شناسهٔ خبر: 28810433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو مطرح کرد

ایجاد اتحادیه آموزش زبان عربی به غیر عرب زبانان در آیسسکو/ شناسایی شهرهای دوست‌دار محیط زیست

دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو از ایجاد اتحادیه آموزش زبان عربی به غیر عرب زبانان در آیسسکو خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نشست ارائه دستاوردهای سفر نمایندگان وزارت آموزش و پرورش به کشور مراکش و حضور در نشست سازمان‌ اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو ) با حضور علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و غلامرضا کریمی دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو برگزار شد.

کریمی در این نشست اظهار کرد: هر سه سال یکبار اجلاس مجمع عمومی آیسسکو برگزار می‌شود که برنامه‌های سه سال آینده خود را تصویب می‌کند و هر سال اجلاس شورای اجرایی برگزار می‌شود که عملکرد سال قبل و برنامه سال آینده بررسی می‌شود و چند روز پیش سی و نهمین شورای اجرایی و سیزدهمین مجمع عمومی آیسسکو برگزار شد.

وی ادامه داد: در اجلاس مجمع عمومی، بررسی عملکرد سازمان آیسسکو در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، حق عضویت و حساب‌های آیسسکو مورد بررسی قرار گرفت همچنین تغییراتی در اساسنامه انجام شد و درباره ایجاد اتحادیه آموزش زبان عربی به غیرعرب‌زبانان صحبت شد.

دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو درباره ایجاد اتحادیه آموزش زبان عربی به غیرعرب‌زبانان توضیح داد: در کشور ما بحث آموزش زبان عربی به عنوان زبان قرآن مطرح است که مؤسسات خوبی نیز فعالیت می‌کنند و برنامه درسی برای همه کشورهای اسلامی اجرا می‌شود اما در آیسسکو موضوع تشکیل اتحادیه آموزش زبان عربی به غیرعرب زبانان مطرح است تا موسسات حائز شرایط به عضویت این اتحادیه در آیند.

وی با بیان اینکه این موضوع به معنای ترویج یک زبان خاص در کشورهای اسلامی نیست، افزود: پیشنهاد کردیم که با توجه به حضور متخصصان زبان عربی در کشورمان و فعالیت‌هایی که انجام شده است، می‌توانیم نقش فعالی در این اتحادیه داشته باشیم و حتی مقرر این اتحادیه در تهران باشد.

کریمی با بیان اینکه سند ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در شورای اجرایی مصوب شد و به تأیید مجمع عمومی رسید، افزود: یکی از اولویت‌های آیسسکو برای سه سال آینده تقویت دیپلماسی آموزشی است که هدف دیپلماسی آموزشی این است که تاکنون دولت‌ها در این زمینه فعالیت داشتند اما اکنون سازمان‌ها، نهاد و مطبوعات نیز می‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: سال‌هاست که مبادله استاد و دانشجو شکل می‌گیرد اما در برنامه‌ریزی جدید و در قالب این مصوبه، اقدامات دیگری پیشنهاد شد مانند اینکه دانشجو در کشورهای اسلامی، در یک دانشگاه کشور اسلامی دیگر ترمی را بگذراند و در دانشگاه خودش، نمرات مورد پذیرش قرار گیرد.

دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی اجلاس آیسسکو بحث فلسطین بود و با توجه به انتقال پایتخت سرزمین اشغالی از تل‌آویو به بیت المقدس، عنوان این اجلاس را قدس شریف گذاشتند و نماینده فلسطین نیز به عنوان ریاست مجمع عمومی آیسسکو انتخاب شد.

وی گفت: در این اجلاس، تبادل تجربیات در زمینه نظام‌های آموزشی صورت گرفت و ملاقات‌ها و جلساتی با نمایندگان کشورهای دیگر انجام شد.

کریمی با اشاره به موضوع انتخاب پایتخت‌های محیط زیست و توسعه پیدار بیان کرد: بر این اساس باید شهرهایی به عنوان دوست‌دار محیط زیست معرفی شوند و هر دو سال یک‌بار، سه شهر به عنوان پایتخت محیط زیست از سه منطقه جغرافیایی عربی، آفریقایی و آسیایی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ انتخاب می‌شوند.

وی اضافه کرد: هر کشور، یک شهر را طبق ضوابط و مستندات مانند گزارش ۲۰ صفحه‌ای درباره دستاوردها و تلاش‌های شهر در خصوص حفاظت محیط زیست و ترویج توسعه پایدار، نحوه مدیریت بازیافت و کیفیت هوا ارائه می‌دهد که ۱۰۰ امتیاز درنظر گرفته شده است و پس بررسی تمام شهرهای معرفی شده، پایتخت محیط زیست معرفی می‌شود.

 وی درباره تأسیس آیسسکو نیز گفت: در ایران کمیسیون ملی آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش مستقر است؛ آیسسکو دو دفتر منطقه‌ای دارد که در حیطه آسیایی ۱۲ کشور عضو آن هستند و دفتر منطقه‌ای آسیا در ایران قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما