شناسهٔ خبر: 28809078 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

امام حسن (ع) حجتی بر آیندگان / 20 کتاب؛ از "حا سین نون" تا "غنچه یاس کبود" در سالروز شهادت کریم اهل بیت

هفتم صفرماه به روایتی مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) است.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، هم‌زمان با 7 صفرماه، چهارشنبه 25 مهرماه به روایتی شهادت امام حسن‌مجتبی(ع) ثبت شده است. 28 صفرماه نیز برای امام دوم شیعیان مراسم عزاداری برگزار می‌شود. اما روایتی نیز وجود دارد که ‌حضرت در ماه ربیع‌الاول شهید شده باشند.

 

تولد و امامت امام حسن(ع)

حسن بن علی بن ابیطالب دومین امام شیعه و فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.

امام حسن مجتبی علیه‌السلام در شب نیمه رمضان سال سوم هجری در مدینه چشم به جهان گشود. سبط، سید، زکى و مجتبى از القاب امام به شمار می‌آیند.

امام حسن (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسیدند و نزدیک به 6 ماه به اداره امور مسلمین پرداختند.

طبق روایت‌ها مهم‌ترین حادثه در زندگی امام حسن علیه‌السلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه از آن جهت ضروری به نظر می‌رسد که امام صلح را حجتی بر آیندگان می‌داند.

حکومت اموی پس از تحمیل صلح بر امام حسن علیه‌السلام گرچه به بسیاری از اهداف خود رسیده بود، ولی همچنان وجود امام را مانع از به اجرا درآوردن برخی از نیات پلید خود می‌دانست. از جمله اهدافی که معاویه دنبال می کرد تعیین جانشین برای خود بود. 

معاویه تصمیم گرفت از هر راه ممکن امام علیه‌السلام را به شهادت برساند. پس از بررسی‌های زیاد جعده همسر امام حسن(ع) را مناسب‌ترین فرد برای تحقق بخشیدن به این هدف پلید دید. آن‌گاه به صورت محرمانه و با ارسال صدهزار درهم به جعده، به او قول داد که اگر امام حسن(ع) را به شهادت برساند او را به همسری یزید درخواهد آورد. جعده آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید بر اثر آن، امام حسن علیه‌السلام به شهادت رسیدند و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شدند.

معرفی کتاب‌های مرتبط با زندگی و شهادت امام حسن مجتبی(ع):

درباره امام دوم شیعیان کتاب‌های متعددی نوشته شده است؛ معرفی تعدادی از این آثار:

در "تحلیلى از زندگانى سیاسى امام حسن مجتبى علیه‌السلام"‌ نوشته جعفر مرتضى‌العاملى ترجمه محمد سپهرى به زندگى سیاسى امام پرداخته شده است.

"حقایق پنهان" پژوهشی‌ در زندگانی‌ سیاسی‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ علیه‌السلام‌است که توسط احمد زمانی‌ به نگارش درآمده است.

"مسند الامام المجتبى ابی محمد الحسن بن علی علیهما السلام‌" نوشته عزیزالله عطاردی‌ است و مولف در هر مسند، روایات را به صورت کامل از منابع نقل کرده و ضمن بیان منبع آن، سلسله اسناد را هم آورده است.

"مکتب کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع)" نوشته علی ‌قائمی به 18 بخش تقسیم شده و در هر بخش به قسمتی از زندگی امام حسن(ع) پرداخته شده است.

"دریا، طوفان، تلاطم، ‌پنجره‌ای به آفاق شخصیت شگفت امام حسن مجتبی(ع)" نوشته محبوبه زارع نیز به 6 بخش تقسیم شده است.

"چهل حدیث در فضایل امام حسن(ع)"، در این کتاب پاره‌ای از احادیث پیامبر و سایر معصومین(ع) راجع به فضایل و ابعاد اخلاقی و شخصیتی امام حسن مجتبی(ع) ذکر شده است.

در کتاب "کلمه ‌الامام الحسن" اثر سیدحسن شیرازی ترجمه علی‌رضا میرزامحمد سخنان امام حسن جمع‌آوردی شده است

"حسن(ع) کیست؟" اثر فضل‌الله کمپانی است و در این کتاب نویسنده ضمن بیان تاریخ زندگانی امام حسن مجتبی(ع) و بیان فضایل به مسئله صلح ایشان پرداخته و کوشیده با ادله تاریخی و روایی و با بیانی رسا و روان به تبیین آن بپردازد.

"صلح امام حسن، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه"، شیخ‌راضی آل‌یاسین،  ترجمه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، در این کتاب جامع‌ترین و کامل‌ترین تحلیل تاریخی از واقعه صلح امام حسن صورت گرفته است.

"نگرشی به صلح امام حسن(ع)" اثر ابراهیم طاهری، ضمن بیان فضایل و خصایل، زندگانی امام حسن(ع) تلاش شده چهره‌ای منطقی و شایسته از صلح امام حسن(ع) نشان داده شود.

"امام مجتبی(ع) در آئینه کتاب" شامل کتاب شناسی 463 عنوان کتاب مستقل در 10 زبان است. در چاپ قبلی این کتاب به 222 عنوان اشاره شده است.

"امام حسن" بحثی برگرفته از کتاب الغدیر نوشته علامه عبدالحسین امینی با گردآوری محمدحسن شفیعی شاهرودی است. در این کتاب نویسنده سخنانی را که پیامبر اکرم(ص) در مورد امام حسن(ع) بیان کرده با شرح و تفصیل از نظر خوانندگان می‎گذراند.

"رمان حا سین نون" نوشته سیدعلی شجاعی، روایتی است از زندگانی امام حسن مجتبی (ع)، در بستر زمانی شهادت حضرت امیر و آغاز خلافت امام تا شهادت ایشان.

"غنچه یاس کبود" نوشته هادی شریفی با داستان ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) شروع می‌شود و در ادامه با ماجرای ولادت امام حسن(ع) ادامه پیدا می‌کند و با روایت ماجراهای تاریخی پایان می‌یابد.

آیت‌الله سیدهاشم رسولی‌محلاتی نیز کتابی تحت عنوان «زندگانی امام حسن مجتبی (ع)» نوشته و در این اثر تمام زوایای زندگی امام در نظر گرفته‌ شده و از منابع معتبر بهره برده است.

"اولین میراث مکتوب از حیات امام مجتبی (ع)"، این کتاب انتخاب فرازهاى مربوط به امام مجتبى (ع) از کتاب سلیم بن قیس هلالی نخستین میراث مکتوب شیعه است که تاریخ حیات و فضایل معصومین (ع) را تا سال 76 (ه.ق) (فوت سلیم) نوشته است. هیچ تالیفی قبل از کتاب سلیم در این زمینه یافت نمی‌شود. محمدباقرانصاری، نویسنده کتاب ضمن بیان اهمیت کتاب سلیم و حضور او در هنگام ثبت وقایع تاکید دارد که او یکی از اصحاب باوفا و از سابقه داران مکتب اهل بیت (ع) بوده و مطالب کتاب او از طرف برخی از ائمه (ع) تایید شده است.

"حسن بن علی(ع) امام مصلح" کتابی مفصل درباره امام حسن مجتبی (ع) از تولد آن حضرت تا شهادت است که توسط مرضیه محمد زاده نوشته شده.

"با مظلومی صبور" این کتاب گزارشی مختصر از زندگی امام حسن مجتبی (ع) است که توسط محمد انصاری، نوشته شده است.

"گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام مجتبی (ع)" این کتاب نوشته محمدرضا انصاری گزارشی است از جزییات شهادت امام حسن مجتبی (ع) که در قالب داستان تدوین شده.

"حکایت اخگر الماس ریزه ها" موضوع کتاب تحلیلی از شهادت امام حسن مجتبی (ع) و بررسی اقوال در مورد خروج پاره‌های کبد ایشان پس از خوردن سم است. جویا جهانبخش، نویسنده این کتاب، محسوب می‌شود.

نظر شما