شناسهٔ خبر: 28811840 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمین شیادان در دنیای مجازی و مشتریان پرداخت الکترونیکی

کرج-ایرنا- پیشرفت علم و فناوری با اینکه دستاوردی بزرگ برای تبادل سریع اطلاعات و انجام کارهای روزمره از جمله نقل وانتقال مالی محسوب می شود اما کوچکترین غفلت دراین بخش، گرفتاری در دام کلاهبرداران و شیادان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گسترش خدمات الکترونیکی با اینکه زمینه را برای کاهش زمان نقل و انتقال وجه نقد در جامعه به وجود آورد ، اما کلاهبرداران و سارقان خاص پیدا کرد، افراد شیادی که به هر ترفند برای برداشت غیرمجاز از حساب های برخی مردم دست می زنند.
حوادث مختلف نشان می دهد که دنیای مجازی یا سیستم های خدمات الکترونیکی با پدیده های دیگری مانند کلاهبرداری به سبک جدید همزاد شده است .
شناسایی طعمه ها، پیشنهادهای وسوسه آمیز و فریب مردم با روش های خاص بخشی از فعالیت هایی است این افراد برای به جیب زدن وجوه میلیاردی به آن متوسل می شوند.
همچنین استفاده از برنامه نرم افزاری و قطعات سخت افزاری و فعالیت در پوشش دستفروش و دوره گردی در جاده ها و معابر بخش دیگری از ترفندهای شیادان کلاهبردار است که دنیای مجازی و الکترونیکی را باب سرقت خود قرار داده اند.
نصب دستگاه های کارتخوان«پوز» درمکان های مختلف خرید و مراکز خدماتی در مناطق مختلف شهری و روستایی این امکان را به وجود آورده که مردم خریدها و هزینه خدمات را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.
به زبان آوردن شماره رمز کارت بانکی یا انتقال وجوه از طریق پوز این زمینه به وجود آورده تا شیادان
با استفاده از روش های خاص ، دست به کلاهبرداری بزنند.
در این شرایط خاص می بایست توصیه های پلیس را جدی گرفت و سد راه نفوذ شیادان و کلاهبرداران شد.
آنچه می تواند در این وضعیت بیش از هر چیز تاثیر گذار واقع شود، رعایت جانب احتیاط توام با هوشیاری در فضای مجازی و خرید های الکترونیکی است تا به صف طولانی مالباختگان راه پیدا نکنیم .
امروزه بسیاری شیوه استفاده از دستگاه کارتخوان فرا نگرفته و کوچکترین مبادله پولی را به دیگران واگذار می کنند که شیادان از این موقعیت برای سرقت حساب ها سوء استفاده می کنند.
تهدیدهایی در این حوزه متوجه مردم بوده که بارها از سوی پلیس فتا درباره آن هشدار داده شده است.
دراین میان برخی افراد سالخورده به دلیل عدم تمرکز فکری ، رمز کارت های خود پشت نویس کارت می کنند که بخشی از سوء استفاده های کلاهبرداران متوجه این افراد است .
رئیس پلیس فتا فرمانده انتظامی استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: درحوزه پیشگیری باید آموزش های لازم درمورد برداشت و خرید یا کارت به کارت غیر مجاز از طریق کارت های عابر بانکی که در اختیار مردم است، به آنان داده شود.
سرهنگ محمد اقبالی افزود: اگر برخی از تمهیدات را رعایت نکنیم در نهایت منجر به کلاهبرداری اینترنتی
و برداشت غیرمجاز وجوه می شود و این به عنوان یک آسیب و تهدید شناخته شده است.
وی اضافه کرد: استفاده از کارت های عابر بانک نیاز به مراقبت ویژه دارد که برای پیشگیری ازهرگونه اتفاق باید به کاربران آموزش ارائه داد.
اقبالی گفت: مشتریان مراکز مختلف خرید می بایست ، خودشان عملیات واریز وجوه در کارتخوان ها را انجام دهند و کار را به دیگران نسپارند.
وی افزود: در برخی از فروشگاه ها ، مشتری هیچ دسترسی به دستگاه کارتخوان ندارد که این یک تخلف است و باید دراین زمینه، رسانه ها فرهنگ سازی گسترده کنند.
وی از مردم خواست به هیچ وجه رمز عابر بانک را حتی برای معتمد ترین افراد مطرح نکرده و در جمع با صدای بلند اعلام نکنند، هنگام ورود درمراکز برای استفاده از دستگاه ATM و POS به گونه ای عمل کنند که یک حایل روی دست قرار گیرد تا کسی با چشم نبیند یا عکسبرداری و فیلمبرداری نشود.
رئیس پلیس فتا استان البرز خاطرنشان کرد که اگر کارت بانکی را کشیده و از کارت کپی کنند، اما طرف مقابل رمز را نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی افتد، چرا که رمز شاه کلید برداشت غیرمجاز است.
وی تاکید کرد : شهروندان برای خریدهای خود، کارت عابر بانک مجزا تهیه کرده و مبلغ محدودی در حساب این کارت ها ذخیره کنند.

**ضرورت تغییر دوره ای رمز کارت بانکی
اقبالی تاکید کرد که مردم نسبت به تعویض دوره ای رمز اول و دوم در عابر بانک ها اقدام کنند.
وی به نمونه ای از کلاهبرداری ها در این بخش اشاره کرد و گفت: به تازگی پرونده ای روی میز پلیس قرار گرفت که بیش از2 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری شده و تاکنون120 نفر مالباخته دراین زمینه شناسایی شده اند.
به گفته وی، عمده جرائم شایع دربرداشت های غیر مجاز کپی برداری ازکارت عابر بانک است که معمولا کلاهبرداران برداشت غیر مجاز را از یک تراشه های الکترونیکی و شبیه دستگاه پوز انجام می دهند و چنانچه کاربر رمز را دراختیار آن ها قرار ندهد، با کپی برداری هیج اقدامی نمی توانند بکنند.

**استفاده از کارتخوان فقط توسط صاحب کارت بانکی
اقبالی گفت: کاربران درصورت تردید برای استفاده ازدستگاه کارتخوان، اقدام به پرداخت پول نقد کرده یا تراکنش را خود انجام دهند و پلیس فتا نیز به صاحبان دستگاه پوز ازطریق نامه برای قراردادن دستگاه دراختیار مشتری اطلاع رسانی کرده و آن ها نیز موظف هستند که درپیشخوان قرار دهندکه قابل دسترسی مشتریان باشد.
وی تاکید کرد که باید فرهنگ سازی لازم درخصوص نحوه استفاده از کارت های عابر بانک، انجام تمهیدات امنیتی در خصوص استفاده از عابر بانک برای پیشگیری را در اولویت قرار داده و همه دستکاه ها باید در این خصوص هم افزایی داشته باشند و برای اعتلا و فرهنگ سازی این موضوع مهم تلاش کنند.
رئیس پلیس فتا استان البرزیادآورشد که شهروندان می‌توانند از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir می توانند از روش‌های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.
2098/ 6155

نظر شما