شناسهٔ خبر: 28808290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

طی اعلامی؛

صادرات غیرنفتی به عراق جلوتر از برنامه است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: اهداف صادرات غیر نفتی ایران در عراق درحال حاضر 28 درصد از برنامه جلوتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر بهزاد رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق، گفت: بر مبنای میانگین نرخ رشد 8.5 درصدی صادرات غیر نفتی و تحقق حدود 4.5 میلیارد دلار از محل این صادرات، می توان گفت که ما از اهداف صادراتی به عراق، 28 درصد جلوتر هستیم.
وی افزود: برای صادرات ایران به عراق در شرایط مختلف سه سناریو مبنی بر اهداف کمی صادرات غیر نفتی در سال 1397 پیش بینی شده است که بر این اساس تقویت صادرات کالاهای ایرانی به عراق پیگیری می شود.
رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به رویکرد حمایتی سازمان توسعه تجارت ایران برای تسهیل و تثبیت شرکت های ایرانی در عراق گفت: برنامه ریزی برای صادرات به عراق تا افق 1404 به میزان حدود 20 میلیارد دلار متصور می باشد.
وی همچنین با توجه به اهمیت عملیاتی شدن الزامات مختلف برای تحقق و پیاده سازی اهداف بازرگانی در عراق، تاکید کرد که از جمله این الزامات می توان به توافق جامع مشترک بازرگانی دو کشور، حضور شرکت های بزرگ صادراتی، شبکه سازی برای توزیع، استفاده از خدمات موسسات مالی، انجام اقدامات زیرساختی برای رفع کامل موانع گمرکی، حداکثرسازی ظرفیت های مرزی و ... اشاره کرد.
وی همچنین اعلام کرد که 26 عنوان برنامه مصوب برای توسعه روابط بازرگانی ایران و عراق تدوین شده که پیاده سازی آن در شرایط پیش رو با تثبیت نظام سیاسی عراق با جدیت دنبال می شود.
به گفته بهزاد، دراجرای برنامه یاد شده توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه صادرات انرژی، اعزام و پذیرش هیات های تجاری، برگزاری و مشارکت های نمایشگاهی، توسعه و نفوذ کالای ایرانی، ملاقات و روابط مستمر دیپلماتیک، مشاوره های تخصصی و کمک به افزایش دانش شرکت ها در امر بازاریابی و ... مرد نظر می باشد.
بهزاد همچنین نقش هدایت و کارگزاری اتحادیه ها، انجمن ها اتاق های بازرگانی، اتاق های تعاون و خانه های صنعت و معدن و تجارت ایران را در انجام برنامه ریزی مبنی بر توسعه مشترک همکاری های دو کشور در زمینه اقتصادی را بسیار برجسته دانست.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: لازمه تحقق برنامه های مذکور 'ایجاد نظام در شرکت های توانمند برای تشکیل زنجیره تولید' و 'تامین و توزیع در محور سرمایه گذاری' خواهد بود.

ایرنا

انتهای پیام/

171 / 156

نظر شما