شناسهٔ خبر: 28809188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مامور سابق سیا در گفتگو با مهر:

عربستان در موضوع خاشقجی در مخمصه بدی گرفتار شده است

افسر سابق سازمان سیا با اشاره به اینکه قضیه خاشقجی می تواند انتخابات آمریکا را متأثر کند گفت: عربستان در موضوع خاشقجی در مخمصه بدی گرفتار شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-جواد حیران نیا: خبر ناپدید شدن «جمال خاشقجی» نویسنده و منتقد سرشناس سعودی بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول و بعد از آن انتشار خبر ترور وی توسط عناصر رژیم آل سعود موجی از واکنشها را در قبال سیاستهای سرکوب گرانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دنبال داشته است؛ ولیعهدی که هیچ گونه انتقادی را علیه سیاستهایش بر نمی تابد و به بدترین شکل ممکن به هرگونه انتقادی واکنش نشان می دهد.

روزنامه «آی» چاپ انگلیس در مقاله ای تحت عنوان «اشتباه محاسباتی سعودی ها درباره خاشقجی» نوشت: توطئه کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف عربستانی نشان دهنده اقدامات و سیاست وحشیانه ای است که ریاض برای ساکت کردن افراد جدا شده از نظام این کشور و ترساندن تمام مخالفان در پیش گرفته است.هدف از این گونه اقدامات این است که عربستان نشان دهد هرگونه نقد حتی به صورت غیر مستقیم شدیدترین درجات خشونت را به دنبال خواهد داشت. این همان ویژگی های یک حکومت دیکتاتوری است که صدای مخالفان در آن شنیده نمی شود.

«رابرت دیوید استیل» افسر پیشین اطلاعاتی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در خصوص چرایی گستردگی موضوع مفقود شدن «جمال خاشقجی» نویسنده عربستانی به خبرنگار مهر گفت: عربستان در این قضیه واقعا اشتباه بزرگ و بدی را مرتکب شده است.

وی افزود: عربستان سعودی در واقع در بحران به سر برده و ممکن است یارانه های مالیات دهندگان آمریکایی را در معاملات تسلیحاتی از دست بدهد.

بنیانگذار مؤسسه «فعالیت اطلاعاتی سپاه دریائی» آمریکا در ادامه یادآور شد: این به نظر من موضوع مهمی در امر انتخابات به شمار می آید؛ در واقع قضیه خاشقجی انتخابات آمریکا را می تواند متأثر کند.

وی تأکید کرد: بر این اساس، دموکرات ها قصد نهایت استفاده از این موضوع را داشته و از سوی دیگر ترامپ می خواهد از رژیمی حمایت کند که حامی اصلی و مهمی برای تروریسم دولتی است.

استیل در ادامه یادآور شد: ترامپ از رژیمی حمایت می کند که زنان را سرکوب می کند و روزنامه نگاران و سایر افراد دارای مصونیت را به قتل می رساند.

نامزد جایزه صلح نوبل با اشاره به اینکه عربستان باعث خلق داعش شد گفت: باید توجه کرد که خلق داعش توسط آن ها خیلی موجب برانگیخته شدن عصبانیت ها نشد؛ البته این موضوع برای رأی دهندگان آمریکائی یک مسأله شخصی است.

وی در پایان گفت: عربستان در موضوع خاشقجی در مخمصه بدی گرفتار شده است.

نظر شما