شناسهٔ خبر: 28811613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم| گمانه‌زنی‌ها از تشکیل قریب الوقوع دولت لبنان + نحوه توزیع پست‌های وزارتی حریری

R36346/P36442/S8,90/CT4

با برطرف شدن موانع بین‌المللی از جمله مشغولیت عربستان به پرونده خاشقجی دولت لبنان به ریاست سعدالحریری در آستانه توافق گروه‌های سیاسی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تمامی سیگنال‌ها نشان از آن دارد که رایزنی‌های گروه‌های سیاسی در روزهای اخیر در مسیر تشکیل دولت لبنان مثبت بوده و اعلام خبر تشکیل دولت و توافق گروه‌های سیاسی بر سر سهمیه‌های وزارت نهایتا تا پایان هفته جاری میلادی انجام خواهد شد.

علاوه بر این که گمانه‌زنی‌ها در خصوص دیدار قریب الوقوع سعد حریری نخست وزیر لبنان با میشل عون رئیس جمهور این کشور برای ارائه ساختار دولت به وی افزایش پیدا کرده، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز قرار است در ساعت 3 و نیم بعد از ظهر جمعه سخنرانی کند. سایت المرکزیه اعلام کرده است که این سخنرانی گرچه برای بزرگداشت بیست و پنجمین سالروز موسسه اسلامی تعلیم و تربیت در مدارس المهدی برگزار می‌شود، اما به مناسبت تبریک برای تشکیل دولت خواهد بود و وی به صورت مفصل از دولت آینده صحبت می کند. لذا به نظر می‌رسد اگر مشکل جدیدی به وجود نیاید، دولت لبنان تا قبل از جمعه تشکیل خواهد شد.

 

منابع حزب الله از طریق سایت المرکزیه اعلام کردند که دبیرکل حزب الله در این سخنرانی به تفصیل مراحل مختلف تشکیل دولت تا مرحله نهایی تشکیل آن را تشریح خواهد کرد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز به نقل از منابع شرکت کننده در روند تشکیل دولت نوشته است که روند توافق به پایان رسیده و تنها برخی مشکلات کوچک در این روند باقی مانده است که تلاش‌ها برای حل این مشکلات نیز ادامه دارد. یک منبع دیگر نیز تاکید کرد که دولت لبنان احتمالاً از روز جمعه تشکیل خواهد شد، اما برخی منابع می‌گویند که مشکلات باقیمانده ممکن است روند تشکیل دولت را به زمان دیگری بیندازد.

استفاده لبنان از مشغولیت عربستان برای تشکیل دولت

برخی منابع داخلی لبنان تاثیر پذیری فضای حکومتی در این کشور از تعیین نخست وزیر و رئیس جمهور در عراق را در روند حل و فصل مشکلات موجود بی‌ارتباط نمی‌دانند. علاوه بر اینکه عده‌ای دیگر از لبنانی‌ها اعتقاد دارند مشغول شدن عربستان سعودی به بحران ربوده شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی معارض حاکمیت این کشور باعث کاهش فشار ریاض بر گروه‌های سیاسی لبنان شده و همین موضوع زمینه را برای تشکیل دولت مهیا کرده است.

گفته می‌شود سمیر جعجع وقتی پشتیبان خود یعنی دولت ریاض را در مذاکرات تشکیل دولت از دست داد، مجبور به عقب‌نشینی از خواسته‌های نامعقول خود شده و به این ترتیب سعد حریری نیز از پیش شرط خود برای تامین نظرات و مبانی مورد نظر حزب نیروهای لبنانی عقب نشینی کرد.

روزنامه البناء لبنان نوشته است که علاوه بر مشغول شدن عربستان سعودی به پرونده خاشقجی، چراغ سبز فرانسه نیز عامل مهمی در روند تشکیل دولت است. این موضوع را امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور در جریان دیدار با میشل عون در پایتخت ارمنستان به وی ابلاغ کرده است.

دیدارهای فشرده و مثبت برای تشکیل دولت

حریری مصمم است که دولت را به سرعت تشکیل دهد، میشل عون و حزب الله لبنان و برخی دیگر از گروه‌های مستقل سیاسی در لبنان نیز با این نظر هم عقیده هستند. در همین رابطه دیروز گفتگوهای مستمر میان جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و سعد حریری نخست وزیر این کشور برگزار شد. علاوه بر اینها فضای نشست برگزار شده میان میشل عون و ولید جنبلاط نیز مثبت ارزیابی شده است.

در رابطه با تشکیل دولت، دیدارهای متوالی طی روزهای اخیر شکل گرفته است. مهمترین این دیدارها دیدار میشل عون رئیس جمهور لبنان با ولید جنبلاط و طلال ارسلان است. همچنین سعد حریری نیز دو بار با جبران باسیل وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. حریری علاوه بر این دیدارها، با علی حسن خلیل و وائل ابو فاعور و ملحم ریاشی نیز در خصوص تشکیل دولت دیدارهایی را برگزار کرد.

نحوه توزیع پست‌های وزارتی در دولت جدید لبنان

بر اساس اطلاعاتی که از گروه‌های لبنانی به دست آمده به نظر می‌رسد نقشه توزیع پست‌های وزارتی در میان گروه‌های سیاسی لبنان تا حدود 90 درصد قطعی شده است. بر اساس این گزارش وزارت بهداشت همانگونه که مدنظر حزب الله لبنان بود، به این حزب خواهد رسید و وزارت کار نیز احتمالاً به جریان آزاد ملی یا جریان المردة واگذار خواهد شد.

گفته می‌شود کوتاه آمدن ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه از مصادره تمامی پست‌های وزارتی مربوط به دروزی‌های لبنان یکی از مهمترین مسائلی است که طی روزهای اخیر صورت گرفته و باعث حل برخی مشکلات شده است. علاوه بر اینکه رئیس جمهور لبنان نیز موافقت کرده که پست معاونت نخست وزیر را به حزب نیروهای لبنانی بدهد. این موضوع باعث شده نیمی از مشکلات مربوط به مسیحیان نیز برطرف شود.

در رابطه با پست های وزارت گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شده است. براین اساس به نظر می‌رسد جریان آزاد ملی لبنان توانست علاوه بر وزارت انرژی و وزارت خارجه و وزارت دفاع، وزارت دادگستری را در اختیار خود بگیرد و تصدی وزارت امور تربیتی یا کار را به حزب نیروهای لبنانی بسپارد. این در حالی است که ولید جنبلاط نیز به دنبال تصدی پست وزارت امور تربیتی است.

از سوی دیگر جنبش امل و حزب الله لبنان تاکنون دو وزارتخانه بهداشت و امور مالی را برای خود قطعی کرده‌اند، این در حالی است که بر اساس 30 کرسی پارلمانی که این دو جریان در اختیار دارند، سهم کرسی‌های وزارتی آنها کمتر است و به نظر می رسد آنها بتوانند به وزارت امور اجتماعی نیز دست پیدا کنند. وزارت‌خانه ای که در آینده نقش مهمی در حل و فصل پرونده آوارگان سوری خواهد داشت و بهتر است دست گروه سیاسی باشد که روابط دوستانه‌ای با سوریه دارد. وزارت کشاورزی نیز همچنان مورد تنازع حزب سوسیالیست‌ترقی خواه و حزب نیروهای لبنانی است.

انتهای پیام/

نظر شما