کشورها نباید انتزاعی فکر کرده و خارج از حوزه جامعه جهانی رفتار کنند. بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا موضوعی است که در شرایط کنونی باید مورد توجه و استقبال مسئولان قرار بگیرد. اکنون با توجه به بحث تحریم‌ها و تهدیدهایی که از سوی آمریکا وجود دارد، ضرورت دارد تا به فکر بهبود روابط با کشورهای اروپایی باشیم. در چنین شرایطی باید گفت که بازگشایی این دفتر در اصل یک فرصت بهینه است که نباید از دست برود.
به نوشته روزنامه «شرق» ، حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با یورونیوز گفت «ملاحظات دیپلماتیک لازم باید رعایت شود و اگر ما به این نتیجه برسیم که در طرف اروپایی دیپلمات‌هایی با قصد مثبت در ایران می‌توانند مستقر شوند من موافق تاسیس دفتر اتحادیه اروپا هستم و امیدوارم که این موضوع شکل بگیرد. منتها معتقدم که نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود و کیفیت این بسته بی‌شک اثر جدی خواهد داشت. اگر بسته عملی با کیفیتی به ایران تحویل داده شود سریع‌تر می‌توان موضوع گشایش دفتر اروپایی در ایران را مطرح کرد»
پژوهش **9275**9279

نظر شما