شناسهٔ خبر: 28808372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چاووش‌اوغلو: در صورت نیاز از سعودی‌ها بازجویی می‌کنیم

منبع: فارس

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه هنوز سعودی‌ها درباره هیچکدام از جزئیات اعلام شده حول پرونده خاشقچی اعتراف نکرده‌اند، گفت لازم باشد از کارمندان کنسولگری بازجویی خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد اگر پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار سعودی به جایی نرسد، مجبور می‌شوند از مقامات کنسولگری ریاض در استانبول شهادت بگیرند.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه این پرونده باید هرچه سریعتر حل شود، گفت: «تصمیم با دادستانی کل است که تصمیم بگیرد از چه کسی بازجویی کند... در صورت نیاز، ترکیه از کارمندان کنسولگری سعودی در استانبول درخواست خواهد کرد که (درباره خاشقچی) شهادت دهند».

بیشتر بخوانید:

الجزیره: قتل خاشقچی هفت دقیقه طول کشیده است

اسب‌های درشکه آمریکا چرا همدیگر را گاز می‌گیرند؟

اردوغان: برخی از وسایل کنسولگری عربستان دوباره رنگ شده است

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وی با اشاره به سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به منطقه و آنکارا به عنوان مقصد بعدی، توضیح داد که پامپئو اطلاعات دست اولی را از ریاض برای آنها می‌آورد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه وضعیت باید هرچه سریعتر شفاف‌سازی شود، اضافه کرد که هنوز هیچ اعترافی از مقامات کنسولگری یا ریاض درباره پرونده مفقود شدن جمال خاشقچی دریافت نکرده‌اند.

چاووش‌اوغلو همچنین افزود که دیپلمات‌های سعودی از جمله سرکنسول ریاض در استانبول اگر بخواهند می‌توانند به کشور خود بازگردند و در این رابطه منعی وجود ندارد.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور بعد از دو هفته انتظار بالاخره توانستند شامگاه دوشنبه برای انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شوند.

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، آنقدر به تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول اصرار کرد تا ریاض راضی شد. رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

نظر شما