شناسهٔ خبر: 28809351 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تاثیر گرانی دلار بر دستمزد بالای بازیگران(بخش سوم)؛

گرانی دلار؛ به نفع سوپراستار، به ضرر سرمایه دار

در بخش اول و دوم گزارش با موضوع تاثیر گرانی دلار بر دستمزد بالای بازیگران با علیرضا جلالی و رضا رخشان صحبت کردیم. در این بخش با احمد احمدی در این خصوص به گفت و گو پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید.

صاحب‌خبر -

احمد احمدی: بازار مکاره ای داریم که هرکس نرخی برای خودش تعیین می کند

احمد احمدی تهیه کننده فیلم لازانیا در گفت و گو با برنا در پاسخ به اینکه چه عاملی دستمزد بازیگران را بالا می برد و شرایط کار با بازیگران چگونه است، گفت: اصلا معیار و شاخص مشخصی وجود ندارد که بخواهند بر اساس آن نرخ تعیین کنند و شبیه یک بازار مکاره ای است که هرکسی نرخی را برای خودش تعیین می کند و کاملا یک حرکت غیر حرفه ای است، چون ریشه کار هنری مرتبط با فرهنگ است.

احمدی ادامه داد: اگر خودمان رعایت نکنیم به عوامل دیگر بی احترامی می شود و این بی احترامی به آن کارگر صحنه ای است که صبح زود از راه دور می آید. نمی توانیم همه بازیگران را در طیف کسانی که پول زیادی دریافت می کنند، قرار دهیم، اما متأسفانه نمونه هایی هستند که قیمت های عجیب و غریبی از تهیه کننده درخواست می کنند و در بخش خصوصی این قضیه جوابگو نیست و بخش خصوصی از جیبش پول می دهد تا فیلم بسازد و با این وضعیت گیشه و هزینه های تولید انتهای ماجرا چیزی به تهیه کننده و سرمایه گذار فیلم نمی رسد. 

احمدی یادآوری کرد: در حال حاضر فیلم هایی هستند که با پول های عجیب و غریبی که وارد سینما می شود، ساخته می شود و کسانی که مجری این کارها هستند و پول را در اختیار گرفتند، ابایی از این ندارند که بخواهند این ارقام را پرداخت نکنند.شاید این موضوع برای کسانی که در کوتاه مدت این رقم ها را دریافت می کنند، خوشایند باشد، اما خودشان با دست خودشان به بخش تولیدی سینما لطمه می زنند. 

مدیر فیلمبرداری فیلم «پس کوچه های شمرون» اظهار کرد: اگر چنین وضعی ادامه پیدا کند، چیزی که از سیستم تولید سینما یک بخش نحیف و شکننده باقی می ماند که فاقد کار اجرایی است و عملا بنیه و نیرویی که علاقه مند است به صورت شخصی کار خود را ادامه دهند، نمی توانند با این شرایط کنار بیایند و دوام نمی آورند.

او با بیان اینکه سینما یک محیط خانوادگی است که همه باید هوای یکدیگر را داشته باشند، افزود: اگر قرار باشد یک نفر از میان خانواده کاری خودسرانه انجام دهد که به سود خودش باشد، به طور طبیعی خانواده از هم می پاشد. وقتی این 10 یا 20 نفر نیز برای تهیه فیلم نباشند، دیگر چه کسی می تواند در تولید کارها سرمایه گذاری کند؟...

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا آینده را این طور می بینید که بازیگران بخواهند به بهانه افزایش قیمت ارز دستمزد بیشتری طلب کنند، گفت: تورم و مشکلات تورم در هر کشوری وجود دارد و در آمریکا نیز با بالا رفتن قیمت نفت به بحران مالی رسیدند. الان در مقطعی هستیم که فشارها از قبل بیشتر شده، اما این دلیل نمی شود که آقایی بیاید درخواست دریافت دستمزد خود را به دلار داشته باشد. 

او در پایان گفت: فکر می کنم باید در این خصوص تصمیمات درستی گرفته شود و مانع چنین زیاده خواهی هایی شویم. همه ما عضو یک خانواده هستیم و باید برای ارتقای سطح کیفی کارمان تلاش کنیم و کار هنری نوعی کار دلی است. کسانی که در بدو کار می خواهند امتیازات بیشتری داشته باشند، بیشتر به خودشان آسیب می زنند و بخش خصوصی به طور کلی نابود می شود و چیزی از این سینما باقی نمی ماند. این سینما احتیاج به نسل های جدید و بازیگران جوان دارد و بازیگران مشهور تا ابد نماندند.

ادامه دارد...

برچسب‌ها:

نظر شما