شناسهٔ خبر: 28809281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن اعلام کرد:

پیگیری آسیب به خانه تاریخی سیدان از طریق مراجع قضایی

نمایندگی خراسان رضوی

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن گفت: آسیب به خانه تاریخی سیدان از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی وفا ثابتی با بیان این مطلب اظهار کرد: مکاتبات لازم به مراجع قانونی انجام شده است.

وی یادآور شد: بر اساس شرح وظایف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در راستای حفظ آثار تاریخی برای مرمت و استحکام بخشی این بنا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در سال ۹۶ اختصاص یافته بود که با وجود تخصیص اعتبار، مالک تمایلی جهت این مهم نداشت.

ثابتی تصریح کرد: همچنین در راستای اهمیت بنای موصوف، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، نسبت به تامین و تخصیص 1.5 میلیارد ریال، بنا بر پیشنهاد مالک، نسبت به تملک اقدامات لازم را در سال جاری معمول نمود که منجر به نتیجه نشد.

وی با اشاره به آسیب وارد شده به بنا اظهار کرد: بر اساس گزارش این پایگاه، یگان حفاظت برای ساخت و ساز پیرامون بنای تاریخی به مجری پروژه ، اخطارهای متعددی ابلاغ و نیز به منظور هماهنگی قانونی و کسب مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث استان، در 2 نوبت از ادامه فعالیت عمرانی این پروژه جلوگیری به عمل آمد.

ثابتی تصریح کرد: براساس نظر کارشناسی پایگاه میراث فرهنگی ثامن، برای گودبرداری صورت‌ گرفته در مجاورت اثر، اصول فنی ایجاد سازه‌های نگهبان رعایت نشده و این امر موجب فرو ریختن بخشی از بنا شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن گفت: نظر به فوریت موضوع و ضرورت پیشگیری از تخریب اثر تاریخی، مراتب را به مراجع قانونی ذی‌صلاح اعلام و درخواست توقف فوری جهت بررسی و شناسایی عامل یا مرتکبین حادثه فوق صورت گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما